Jesse Skrevet 3. september 2011 #1 Skrevet 3. september 2011 Leste akkurat at det er bestemt å øke kontantstøtten for barn mellom 13 og 18 mnd til 5000, mens kontantstøtten for 2-åringer fjernes. Er det noen som har fått med seg om økningen også skjer fra august slik som kuttingen? Hadde vært helt genialt for meg som har ei datter som blir 1 år desember om økningen skjedde fra januar..
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 Leste akkurat at det er bestemt å øke kontantstøtten for barn mellom 13 og 18 mnd til 5000, mens kontantstøtten for 2-åringer fjernes. Er det noen som har fått med seg om økningen også skjer fra august slik som kuttingen? Hadde vært helt genialt for meg som har ei datter som blir 1 år desember om økningen skjedde fra januar.. August 2012 - både økingen og kuttingen.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2011 #3 Skrevet 3. september 2011 Er det sånn at foreldre får 5000 i måneden bare for å ha pult??? 1
Gjest Emera Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 Er det sånn at foreldre får 5000 i måneden bare for å ha pult??? Nei, man må ha stol også. Type kontor med fem hjul og helst høy rygg...
Gjest Solsmil Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Er det sånn at foreldre får 5000 i måneden bare for å ha pult??? vel, det er ikke bare å pule. de (hun) må vel strengt tatt bli gravid også, og de må komme seg igjennom svangerskapet og sette en unge ting verden. SÅ kan de få 5000 i måneden, som selvfølgelig indirekte går til ungen (siden mat og klær og utstyr koster penger, og det er ikke alltid like lett å jobbe rett etter å ha satt en unge til verden), siden hele livet deres blir snudd på hodet og de ikke lenger har tid til å pule fordi de har en liten en å ta seg av.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 vel, det er ikke bare å pule. de (hun) må vel strengt tatt bli gravid også, og de må komme seg igjennom svangerskapet og sette en unge ting verden. SÅ kan de få 5000 i måneden, som selvfølgelig indirekte går til ungen (siden mat og klær og utstyr koster penger, og det er ikke alltid like lett å jobbe rett etter å ha satt en unge til verden), siden hele livet deres blir snudd på hodet og de ikke lenger har tid til å pule fordi de har en liten en å ta seg av. Tok en liten beregning nå, i hvert fall blir det mindre utbetalinger nå enn før. Jeg hadde ingen aning om at kvinner fikk utbetalt så masse penger bare for å ha spredt benene. 1
Husfrua Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Tok en liten beregning nå, i hvert fall blir det mindre utbetalinger nå enn før. Jeg hadde ingen aning om at kvinner fikk utbetalt så masse penger bare for å ha spredt benene. Kanskje du skal sette deg litt mere inn i hva kontantstøtten skal gå til før du uttaler deg?? Det handler nok ikke om å ha spredd benene sine som du sier.. KOntantstøtten skal gå til foreldre som ønsker å være hjemme med barnet sitt det første året fremfor å jobbe. Det de aller fleste da gjør, er å være hjemme på deltid eller heltid sånn at barnet slipper å gå i bhg. For noen er dette mulig med en liten sum ekstra utbetalt. Men for mange rekker ikke denne summen, eller det er vanskelig å få til en deltidsjobb hvor barnet slipper helt eller delvis bhg. Syns det er helt topp jeg dersom man f.eks kan redusere stillingen sin noe, sånn at barnet slipper å være i bhg fra 7-16 hver dag fra det er 1-6 år.
Jesse Skrevet 4. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2011 (endret) For oss som har barn født seint på året, noe som betyr at det så og si er umulig å få barnehageplass før barnet er nærmere 2 år, så er kontantstøtten ganske nødvendig når man ikke har mulighet til å jobbe! Endret 4. september 2011 av Jesse 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Kanskje du skal sette deg litt mere inn i hva kontantstøtten skal gå til før du uttaler deg?? Det handler nok ikke om å ha spredd benene sine som du sier.. KOntantstøtten skal gå til foreldre som ønsker å være hjemme med barnet sitt det første året fremfor å jobbe. Det de aller fleste da gjør, er å være hjemme på deltid eller heltid sånn at barnet slipper å gå i bhg. For noen er dette mulig med en liten sum ekstra utbetalt. Men for mange rekker ikke denne summen, eller det er vanskelig å få til en deltidsjobb hvor barnet slipper helt eller delvis bhg. Syns det er helt topp jeg dersom man f.eks kan redusere stillingen sin noe, sånn at barnet slipper å være i bhg fra 7-16 hver dag fra det er 1-6 år. Det er ikke bare snakk om å ha lyst til å være hjemme. Men mange får ikke barnehageplass når permisjonen går ut. Da kan det hjelpe på litt på økonomien ettersom en av foreldrene nødvendigvis må være hjemme med barna, eller man må få dagmamma som er mye dyrere.
Mooria Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 Jeg synes de burde kuttet ut hele kontantstøtten og få disse mødrene til å skaffe seg en jobb som alle andre. Det blir helt feil at de skal få flere tusen i måneden fra staten for å "kose seg hjemme med barnet et år til". 1
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Kontantstøtte er noe tull der kvinner som kunne bidratt til fellesskapet med å betale skatt i stedt får skattepenger som bl.a jeg har betalt. Kontantstøtten høyner ikke skattemoralen. 1
mousepad Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 Kontantstøtte er noe tull der kvinner som kunne bidratt til fellesskapet med å betale skatt i stedt får skattepenger som bl.a jeg har betalt. Kontantstøtten høyner ikke skattemoralen. Hvis du må være sint på trygdeytelsene , så finnes det andre ytelser som er mye større og som varer mye lengre å være sint på , enn akkurat kontantstøtten .
Jesse Skrevet 4. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. september 2011 Jeg synes de burde kuttet ut hele kontantstøtten og få disse mødrene til å skaffe seg en jobb som alle andre. Det blir helt feil at de skal få flere tusen i måneden fra staten for å "kose seg hjemme med barnet et år til". Da er det nødt til å bli full barnehagedekning først. Og da mener jeg ikke "full dekning" som det er nå, men med opptak to ganger i året, slik at vi som har barn født etter 1.september også kan få barna inn i barnehage fra de er ett år.. Jeg ville jo mye heller ha vært i jobb enn å være hjemme så lenge, man blir ikke akkurat steinrik av kontantstøtten.. Forøvrig er det jo en grunn til at de kutter støtten fra 2 år da, nettopp for å få mødrene ut i arbeidslivet igjen.. 4
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2011 #14 Skrevet 4. september 2011 Hvis du må være sint på trygdeytelsene , så finnes det andre ytelser som er mye større og som varer mye lengre å være sint på , enn akkurat kontantstøtten . Mange bekker små gjør en stor Å 1
Husfrua Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes de burde kuttet ut hele kontantstøtten og få disse mødrene til å skaffe seg en jobb som alle andre. Det blir helt feil at de skal få flere tusen i måneden fra staten for å "kose seg hjemme med barnet et år til". Det må du da for all del mene. Denne diskusjonen har vært på kg uttallige ganger. Og det er vel nokså kjent at det er svært ulike meninger om denne saken. Men nå er det faktisk sånn at det ER kontantstøtte dette ene året. Og det er faktisk likt for alle, ikke noe bare noen få foreldre kan motta. Så hvis du skal klage på dette, så er det ingen vits i å starte her dessverre...
Husfrua Skrevet 5. september 2011 #16 Skrevet 5. september 2011 (endret) Kontantstøtte er noe tull der kvinner som kunne bidratt til fellesskapet med å betale skatt i stedt får skattepenger som bl.a jeg har betalt. Kontantstøtten høyner ikke skattemoralen. Jeg mottar 1300 kr i kontantstøtte i ett år, fordi jeg jobber mindre og kan derfor ha gutten min redusert i bhg. Jeg betaler fortsatt skatt og har gjort det siden jeg var 16 år. Så beklager for at jeg ikke akkurat har så dårlig samvittighet for disse pengene altså.. Jeg hadde nok blitt rikere om jeg heller valgte å jobbbe mere og ha han mere i bhg. Men når det kommer til dette med at kvinner må i arbeidslivet rett etter permisjon fordi de skal bidra skattemessig, så blir dette en helt annen diskusjon. Og Jeg syns, som jeg har sagt i andre tråder om dette før, at sånne valg får være opp til hver enkelt. Noen mener faktisk at det å gå mere hjemme med barna, de få årene de er små, er viktigere enn å ha mere penger og rutte med, og å bidra skattemessig, som du er så opptatt av. Denne diskusjonen kommer du ikke noe videre med hos meg dessverre. Vi har ulike meninger om den saken, enkelt og greit. I en annen tråd her ble det sagt at man fikk være hjemme og passe barna sine selv de få årene det gjaldt, i stedet for å prakke dem på andre. Samtidig får man reaksjoner dersom man faktisk velger å være noe ekstra hjemme med barna sine i ett år. Siden det nesten bare er AB brukere eller gjester som går så sterkt fram, så håper jeg virkelig ikke det er de samme ab brukerne/gjest som svarer?? Endret 5. september 2011 av Husfrua 1
Gjest husmora Skrevet 24. november 2011 #17 Skrevet 24. november 2011 Til "Gjest": Utrolig at det går ann å være så sneversynt. Vær for det første glad for at det er noen som føder barn i dette landet, du! Mine barn kommer til å bidra med skatt i mange år etterhvert! Du har etter all sannsynlighet ingen. Blir provosert av sånn idioti. En annen ting: Det kjæreste vi eier ønsker vi faktisk å tilbringe mest mulig tid med. Så kan du spørre en hvilken som helst psykolog om ikke det beste for barnet ville vært å ha det hjemme noe lengere enn et år. Dette kan kontantstøtten hjelpe enkelte med. Så, ikke uttal deg så sterkt! 1
Gjest "gjest" Skrevet 24. november 2011 #18 Skrevet 24. november 2011 Kanskje du skal sette deg litt mere inn i hva kontantstøtten skal gå til før du uttaler deg?? Det handler nok ikke om å ha spredd benene sine som du sier.. . Vel, du trenger ikke å like det, men vedkommende har faktisk et poeng. 1
Harlekin Skrevet 24. november 2011 #19 Skrevet 24. november 2011 Jeg synes de burde kuttet ut hele kontantstøtten og få disse mødrene til å skaffe seg en jobb som alle andre. Det blir helt feil at de skal få flere tusen i måneden fra staten for å "kose seg hjemme med barnet et år til". Ja, for det er derfor alle mottar kontantstøtte.
Zoë Castillo Skrevet 24. november 2011 #20 Skrevet 24. november 2011 Nå er jo faktisk en barnehageplass dyrere for staten enn 1 stk kontantstøtte da, så argumentet med skattemoral er det bare å droppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå