Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så det var et spm om å regne ut studiepoeng her nettopp, men jeg klarte allikevel ikke å regne ut mine. Så er det noen her som kan hjelpe meg?

Skal søke studiet til neste høst.

Jeg er født 22.08.90. nettopp fylt 21 år. - Hvor mange alderspoeng har jeg da, når jeg søker studie til høsten som kommer?

Har et snitt på 4,1 fra 3årig VGS.

1 år med sykepleie (60 studiepoeng)

Hva blir da karakterpoengene mine?

Tusen takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karakterpoeng = 41

Realfagspoeng = ?

Språkpoeng = ?

Sykepleie = 2

Alderspoeng = 3x2 = 6 (fordi du fyller 22 det året du øker, altså 2 poeng for år 20, 2 for år 21 og 2 for år 22)

Konkurransepoeng = 49

Altså har du 49 konkurransepoeng for søking i ordinærkvoten (den eneste du kvalifiserer for), med mindre du har tatt noen realfag eller språfag som vil gi litt ekstra:

Disse gir 0,5 poeng hver:

Matte R1

Matte S1

Matte S2

Fysikk 1

Kjemi 1

Kjemi 2

Biologi 1

Biologi 2

Geofag 1

Geofag 2

IT 1

IT 2

Teknologi/forskningslære 1

Teknologi/forskningslære 2

Fremmedspråk nivå I

Fremmedspråk nivå II

Disse gir 1 poeng hver:

Matte R2

Fysikk 2

Fremmedspråk nivå III

Skrevet

Tusen takk for svar! Men hvofor får jeg 2 poeng for sykepleieåret?

Trodde 60 poeng ville si 0,6 på snittet?

Hvis du skjønner :)

Hvor kommer 2 fra?

Takk!

Skrevet

Fordi du får 2poeng for hvert fullførte studieår, og 60stp, er et fullført studieår... sånn er det bare

Skrevet (endret)

Fordi du får 2poeng for hvert fullførte studieår, og 60stp, er et fullført studieår... sånn er det bare

Det stemmer ikke, for man får maksimalt 2 konkurransepoeng når man har nådd 60 studiepoeng. Man får altså ikke flere poeng av den typen når man har gjennomført sitt første studieår.

Endret av Eske
Skrevet

Tusen takk for svar! Men hvofor får jeg 2 poeng for sykepleieåret?

Trodde 60 poeng ville si 0,6 på snittet?

Hvis du skjønner :)

Hvor kommer 2 fra?

Det er nok ikke slik at du får 0,6 (6 poeng). Man får 2 poeng for å ha fullført 60 studiepoeng eller 1 år på folkehøyskole eller fullført militær-/siviltjeneste. Utover dette gir ikke høyere utdanning noen uttelling i det hele tatt. Disse 2 poengene er alt man kan få. Det er bare slik reglene er. Du kan lese mer om det her.

Skal du ha høyere poengsum enn 49 avhenger det altså av om du har noen språk- eller realfag. Disse kan gi til sammen 4 poeng ut ifra listen jeg la ut. Utover dette må man forbedre karakterer for å få flere poeng. Eventuelt kan man søke etter 23/5-regelen (over 23 år, 5 års arbeids-/utdannings-/omsorgsserfaring) som gjør at kun karakterene i norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag teller i snittet ditt. Det høres dog ikke ut som dette er relevant for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...