Gå til innhold

Har lyst til å bli lege... men er jeg "for" gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er absolutt ikke for gammel! Når du er ferdig utdannet lege, så vil du ha mange år igjen av yrkeslivet ditt :) Jeg liker også leger som er litt opp i årene, framfor unge som startet utdanningen rett etter vgs. Litt eldre har mer livserfaring, noe jeg tror er fint å ha når man skal bli lege. Man har sett og opplevd mer enn yngre.

Tusen takk for oppmuntringer!! jeg er 42 år gammel..... Den ene dagen synes jeg at jeg må gjøre det , den andre, tenker jeg at dette blir bare tull.. i mitt tidligere liv hadde jeg hovedfag i Naturvitenskap som jeg ikke har brukt.. har jobbet selvstendig og lever av det.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er uenig.

Jeg er en av de som mener veldig sterkt det burde være aldersgrense på barne- og helsestudier.

Scenarioer der en umoden 23 åring jobber for barnevernet, uten spesielt med livserfaring eller erfaring med barn, skal gripe inn i en families hverdag og fortelle de rett fra galt og ta fra de barna, er en ganske opprivende situasjon.

Psykologer som er 25-26 når de er ferdig, samme greien. De har lært seg teknikker men ikke livets realiterer, de aller aller fleste.

Så sitter man der som pasient og skal liksom tømme hjertet sitt til noen som har lest en bok. Jeg ser at kjemien mellom pasient og behandler ofte ikke er til stedet i et slik scenario.

Jeg opplevde da min samboer var kreftsyk og døende, så lå han på et universitetssykehus, noe som innebærer studenter er med.

Legen er inne for å snakke om slutten på livet og hvor lite håp det er, effekter av medisiner som bryter kroppen helt ned og du ligger igjen som en grønnsak. Og med seg på lasset har han to jyplinger på 20 år, som står og ser helt fjærne ut. Aldri opplevd noe mer upassende.

Så jeg mener man absolutt burde være mer voksen når man studere de retnigene her. Jeg sier go for it, TS!! http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif

Alt er mulig. Du klarer alt du brenner for og jobber målrettet for!

Du er uansett ikke ferdig som lege når du er 60.

Du er evt ferdig når du er 37-38, og har nesten 30 gode år på deg innen yrket.

Go for it!

Ærlig talt! Man er ikke født med livserfaring! Og man er ikke "utlært" før på slutten av livet. Samtidig må man begynne et sted og man skaffer seg livserfaring mens årene går, ved siden av studier, som nyutdannet og i årene der man er i starten av karrieren og videre gjennom livet. Skal man liksom vente i 10-15 år med å studere helsrelaterte fag fordi Man bør skaffe seg livserfaring først?! (Hva nå enn man kan definere det som) For noe tull.

Du vet ikke hva en 20 åring eller 26 åring for den sags skyld kan ha opplevd opplevd og det er mange ting som spiller inn når man skal avgjøre om noen er en god lege/psykolog/sykepleier osv. Ikke bare livserfaring.

Anonymous poster hash: 4d925...22e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig at denne tråden ble tatt opp igjen da! Ha ha.. Trådstarter her. Jeg har startet medisinstudier og det går bra. Økonomisk lider vi ingen nød, jeg har mer fleksible dager i forhold til henting og levering (jeg henter og leverer alle dager) av barn og har hittil sett dem mer enn når jeg jobbet fulltid. Det er selvfølgelig krevende, må jobbe hver kveld, og i eksamensperioder er det litt mindre tid med barna, men slike perioder hadde jeg i arbeidslivet også ved leveranser etc.

Alt i alt går det bra! Jeg tror ingen lider noen nød hverken mann, barn eller jeg :-)

Så spennende å høre TS!! Gratulerer :D utrolig kult at du kjørte på:) hvor langt har du kommet?

Min mor tok en mastergrad til når vi var små og jeg opplevde å se henne masse; hun hentet og lagde middag og var alltid til stede. Tok oss med på aktiviteter osv. Stor forskjell fra da hun jobbet fulltid :)

Anonymous poster hash: 4d925...22e

Skrevet

Jeg kjenner en som begynte på medisinstudiet da hun var 41 :) I dagens samfunn er det nesten aldri for sent! Du har over 30 år med jobbing foran deg, så hvorfor ikke? :)

Skrevet

Tusen takk for oppmuntringer!! jeg er 42 år gammel..... Den ene dagen synes jeg at jeg må gjøre det , den andre, tenker jeg at dette blir bare tull.. i mitt tidligere liv hadde jeg hovedfag i Naturvitenskap som jeg ikke har brukt.. har jobbet selvstendig og lever av det.

Hva med å begynne? Det er ikke verre enn å hoppe av :) Og du vil vel ha muligheten til å jobbe selvstendig videre dersom du ikke trives med studiet likevel :)

AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig at denne tråden ble tatt opp igjen da! Ha ha.. Trådstarter her. Jeg har startet medisinstudier og det går bra. Økonomisk lider vi ingen nød, jeg har mer fleksible dager i forhold til henting og levering (jeg henter og leverer alle dager) av barn og har hittil sett dem mer enn når jeg jobbet fulltid. Det er selvfølgelig krevende, må jobbe hver kveld, og i eksamensperioder er det litt mindre tid med barna, men slike perioder hadde jeg i arbeidslivet også ved leveranser etc.

Alt i alt går det bra! Jeg tror ingen lider noen nød hverken mann, barn eller jeg :-)

Gratulerer med å ha kommet inn og å være i gang! Jeg synes det er veldig tøft gjort :) Måtte du ta opp mange fag? Er det mer krevende enn du hadde trodd?

Dere som studerer medisin: hvor mye tid bruker dere på studiene i en vanlig hverdag? Deler dere opp lesingen i flere perioder på en vanlig dag?

Anonymous poster hash: 7f4e6...27d

Gjest Tassen10
Skrevet

Hørte ett forslag på radio i forrige uke, der man foreslår å heve aldersgrensen for hvor lenge leger har lov å jobbe, fra 75 til 80 år.

På generell basis tenker jeg dette: Selv om det er krefter innen fagbevegelsen som vil senke den vanlige pensjonsalderen, så tror jeg vi kommer til å gå motsatt vei de neste årene.

Og det er mest logisk siden levealderen øker.

Skrevet

Gratulerer med å ha kommet inn og å være i gang! Jeg synes det er veldig tøft gjort :) Måtte du ta opp mange fag? Er det mer krevende enn du hadde trodd?

Dere som studerer medisin: hvor mye tid bruker dere på studiene i en vanlig hverdag? Deler dere opp lesingen i flere perioder på en vanlig dag?

Anonymous poster hash: 7f4e6...27d

Hei alle sammen :-)

Av ulike grunner har jeg mest lyst til å svare på spørsmål angående studiet etc. på pm :-)

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Hei alle sammen :-)

Av ulike grunner har jeg mest lyst til å svare på spørsmål angående studiet etc. på pm :-)

Hei! Er det mulig å sende deg en pm? Jeg er 31, jobbet klinisk innen annet helsefag i flere år allerede, og har tenkt mer og mer på medisin. Hadde vært nyttig å høre litt om dine erfaringer :-)

Skrevet

En må ikke glemme at det vanskligste med medisinstudiet er å komme inn. Medisinstudiet som annen bio-vitenskap er kjent for å være det letteste innen realfagene. Så en god ting å motivere seg med er vis du kommer inn på medisin så har du mer enn nok forutsetninger til å fullføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...