Gå til innhold

Hvor mye kostet ditt bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Jeg og min samboer har lyst til å gifte oss etter hvert. Vi innser også at et bryllupet som antakeligvis kommer til å kose litt, og derfor er vi i gang med å spare penger.

Jeg lurer på hvor mye deres bryllup kostet?

Hva slags bryllup hadde du? Hvor mange gjester? Hva spiste dere? Tok dere opp lån for å dekke kostnader til bryllupet?

Hvis du ikke har giftet deg enda, men har planer i nærmeste framtid:

hva slags bryllup skal du ha? Hvor mange gjester? hva skal dere spise? og hvor mye penger har dere satt av til å bruke?

Hadde vært artig bare å se ut i fra deres bryllup hvor mye vi må regne med å spare sånn ca.

Vi har lyst til å gifte oss borgelig (da ingen av oss er døpt), men søker andre løsninger enn inne på "kontoret"... Kanskje vi får noen ideer i denne tråden :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha 80 gjester, 3retters catering, festen holdes på et lokalt grendehus.

Vi kommer på ca 80000 inkl. kjole, ringer og hele pakka :)

Skrevet

Hei! Vi skal heller ikke gifte oss i kirken, men borgerlig/human-etisk. Vi skal få en vigsler til selskapslokalene og ha en liten vielse med de aller nærmeste. Dette er ikke noe problem å få til. Jeg er ikke medlem av Human-etisk forbund, men melder meg inn hvis vi ikke får en dommer til å ta turen ned.

Når det gjelder hva bryllup koster, er dette så utrolig individuelt ut i fra hva slags fest dere vil ha at det blir vanskelig å gi deg noen generelle råd. Sett opp et budsjett med alle tenkelige kostnader. Det er noen gode i enkelte bryllupsmagasiner/på nett, hvor du får oversikt over de fleste utgiftsposter. Lokalet er for vår del den største utgiften, da vi skal ha middag og fest på hotell. Jeg ville dermed begynt i den enden - hvor vil dere ha festen? Ordne mat selv? Catering? Hotell/restaurant? Hvor mange gjester?

Et annet alternativ er å se hvor mye dere vil bruke på bryllupet, og planlegge deretter.

Jeg er litt ukomfortabel med å skrive akkurat hvor mye vi skal bruke, men kan si at vi ikke hadde gjort det på denne måten hvis ikke begge foreldrepar hjalp til med sjenerøse bidrag. Foreldrene våre var opptatt av at det skulle bli fest (vi tenkte på å dra til utlandet en stund)....

Skrevet

Jeg og kjæresten bestemte oss for at vi rett og slett ikke ville bruke mer enn 50.000 kr på hele kalaset. Vi synes det er bortkastet å bruke noe mer. Men det er oss, dette er veldig individuelt - noen bruker jo flere hundre tusener...

Deretter satte vi oss ned, og fant ut hvordan vi skulle klare dette.

Vi har mange gode hjelpere, så vi klarer kanskje å få det enda billigere ;)

Da har vi over 100 gjester, fri bar, live musikk osv. Du må selvsagt gjøre mye selv om du skal ha lavbudsjett.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Alt inkludert så kostet det rundt 15.000 - 20.000. Vi hadde fest på tunet utenfor svigersenes hus, middagen kom på rundt 6.000, vi holdt vin, og øl samt noe drikke til kaffen. Utover det informerte vi på forhånd at man eventuelt måtte ha med (vi var studenter, og skrev disse tingene tydelig i invitasjonen). Ellers gikk det jo penger til nattmaten, mineralvann, snacks, sminke etc.

Kjole ble kjøpt på e-bay, dress ble kjøpt billig. Kake ble bestilt av en som baker utenom, ikke i bakeri.

Jeg tror de fleste har størst utgifter til alkohol og lokale. Dersom du går etter rimelig lokale, og ikke holder fri bar, så tror jeg de fleste bryllup kan bli ganske billige. Vårt ble veldig billig, men det var hovedsaklig på grunn av at vi hadde egnet lokale selv.

Vi hadde vielsen hos byfogden, og jeg innbiller meg at dette enten er gratis, eller i hvertfall veldig billig. Middagen var koldtbord med masse sjømat etc. Fikk venner av familien til å servere, så det ble billig. Nattmat var hjemmelagde rundstykker og hjemmelagd minerstronesuppe, og lapskaus tror jeg. Vin ble billig siden vi bare kjøpte kartonger som vi tok over i karafler fra fretex :) En kjøpekake til 1500, ellers bakte jeg selv og det gjorde venner og familie og. Aner ikke hvor mye vi brukte på mineralvann og alkoholfritt øl.. Sikkert 1000 kroner i alkohol til kaffen. Vi var rundt 30 gjester, samt noen fler utover kvelden.

Skrevet (endret)

Vi var 38 gjester til sammen (men måtte betale for 39 stykker fordi en meldte avbud uten å si i fra). Tok ikke opp lån, jeg sparte alt sammen alene. Vi fikk egentlig bidrag fra våre foreldre på til sammen 90000 kr (+10000 til av mine foreldre med tanke på at de ordnet alle blomster, kaker, oppsatser, samt at de betalte min frisør og for bryllupskaka osv), men disse pengene står på sparekonto siden pengene til bryllupet allerede var spart opp. Fikk også limousin av svigers som fraktet oss til hotellet.

Vi endte til slutt med følgende regnestykke:

58169 kr for leie av lokaler, velkomstdrinker, frukt, fireretters middag inkludert alkohol til middag, fri bar, leie av telt (hadde utevielse). I prisen var også catering inkludert, dvs kokker fra Sult lagde maten vår og så stilte de opp med eget serveringspersonale. Utover dette var også dekking av border, oppsett av benker til vielse osv også inkludert. Vi måtte kjøpe alt gjennom lokalene vi leide, men synes prisen ikke var så forferdelig alt i alt.

1936 kr for viglser som sto for vår utevielse.

12500 kr for live-band og film.

2000 kr for trompetist.

8000 kr for fotograf (med rettigheter til alle bilder, alle bilder i høytoppløselig format, fikk nesten 1000 bilder).

2400 kr for brudebuketten.

1000 kr for brudekjolen.

500 kr for pynt/stæsj/dekorpynt/invitasjoner etc.

Vi endte da med å betale 86996 kr (bare for å presisere: mine foreldre betalte henholdsvis 2400 kr for bryllupskaken og 2000 kr til frisør/make-up).

Foreldrene til min mann betalte for hans sjakett. Tror den kom på 5000 kr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Med absolutt alt forutenom bryllupsreise kostet bryllupet vårt cirka 110.000kr

Da hadde vi 3-retters middag på hotell med aperitiff og frukt før middagen, vin til forrett, hovedrett og dessertvin til desserten, samt konjakk til kaffe og kaker etterpå.

Antall gjester var 43, hvorav en del barn.

Ellers inkluderer denne summen:

-transport

-blomsterdekorasjoner, corsage og bukett

-frisør (farge, klipp og oppsett, samt makeup)

-kjole og dress med alt av tilbehør

-pynt til lokale som ballonger, telysglass, diamantstrøssel, stolrosetter osv

-bryllupskake

-fotograf

-invitasjoner, kirkeprogram, meny og bordkort (hjemmelaget)

-gifteringer

Jeg laget en del selv, men det koster litt for blekk og fint papir :)

Vi laget et budsjett i exel og det anbefales på det sterkeste. Der står det alt vi har brukt penger på og hvor mye.

Vi sparte opp alt, tok ikke noe lån fordi det er svært kjedelig å ha lån igjen etter bryllupet. Dette beløpet brukte vi vel rundt 15mnd på å spare opp. Da sparte vi hver rubbel og bit, la bort feriepenger og skattepenger.

Skrevet

Vi var 60 gjester, 3 retters middag, fri bar, kaker og nattmat. Summen er nå 83800, men regner med vi kommer opp i 95000. Er enda noen regninger vi ikke har fått (bil og fotograf - takkekort er heller ikke bestilt)

Vi satt et ca budsjett på 100000 - begge to har penger stående på høyrentekonto som vi kunne bruke. Har klart å betale bryllupet uten å ta fra høyrentekontoene.

Skrevet (endret)

Vi giftet oss borgelig.

Bryllupet kostet 136 000,- vi hadde en ramme på 150'

Vi hadde festen på et hotell med 60 gjester til middag (3 retters) og 30 stk til kaffe.

Vi sparte 90 000,- selv, resten ble dekket av foreldre.

De dyreste utgiftene var fotograf og alkohol.

Endret av effy
Skrevet

Vi skal gifte oss til sommeren og har satt en maxgrense på 40.000 kr.

Brudekjole, brudepikekjole og dress kjøpes billig på nettet, så det vi kommer til å bruke mest penger på er lokale (5000 kr.), mat (6000 kr.), drikke (4000 kr.) og ringer (7000 kr.).

Aner ikke hva mat og drikke egentlig koster, så dette er maxpriser. :fnise:

Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet, og de eneste gjestene blir forlovere med partner, samt våre 2 barn. Hva vi skal spise vet vi ikke ennå, det kommer litt an på når på dagen vielsen blir. Mulig det først må bli en lunsj, og så en 3 retters middag senere på kvelden.

Vi satser på at vi skal få til bryllupet i utlandet til 25.000-30.000,-. Det er da inkludert overnatting for oss alle i 3-4 netter, vielse, makeup og frisør, fotograf, evt transport, brudebukett etc, evt lunsj/"mottagelse", 3 retters middag.

Kjole m/tilbehør, brudepikekjole til datteren vår og dresser til gutta kjøpes her på forhånd.

Vi kommer ikke til å ta opp lån. Jeg har begynt å spare, samt regner med å sette til side ekstra når det er 50% skatt i desember og feriepenger neste år. Personlig syns jeg det blir "tullete" om man skal sitte igjen med lån fordi man har giftet seg. Men det er selvsagt opp til hver enkelt :)

Skrevet

Det tør jeg ikke tenke på en gang, hehe. Jeg skjønte at budsjettet kom til å sprekke allerede da jeg kjøpte kjolen :fnise: Så nå får det koste hva det koste vil, og trøste seg med at man forhåpentligvis bare gifter seg én gang :fnise::rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Hehe, det koster altfor mye. Får heldigvis endel av foreldrene våre. Til sammen kommer alt på rundt 95.000kr. Håper virkelig at det ikke sprekker mer enn det har gjort....

Vi blir 52 stk hvis alle kommer, lokalet blir en gammel hovedgård som vi får billigere siden vi gifter oss på vinteren og de ikke har så mye å gjøre. Alkohol kjøper vi i Sverige, maten kjøper vi gjennom catering(3-retters). Kjøpte ringer i USA og sparte litt penger på dette. Fotograf koser jo endel da, kommer vel på mellom 10 og 15 tusen med takkekort og forstørrelser. Og så koster kjolen endel, for hele antrekket mitt betaler jeg nok 14.000 men så har jeg venninner som kan fikse hår og sminke så sparer inn lit på det. Har valgt å bruke optimalprint.no til alt av trykksaker så det koster heldigvis nesten ingenting :)

Er glad jeg bare skal gjøre dette en gang(håper jo det hvertfall), for det koster veldig veldig mye....

Skrevet

Har faktisk ikke satt opp budsjett!

Vi har spart opp endel penger + vi får hjelp av foreldre, men hva bryllupet kommer til å koste til slutt har jeg ingen ide om ennå.. Vi sparer ikke på noe, men sløser ikke penger unødvendig heller! :)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi satte opp et budsjett før vi satte dato, slik at vi visste hva vi måtte spare. Budsjettet er på 60.000, og dette er absolutt maks pris jeg er villig til og betale. Vi sparer på forhånd, og hvis det kommer noen ekstrautgifter har vi egne sparekontoer vi kan ta dette av. Vi får heller ingen hjelp fra foreldre og holder åpen bar for 50 pax, 3 retters middag og hele sulamitten.

Skrevet

Tusen takk for at dere vil dele med meg (og andre)! Veldig fint å få høre hvordan dere gjør det! gir meg inspirasjon og mer glede :) Gleder meg så utrolig mye :D

Skrevet

Jeg har et MAX burdsjett på 50.000 kroner, men håper å komme langt under det. OG at det skal inkludere bryllupsreise.

Vi blir vel ca 40 gjester.

Maten blir buffet, hvor jeg og venner/familie kommer til å lage en del av maten

Gratis lokale

Bryllupskaken baker forloveren min.

Resten av kakene baker jeg selv med hjelp fra forloveren.

Kjole og dress bestillt på Ebay.

Brudebukketten får jeg billigere siden jeg er dekoratør og jobber i blomsterbutikk. Og da blir prisene på dekorasjoner osv også billigere.

En kompis er fotograf, så han knipser hele dagen og redigerer og fikser bilder for oss etterpå, for en symbolsk sum. OG vi får alle rettigheter til bildene.

Vi skal ikke ha live musikk, men lager spilleliste.

Og ja, vi skal få råd til fri bar og en heidudrandes bryllupsreise på det budsjettet og.

Jeg ganske flink å få lite penger til å strekke langt og det skal jeg virkelig utnytte her.

Poenget er ikke det at vi ikke har penger å bruke, men vi har bare ikke lyst å blåse av en halv årslønn på en dag :)

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder hva bryllup koster, er dette så utrolig individuelt ut i fra hva slags fest dere vil ha at det blir vanskelig å gi deg noen generelle råd.

se hvor mye dere vil bruke på bryllupet, og planlegge deretter.

Helt enig, det aller beste er jo å først se på hva som er realistisk å kunne bruke på bryllupet, og planlegge deretter :)

Masse lykke til :goodbye:

Skrevet

Ca 60 gjester.

Borgerlig bryllup.

Gratis lokale.

3retters catering + bryllupskake.

Frisør, makeup, fotograf, pynt betalte vi.

Bordkort og invitasjoner lagde jeg selv.

Ringer, klær, tilbehør til klærne kjøpte vi i utlandet (samme kvalitet, mye lavere pris enn i Norge). Solgte kjolen+veska på finn etter bryllupet til 4 ganger prisen de ble kjøpt for!

Bryllupsreise hadde vi året etter (hadde ikke tid!) og da brukte vi penger vi fikk på bryllupet.

Til slutt kostet det ca 18 000 NOK. (her regner jeg pengene jeg fikk til gode fra kjolen og veska).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...