Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på mitt første år på sykepleie denne høsten, og var ikke klar over at det var såpass mye matte (dette er relativt selvfølgelig). Jeg er veldig dårlig i matte. VELDIG dårlig.

Spørsmålet mitt er - hvor vanskelig er sykepleiestudiet generelt og hvor vanskelig legemiddelregningen?

Er første året sykepleie et hardt studie? Mye jobbing og mye lesing?

Eller er det greit?

Tusen takk for svar, jeg er så usikker på om dette er studiet for meg!! :tristbla:

Klem fra Cathrine

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg har begynt på mitt første år på sykepleie denne høsten, og var ikke klar over at det var såpass mye matte (dette er relativt selvfølgelig). Jeg er veldig dårlig i matte. VELDIG dårlig.

Spørsmålet mitt er - hvor vanskelig er sykepleiestudiet generelt og hvor vanskelig legemiddelregningen?

Er første året sykepleie et hardt studie? Mye jobbing og mye lesing?

Eller er det greit?

Tusen takk for svar, jeg er så usikker på om dette er studiet for meg!! :tristbla:

Klem fra Cathrine

Hei Cathrine :)

Jeg går 2.året sykepleie, og har nylig startet med legemiddelregninga. Jeg personlig sitter igjen med en dårlig følelse etter første forelesningen i dette emnet. Jeg har alltid slitt i matte og jeg gruet meg noe sinnsykt til dette semesteret. Men jeg skal klare det! Jeg har kjøpt en bok (som ikke er på pensumlisten) som heter Medikamentregning og matematikk. Denne boka tar for seg alt fra scratch og forklarer grundig hva alt vil si. Det er også øvingsoppgaver og masse eksempler i denne boka. Jeg har ennå ikke begynt å jobbe for fullt med dette emnet, men jeg skal fra og med mandag begynne å gjøre minst 5 oppgaver hver dag + lesing. Eksamenen er den 7.oktober allerede, så må konsentrere med om denne legemiddelregninga, siden det er det jeg sliter med.

Sånn ellers så er sykepleiestudiene forskjellige fra studiested til studiested, men som oftest er det 2.året som er mest krevende. Her skal man tilegne seg drøssevis med kunnskaper og man skal i praksis på medisinsk og kirurgisk avdeling på sykehuset. Men dette er også året der ting vil falle på plass.

Første året opplevde jeg som nokså greit. Anatomien var vel det mest krevende, men det er ikke så vanskelig dersom du leser litt.

Ikke la sperrene dine for mattematikk holde deg tilbake! Du kan klare det! :)

Skrevet

Jeg er skikkelig dårlig i matte, klarte såvidt en toer på vgs. Jeg var så nervøs for medikamentregning, var livredd for å stryke alle fire mulighetene, for da er det på hodet ut. Vi fikk to dager med undervisning, og begge dagene satt jeg som et spørsmåltegn og skjønte veldig lite. Jeg hadde mest lyst til å gråte.

Så kom jeg hjem og begynte å lese igjennom og gjøre oppgavene, begynte helt enkelt. Plutselig så løsnet det! Og når det først løsnet så var det kjempenkelt. Det er mengdetrening som er stikkordet, for da sitter det.

Gjør masse oppgaver!

Det var faktisk ikke så vanskelig.

Jeg synes første året var verst siden da er det mest teori og mest kjedelig teori. En del tungt og tørt stoff. Men dette kommer ann på skolene, de legger det opp forskjellig. Vi hadde bla medikamentregning i første året, på slutten.

I andre året hos oss har vi tre praksisperioder på hver 9 uker, praksis er spennende, men også utrolig slitsomt! Med jobbing og oppgaveskriving og masse refleksjoner så blir det fort mye, men man lærer også veldig mye under praksistiden.

Lykke til videre! Sykepleie er spennende.

Skrevet

Matten på sykepleien er barneskolematte. Husk at det er ikke bare medikamentregningen du skal bestå, du skal regne rett hver dag resten av ditt yrkesaktive liv for å passe på at pasienter får den medisinen de skal ha.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke mye matte, og det er ikke vanskelig matte. Medikamentregning er rett og slett bare vanlig, praktisk regning.

Det som er vanskelig gjennom studiene er anatomi/fysiologi, sykdomslære og farmakologi (og jus og helsepolitikk siden det er relativt tørt og noe uinteressant for enkelte, jeg personlig syntes det var spennende). Alt dette er likevel noe du kan du pugge deg til. Det er tøft siden det er et relativt omfattende pensum, men det er ikke umulig. Lykke til.

Gjest HunterLady
Skrevet

Det er ikke mye matte, og det er ikke vanskelig matte. Medikamentregning er rett og slett bare vanlig, praktisk regning.

Det som er vanskelig gjennom studiene er anatomi/fysiologi, sykdomslære og farmakologi (og jus og helsepolitikk siden det er relativt tørt og noe uinteressant for enkelte, jeg personlig syntes det var spennende). Alt dette er likevel noe du kan du pugge deg til. Det er tøft siden det er et relativt omfattende pensum, men det er ikke umulig. Lykke til.

Dette er vel svært individuelt. Jeg leser lett gjennom sykdomslære, men så raskt jeg ser tall så blir jeg direkte syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...