Gå til innhold

Bytte på Ikea når emballasjen er åpnet/ødelagt?


Zoë Castillo

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp montert ny-innkjøpt seng fra Ikea, og den ble så vanvittig høy at ikke engang min høye mann når ned på gulvet når han sitter på kanten. Vi fikk hjelp til å velge seng, bunn, madrass og overmadrass, og jeg synes det er rart at hun på Ikea ikke hintet om at den kom til å bli utrolig høy.

Det er hovedsakelig bunnen sin feil, den er forhøyet og fjæret. Vi vil derfor heller ha vanlig plankebunn. MEN bunnen er montert nå, og emballasjepappen er delvis opprevet. Vi har kvitteringa da. Er det noen vits i å forsøke demontere og pakke sammen bunnen så pent som mulig, og så be om å få bytte til plankebunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Kontakt dem! Det står på hjemmesiden at varene skal ligge i orginalemballasje, men det som finnes i billigkroken gjør jo ikke alltid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt dem! Det står på hjemmesiden at varene skal ligge i orginalemballasje, men det som finnes i billigkroken gjør jo ikke alltid det.

Det er absolutt mulig å putte bunnene tilbake i originalemballasjen, men vi trenger nok bittelitt mye mer teip enn det som stod på da vi kjøpte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er absolutt mulig å putte bunnene tilbake i originalemballasjen, men vi trenger nok bittelitt mye mer teip enn det som stod på da vi kjøpte dem.

Da tror jeg det skal gå greit - det er vel bare å prøve? Eller eventuelt ringe dem og høre (hvis dere ikke orker demontere forgjeves).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har returnert varer på Ikea mange ganger og har aldri hørt noen si noe om at embalasjen var underkjent. De fleste varene deres er jo pakket slik at det er umulig og pakke de ut uten og rive istykker noe. Har heller aldri sett at de har hatt varer i hyllene sine som har vært pakket ut, så de har sikkert en ordning for ny embalasje for feilfrie varer som kommer i retur. Syns du skal ta den med deg og si at du må ha en som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er flatpakket er faktisk kjempelett å pakke opp uten å ødelegge embalasjen ;) Men når det er sagt så er det ikke noe problem å returnere varen selv om du har montert den. Bare ikke monter den fra hverandre! Det lager ofte stygge merker (som kan føre til at de ikke tar den i retur) og skruehullene kan bli ødelagt.

Og, hvis du skal ha pengene tilbake må du ha med både embalasje og kvittering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som er flatpakket er faktisk kjempelett å pakke opp uten å ødelegge embalasjen ;) Men når det er sagt så er det ikke noe problem å returnere varen selv om du har montert den. Bare ikke monter den fra hverandre! Det lager ofte stygge merker (som kan føre til at de ikke tar den i retur) og skruehullene kan bli ødelagt.

Og, hvis du skal ha pengene tilbake må du ha med både embalasje og kvittering

Så jeg skal ta med bunnene (90x200) uten å demontere dem? Det er ikke noe problem om jeg ikke får pengene tilbake, vi skal kjøpe mye annet på Ikea også.

Hovedproblemet med emballasjen er egentlig at det virker umulig å putte noe så stort oppi en så bitteliten eske. Ikea må virkelig ha overgått seg selv når det gjelder flatpakking og komprimering denne gangen. Kanskje det holder å sende med emballasjen?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er nok å snakke med IKEA om dette.

Jeg tror helt sikkert det går greit. De har jo 90 dagers prøvetid på senger, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke putte det i embalasjen for å få pengene igjen så lenge du har kvittering, det holder å ha den med. Men, hvis det er skadet vil de ikke ta det i mot.

Og det finnes ingen ordning for å pakke inn ting som en annen bruker trodde, retur som er åpnet er alltid tap for Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har originalemballasjen, ta den med. Om du kan pakke den ned i emballasjen uten noen form for demontering er det det beste :)

Ta med kvitteringen og henvend deg i bytte- og returavdelingen på varehuset du kjøpte varen.

De vil ta en vurdering på varen. Om den er fin får du en tilgodelapp.

Kan også legge til:

-uåpnet vare med original kvittering = penger tilbake

-åpnet vare med original kvittering = tilgodelapp

-montert vare med original kvittering = da tar de en vurdering i bytte- og returavdelingen.

Om de tar imot varen blir det da en tilgodelapp tilbake. Om den er montert ønskes det ikke at den demonteres. Dekk varen til så godt som mulig ved transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt sånn på siden: hvis ikke åpnede vare blir solgt på nytt, hva skjer med varene da? Det må jo bli en viss mengde, og tenkt på det sløseriet hvis disse blir destruert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er nok å snakke med IKEA om dette.

Jeg tror helt sikkert det går greit. De har jo 90 dagers prøvetid på senger, så...

Det er 90 dagers prøvetid på madrasser, ikke på senger... Men når det er sagt pleier vi å være veldig grei på ikea;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...