Honeydew Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 (endret) Jeg begynner som oftest på skolen kl 8 og er veldig ofte ikke hjemme før 19.. Det er altså 12 timer mellom jeg går hjemmefra og jeg er tilbake. Jeg spiser frokost halv syv og middagen blir da ca halv åtte, altså 13 timer i mellom. Hvis jeg spiser et "lite" måltid (300 kcal) hver 4 time + et par frukt som mellommåltid blir det fort 2000 kcal på en dag med middagen inkludert Det ideelle ville jo vært å spise middagen tidligere, men det er ikke aktuelt for meg å ta med mat som jeg varmer opp og spiser på lesesalen.. Middagene er stort sett den eneste tiden jeg har med familien og derfor venter vi alltid med å spise til alle er hjemme. Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan unngå å spise for mange kalorier (ønsker å holde meg på 1300, max 1600) i løpet av dagen? Gode lavkalorialternativer som metter godt? (Ikke si rå grønnsaker please, jeg klarer det ikke!) Jeg MÅ ha to måltider på skolen som jeg blir mett av. Skolen er min prio nr 1, og jeg klarer ikke konsentrere meg hvis jeg er sulten. Endret 4. september 2011 av Honeydew
Supraspinatus Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Prøvd lavkarbo? Da kan du spise mye mer Kan du virkelig det? Kilder takk. Anekdoter er ikke nok. Jeg kan se en fordel med redusert karbohydrat inntak i TS' tilfelle. Du vil ha metthetsfølelse lenger slik at du ikke trenger å ha så mange mellommåltider. Hvorfor må du egentlig spise så stor middag på kvelden da? Du kan jo spise den store middagen til lunsj f.eks og så spiser du en mindre porsjon med familien på kvelden? Kutte ut karbohydrater vil jeg ikke råde deg til, spesielt ikke om du driver med idrett. Og du bør spise mye grønnsaker(kokt/rå/dampet/stekt) i løpet av dagen uavhengig av hvor mange kcal du skal ha. De fleste grønnsaker kan du spise relativt store mengder av uten at det vil få et stort utslag på kaloriregnskapet.
kanelsnurr Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Dette er ikke et råd om hva du skal spise, men heller et spørsmål om hvor gjennomtenkt det er at du skal spise 1300 kcal for dagen. Hvordan har du kommet fram til det tallet? Siterer deg fra en annen tråd; Ja, vi må ikke glemme å sette pris på fremgangen i styrke, kondis og utholdenhet også! Nå skal jeg snart på trening for 3 dag på rad, og skal trene i morgen også! Har fått en deltidsjobb på et treningssenter med flere korte vakter i uken, og der får jeg trene gratis, så da er planen at jeg SKAL trene hver gang jeg er der, pluss det jeg ellers får tid til i løpet av uken *snip*...når jeg er klar over at jeg ikke egentlig er overvektig i utgangspunktet...*snip* Du trener altså mange ganger i uka, nesten hver dag, og har i tillegg ikke mye du skal ta av. En normalvektig dame med et så høyt aktivitetsnivå skal vel i utgangspunktet ha godt over 2000 kcal for å holde vekta stabil. Å kutte så mye kcal som du har tenkt er rett og slett helt vilt. Og om du har tenkt å prestere på studiene, og tillegg ha framgang på trening, så kan du virkelig ikke drive så til de grader rovdrift på kroppen din. Da er det mye bedre med et mindre kalori-underskudd, og å heller akseptere at det kommer til å ta litt tid å miste de kiloene du tror du trenger å miste. On topic: Om du har tilgang på vannkoker/kan få varmt vann i kantina, er havregrøt super lesesal mat.
Glynis Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Jeg ser ingen grunner i det hele tatt til at du ikke skal ligge på 2000 kalorier daglig når du trener mye og ikke er overvektig.
Honeydew Skrevet 4. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2011 Jeg er ikke overvektig nei, men det betyr ikke at jeg ikke har litt å ta av Likte kroppen min mye bedre da jeg lå på 65 kg. Vekten er forsåvidt ikke så viktig, det jeg bryr meg mest om er å få en lavere fettprosent og litt mer muskler. Hadde forstått dere om jeg var undervektig i utgangspunktet, men om jeg kommer ned til 65 kg blir BMIen min 20, som fortsatt regnes som normalvektig. Og det skal sies at 1300 klarer jeg bare de dagene jeg ikke trener (er da ganske så stillesittende, for det meste bare forelesninger og lesing, eneste aktiviteten blir gjerne 15 min å gå hver vei mellom busstoppet og skolen..). De dagene jeg trener blir det flere kalorier. 1300 er det tallet jeg har fått oppgitt av div. sider når jeg har skrevet inn høyde, vekt, kjønn og gjennomsnittlig aktivitetsnivå, samt ønsket nedgang og hvor lang tid jeg vil bruke på det. Men som sagt er det slett ikke hver dag jeg klarer å holde meg på 1300!! Lavkarbo er jeg ikke interessert i, gidder ikke være SÅ fanatisk. Men å bytte ut noe karbo med proteiner er nok lurt Tenker å prøve å lage mer salater med kylling i til å ha med på skolen. Havregrøt er en god ide Selv om jeg synes det smaker ganske dårlig, men jeg overlever, haha. Jeg har forresten tilgang på både vannkoker og mikrobølgeovn på skolen! Flere tips?
Lista Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Du sier du vil spise middag hjemme etter sju fordi det er den tiden du har med familien.. Kan du ikke bytte på litt? En dag spiser du hele middagen hjemme, en dag spiser du litt middag på skolen (i 16-tida) og litt middag hjemme som kveldsmat, og en dag med hele middagen på skolen. Du kan jo fortsatt sitte med familien rundt middagsbordet selv om du ikke spiser
Supraspinatus Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Lavkarbo er jeg ikke interessert i, gidder ikke være SÅ fanatisk. Men å bytte ut noe karbo med proteiner er nok lurt Tenker å prøve å lage mer salater med kylling i til å ha med på skolen. Havregrøt er en god ide Selv om jeg synes det smaker ganske dårlig, men jeg overlever, haha. Jeg har forresten tilgang på både vannkoker og mikrobølgeovn på skolen! Flere tips? Det er egentlig ingen grunn til å spise mer enn 20-25% av daglig energi-inntak fra proteiner. (Og det er ganske mye proteiner! Du trenger egentlig ikke så mye en gang). Så hvis du ligger på dette, så kan du heller bytte ut raske karbohydrater med sunt fett fra fisk eller enumettede oljer som raps/oliven/linfrøolje. Havregryn er også supert. Ev kan du lage deg noen grove muffins eller vafler slik at du får litt variasjon i lunsjen.
Gjest *Maja* Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Ta med deg frukt og mandler. Er superfine kilder til karbs og fett som gjør deg mett og lar hjernen jobbe effektivt. Ikke blir du slapp heller, da fruktsukkeret holder deg frisk og opplagt. Kyllingburgere er også digg...tar 5 min å steke kyllingkjøttdeig og lage karbiser; Like gode varme som kalde. Ryvita knekkebrød er lett å ha med seg overalt og er en fin kilde til karbs og fiber og gode å ha til karbonadene....lett mat å ha med seg på skolen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå