AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #1 Skrevet 3. september 2011 Hei dere! Kjæresten min har blitt spurt om å være fadder til sin kamerats sønn, og kunne jo ikke si nei (selv om han ikke hadde veldig lyst). Jeg er også bedt i dåpen. Som fadder forventes man jo å gi ganske dyr gave. Kjæresten min og jeg bor ikke sammen, jeg studerer i en annen by, og han har alt av utgifter alene (inkl. huslån på 1,6 og studielån). Han har vel 380 000 i årslønn, dvs at han har helt grei økonomi, men er langt fra rik. Hvor mye synes dere han bør legge i dåpsgaven til gutten? jeg har sett på "den store eventyrboka" som har en verdi på 400 kr, men får den for 330 på nett. Synes kanskje det er litt lite.. Hva tenker dere? Takker for alle svar
LaCrouX Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 En bok, pluss kanskje en konto med litt penger på, som det puttes på en gang iblant, som åpnes for barnet på 18 ellers 16års dagen?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #3 Skrevet 3. september 2011 "Litt penger" føler jeg må være et "anstendig" beløp om det skal være vits. Type 500, og så mye har vi ikke tenkt til å bruke. I tillegg til en bok, altså. Vi kommer heller ikke til å gi penger nå og da fram til han er 18. Greia her er jo at de bare er kamerater, og jeg synes ikke det høres spesielt vanlig ut å gjøre det når man er ikke er familie. For meg er dåp et familieselskap. Jeg kjenner jo bare kameraten og samboeren hans (ikke kjempegodt), og ingen andre der. Men ellers takk for forslag
Gjest pysepusen Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 Da mannen nettopp var fadder til niesa vår ga vi vel for 800 tror jeg. Hadde gjort det samme om det var en kamerats barn han var fadder på. Jeg hadde ihvertfall gitt for 500! Og jeg er vant til at venner er faddere jeg...
altflyter Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 Jeg ville gitt 500kroner jeg. Enkelt og greit, så kan han få de når han blir 16 eller noe
Gjest Petrus Skrevet 3. september 2011 #6 Skrevet 3. september 2011 Eller noko fysisk som varer: Smykke. Bilde. Skrin med namn. Alternativt td medlemsskap i barnas turlag. Uansett: å vere fadder er å vere tilstade i barnet sitt liv framover .....
Niennas Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Jeg er fadder for datteren til venninnen min, og når hun hadde dåp fikk hun et smykkeskrin + smykke. Prisen kom på rundt 800 kr.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Jeg gav for ca 1000,- da jeg var fadder for venninne. 250kr i bestikk for småbarn, og 750 på sparekontoen foreldre hadde opprettet.
Jade Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Vi hadde blitt glad for den boken selv om det ikke var ekstra penger i tillegg. Skjønner ikke vitsen med å bestemme seg for en sum og gi resten i penger. Det blir så pengefiksert. 4
Teriyaki Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 I dag er det da like normalt at venner blir faddere, som at familie er det. Her skal samboeren min være fadder til bestekameratens sønn (som forøvrig bor bare 400 meter unna oss, så denne gutten kommer med stor sannsynlighet til å bli nær venn med vårt eget ventede barn). Blir nok å dra til en gullsmedbutikk og kjøpe noe fra "dåpsavdelingen" der. Blir vel mellom fem og åtte hundre kroner, tenker jeg. Vi har ikke god råd vi heller, med huslån, billån, kommende barn osv. osv. Så.. Det viktigste er jo at man stiller opp som fadder i ettertid, når man faktisk har sagt ja til det.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Vi kjøpte Bergans ryggsekk til fadderbarnet vårt, minste størrelse, som han nå bruker til barnehagesekk og tursekk. Oppi der la vi en matboks og drikkeflaske. Foreldrene ble veldig fornøyd med denne, en praktisk gave som han har bruk for i mange år fremover. Pris totalt: knapt 500 kr. 5
Mamma1 Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 Her jeg bor et det vanlig med 1000 kr fra faddere, eller gave i den verdien. En dåpsgave fra de som ikke er faddere, er på alt fra 300 og oppover.
Veronica W Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Vi kjøpte trehjulsssykkel, og et barne-ullpledd som mor hadde ønsket! Pluss egetstrikkede sokker og votter:)
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Trehjulsykkel syns jeg var litt vel tidlig å gi i dåpspresang når ungen ikke har lært å gå enda! Men smaken er jo som baken... Så lenge de som fikk det var fornøyde, så er jo det det viktigste.
Gjest anonym Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 Tidlig å gi trehjulsykkel??? Den kan de jo i det minste bruke om to år. Mye av det sølvtullet som folk gir i dåpsgaver får man ALDRI brukt for... 2
Darkannie Skrevet 22. september 2011 #16 Skrevet 22. september 2011 Enig at det er mye sølv- tull hos gullsmedene...vi sa ifra at vi ønsket oss ikke sølv ting bortsett fra sparegris. Her ga fadderne ca 500,- hver til poden. Men for meg har det uansett vært klekkelig likegyldig hvor mye de gir for.
Gjest Spinell Skrevet 22. september 2011 #17 Skrevet 22. september 2011 I de barnedåpene vi har vært i de siste årene, har ikke faddergavene skilt seg fra andre gaver (tanter, onkler, venner som ikke er faddere osv), og etter hva jeg har sett har gavene kostet i størrelsesorden 400-1000 kroner uavhengig av om giverne er faddere eller ikke. Eventyrbøker, barneservise, barnebestikk, Bergans-sekk m/innhold og pledd har vært fine og nyttige gjengangere på gavebordene.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #18 Skrevet 22. september 2011 Jeg ga sånn sølvgreie til å ha dåpspapirene i når jeg var fadder for fettern min. Jeg var knapt 19år og hadde ikke mye å rutte med så de forventet ikke akkurat største gaven heller fra meg da. Syns det er så synd å sette en pris på gaven, viktigere hva man gir enn hva det koster! Tror ikke foreldrene flyr rundt i butikker og sjekker priser og blir sure hvis gaven ikke kostet minst 500kr f.eks. Kanskje en og annen gjest reagerer, men det hadde jeg lite brydd meg om! Selv nå ville det vært vanskelig for meg å gitt en gave til 500kr til noen da jeg lever på et sykt strengt budsjett... Samtidig så var dåpsbarna da jeg var fadder tvillinger da, så selvom jeg bare var fadder til en så følte jeg jo at begge skulle ha like dyr gave for de er like viktige for meg. Skulle jeg tatt med en i kirken så hadde jeg jo tatt med han andre også f.eks. ikke bare fadderbarnet fordi det er han jeg har "ansvaret" som fadder for. Syns den boka hørtes bra ut jeg! Noe de vil kunne bruke i mange, mange år frem over:) Er ikke meningen at man skal blakke seg bare fordi man er fadder. Er ikke alle som har masse til overs når alt som skal betales er betalt. Kjøp det dere har mulighet til og vær fornøyd med det! Til sist vil jeg si at det er lov å si nei til å være fadder hvis man føler man ikke er rette personen til jobben;)
Veronica W Skrevet 26. september 2011 #19 Skrevet 26. september 2011 Da droppet vi trehjulssykkelen, så får de heller få den til 1-årsdagen kanskje:) Ble smykke, pledd og hjemmestrikket sokker&votter!
Brukernavn Skrevet 26. september 2011 #20 Skrevet 26. september 2011 Bare et tips til gave som må være perfekt, og ikke koster så mye: Medlemsskap i Boligbyggelag. Det kan i hvert fall komme godt med en dag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå