Gå til innhold

såkalte manifestet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig for å markere at de ikke ønsker å ta Breivik seriøst. Manifest er et temmelig pompøst og ambisiøst ord å bruke om egne skriverier. Når han da i tillegg har kopiert store deler av andre, samt har brukt sin brungrums som grunnlag for å drepe nesten åtti uskyldige mennesker, så er det nok mange som ønsker å vise at de ikke vil gi ham den gleden at han blir tatt seriøst.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Antagelig for å markere at de ikke ønsker å ta Breivik seriøst. Manifest er et temmelig pompøst og ambisiøst ord å bruke om egne skriverier. Når han da i tillegg har kopiert store deler av andre, samt har brukt sin brungrums som grunnlag for å drepe nesten åtti uskyldige mennesker, så er det nok mange som ønsker å vise at de ikke vil gi ham den gleden at han blir tatt seriøst.

ja, det virker jo ganske logisk. ^^

takk for svar!

Skrevet

Men Breivik kaller det ikke selv for manifest, han bruker ordene "kompendium" og "bok". Så med mindre det er noe jeg har gått glipp av han har sagt i avhør etc. så lurer jeg på hvordan journalistene kan kalle det "hans såkalte manifest". Han kaller det jo ikke for manifest! :klo:

• Liker 2
Skrevet

Hm, godt poeng. Nå har jeg slettet pdf-filen jeg hadde, er det noen som vet om det sto manifest på forsiden av skrivet?

Skrevet

Hm, godt poeng. Nå har jeg slettet pdf-filen jeg hadde, er det noen som vet om det sto manifest på forsiden av skrivet?

Står ikke manifest der, nei.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det trodde jeg også?

Skrevet

Ligger "manifestet" ute på nett?

Gjest Bjørn82
Skrevet (endret)

Et manifest er et dokument som legger frem prinsippene og målene til en organisasjon. Vanligvis er et manifest designet for å være bredt distribuert til allmennheten, og det fungerer som en offisiell erklæring. Ofte er et politisk manifest i naturen, slik tilfellet er med det kommunistiske manifest, men et manifest kan også benyttes av kunstnere og andre kollektive grupper som et medium for kommunikasjon. I mange tilfeller er et manifest høyt revolusjonerende, og er utformet for å stimulere offentlige dialogen.

Generelt, et manifest ment for et stort publikum er skrevet i klartekst, vanlig språk slik at alle kan forstå det. Dokumentet kan være lang eller kort, og mange organisasjoner lage en kortere manifest for store distribusjon å vekke interesse for offentligheten. En kortere manifestet kan vises i form av en flyger eller plakat som lett kan kopieres og distribueres, og den vil inneholde informasjon om hvor du får tak i lenger manifestet.

Håpet er at etter å ha lest et manifest, medlemmer av offentligheten vil oppsøke mer informasjon om gruppen som skrev det, skaper en økende bevissthet om og støtte for en bevegelse. I tillegg kan manifestet brukes som utgangspunkt for offentlig diskusjon, som noen lesere vil nok kritikk det mens andre forsvare den. Disse diskusjonene kan bidra til å begrense manifestet, som medlemmer av det offentlige tar opp viktige saker som ikke var adressert i det opprinnelige dokumentet.

Som en revolusjonerende uttalelse, kan et manifest være en kraftig og dristig dokument. I noen tilfeller vil forfatterne ikke kunne identifiseres, særlig hvis manifestet er veldig radikal, av hensyn til deres sikkerhet. Borgere lese manifestet kan bli tvunget til spørsmålet deres regjering, liv at de lever, tilstanden i naturfag, eller betydningen av kunst. Denne innadvendte interaksjon med manifestet vil ofte drive leseren til å gi det videre til noen andre, slik at publikum til å vokse.

I tillegg til å brukes av revolusjonære politiske grupper og konvensjonelle partier i enkelte områder, mange kunstnere bruker manifestet som et verktøy til å vekke dialogen om staten kunst. Dette er spesielt vanlig med kunstneriske kollektiv, som kan inkludere politiske aspekter i sin kunst, eller bli involvert i estetiske diskusjoner med andre grupper av kunstnere eller kritikere. Noen kjente grupper av forfattere har også utstedt manifester, og noen progressiv bedrifter utstede et tongue-in-cheek "manifest" å skissere sine mål og etikk som et selskap.

Er vel riktig å kalle det for et manifest. Men organisasjonen bak manifestet er vel til å stille seg noe tvilende til. Det ser fortsatt ut som den organisasjonen bare består av et enkeltmedlem. Anders B. Breivik

Endret av Bjørn82
  • Liker 1
Skrevet

Ser jo den. Men forstår ikke hvorfor de skriver "såkalte manifest" som gir inntrykk av hånliggjøring av bruken av ordet manifest, når han ikke har brukt ordet selv. :krangle:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lagt merke til at man har misbrukt ordet "såkalt" i avisartikler før.

Det hender at journalister sier "Dette er en såkalt bla bla bla" når de liksom forklarer hva det er til et publikum som kanskje ikke har hørt om det før.

"Såkalt manifest" brukes da for å si at dette er et dokument som kalles for manifest, for eksempel.

Jeg har lagt merke til det i andre artikler hvor de bruker ordet "såkalt" om noe som det ikke er noen tvil om definisjonen av, og bare tenkt at det er en tendense i norsk språk/presse å kalle ting for "såkalt".

Det brukes ofte når de beskriver noe teknisk eller noe som er mindre kjent.

Skrevet

Tror neppe store deler av pressen velger kalle manifestet for "det såkalte manifestet" kun for opplysningen skyld mht å klargjøre for publikum hva slags type dokument Breivik har snekret ihop. Det handler nok mest om å søke latterliggjøre/bagatellisere dokumentet i retning av at det slettes ikke, i pressens øyne, fortjener status som et manifest. Men siden folk flest allerede refererer til dokumentet som et manifest, må pressen gjøre seg forstått ved å bruke samme definisjon, dog presisert som det såkalte manifestet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...