Sheba Skrevet 4. desember 2003 #21 Skrevet 4. desember 2003 Jeg leste i dag at 11 av 26 møteulykker med tungtransport som fikk dødelig utgang i 2002 (?) i realiteten var selvmord... Synes dette er en utrolig feig måte å ta sitt eget liv på. Hva med problemene de sakesløse trailersjåførene får etter å vært involvert i en slik ulykke... Beklager, dette var kanskje litt på siden av temaet i denne tråden.
manji Skrevet 4. desember 2003 #22 Skrevet 4. desember 2003 En person som har kommet til det punktet hvor h*n velger å ta sitt eget liv har vel for lengst tatt forvell med rasjonelle tanker. Sett bort ifra kanskje enkelte situasjoner grunnet f.eks sykdom.
vl800 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #23 Skrevet 4. desember 2003 Selvfølgelig skal man kjøre etter forholdene, men når det er snakk om sånne ting snakker vi selvølgelig om det helt vanlige normale forholdene vi har her in Norge. Som Manji sier, under "default" forhold. Vi snakker ikke om spesielle ting som såpeglatte veier, barnehager på utflukt, etc.... Men normale forhold. Da er det faktiskt sinka som er trafikkfarlig, ikke den som vil forbi. Isåfall viss man er en skikkelig sinke så kan man slippe fram de som vil forbi, ikke ligge å trøkke mil etter mil.
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #24 Skrevet 4. desember 2003 Helt enig i at det er viktig å slippe forbi og ikke trøkke. Men mitt poeng er at man harulik opplevelse av hva som er spesielle forhold! For noen er regn noe som gjør kjøring litt ekkelt, for andre skarp sol på vei ned.
vl800 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #25 Skrevet 4. desember 2003 Helt enig at det er forskjell på hva man ser som vansklige forhold, men det er nettopp da slike ulykker skjer. Da får man f.eks. holde seg inne da til det har sluttet å regne. Jeg for min del lot bilen stå, det året som det var så veldig glatt her i Oslo. Det var faktiskt untakstillstand i forsikrings bransjen den perioden. Bare du nærmet deg tanken på å kjøre, så kræsjen man. Da lot jeg bilen stå. ellers så synes jeg det er greit å kjøre under alle forhold. og slipper biler som har dåligere tid en meg forbi. Det er ikke så vansklig. Det er noe som heter "flyt i trafikken". Og dette med malte kors iveien der det har vært en dødsulykke, tror jeg forsatt at har en virkning på folk. Sånn at vi kanskje kommer oss litt inn på tråden igjen.
Gjest Lady-M Skrevet 4. desember 2003 #26 Skrevet 4. desember 2003 Min mor ble drept i et veikryss. Sjåføren av vogntoget skulle kjørt i fartsgrensen som var 60, han kjørte nok i 80 etter det øynevitner har sagt. "Alle" kjører visst for fort på denne veien har jeg hørt. Hun hadde ingen sjangs da vogntoget smadret inn i siden hennes i 80km/t. Hvis han hadde holdt fartsgrensen hadde kanskje mamma vært i live i dag... Jeg er også enig i at "sinker" kan være en like stor fare som de som råkjører. MANGE som ikke skulle hatt lappen!! :x
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #27 Skrevet 4. desember 2003 Vi snakker ikke om spesielle ting som såpeglatte veier' date=' barnehager på utflukt, etc....Men normale forhold..[/quote'] trodde glatte veier osv var rimelig normalt her i landet.. tørre veier uten mennesker etter veien.. er i alle fall ikke en normal kombinasjon i de 50-sonene jeg kjenner til..
manji Skrevet 4. desember 2003 #28 Skrevet 4. desember 2003 Du er klar over at det er straffbart å kjøre for sakte, på lik linje som det er straffbart å kjøre for fort? Jeg disser det ikke. Men begynte å tro at du ikke var klar over dette, fordi du høres ut som ei venninne av min mor. Hun mistet faktisk lappen pga dette.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #29 Skrevet 4. desember 2003 ja det er straffbart å kjøre uforsvarlig sakte.. ikke å kjøre 2-3 km under fartsgrensen... mange ser ut til å tro at det skal kjøres 5-10 km over fartsgrensen og at alt annet er å kjøre for sakte.. og dette rokker ikke ved at det er for rask kjøring som er det alvorlige trafikkproblemet.. skader pga treig kjøring har jeg aldri hørt om.. (bare av hissige sjåfører som ikke taker det)
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #30 Skrevet 4. desember 2003 ja det er straffbart å kjøre uforsvarlig sakte.. ikke å kjøre 2-3 km under fartsgrensen... mange ser ut til å tro at det skal kjøres 5-10 km over fartsgrensen og at alt annet er å kjøre for sakte.. og dette rokker ikke ved at det er for rask kjøring som er det alvorlige trafikkproblemet.. skader pga treig kjøring har jeg aldri hørt om.. (bare av hissige sjåfører som ikke taker det) Sier meg enig med deg. Jeg følger fartsgrensen, og bløir av mine venner omtalt som en sinke som er farlig for trafikken... (Mens de kjører 30-40 km for fort og sender sms uten bilbelte...)
vl800 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #31 Skrevet 4. desember 2003 Til Gjest. Når vi snakker om folk som sinker så snakker ihvertfall ikke jeg om sånne som deg som ligger 2 km/t under, jeg snakker 5-10 km/t under, og folk som ligger i venstre fordi de kjører i fartsgrensen. Sånne folk snakker jeg om. Og det at det er den hissige som har det hele ansvaret, det er jeg også enig i, men du kommer ikke ifra at det er sinka som framprovoserer den hissige sjåføren og da skjer ulykker. Så sinka er nok indirekte en årsak til mange ulykker. Skader på bilen/personen som er sinka har du nok ikke hørt om nei, men du har sikkert hørt om den hissige som måtte presse seg fram og frontet med en trailer. Jeg er ikke for at man kjører for fort jeg heller. Men viss man setter det helt på spissen: Hvis du kommer i venstre fil, så ligger det en sinke i venstre felt i samme fart som høyre felt. Du har tilfeldigvis et hardt skadet familiemedlem i bilen. Tror du bilen foran flytter seg når du ligger på fjernlyset og hornet. Nei det gjør personen ikke, han/hun eier jo veien. Sånn er fakta og det kan vi ikke gjøre en dritt med. Men tenk på det neste gang man sinker , at venstre felt er til å kjøres forbi i, ikke ligge der å lunke avgårde. Kjør fornuftig, men hold grensa, så lenge forholdene tilsier det. Og Gjest, ikke kom med ett eller annet om at hvis attte dersåmatte, en katt hadde gått på jordet ved siden av eller lignende. Det er ikke slike tilfeller vi snakker om.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2003 #32 Skrevet 5. desember 2003 De fleste ulykker skjer med unge menn under 30 år.Da snakker jeg om alvorlige ulykker. Mange er ferske sjåfører og tror de er udødelige og ingen ting skjer de. De er ofte "verdensmestere" til å kjøre bil. Ofte er det funnet rusmidler i blodet. Vet ikke om bedre kjøreopplæring hjelper heller. Det er tragisk når det skjer både for offer og pårørende. Større bøter kansje? Ikke for at jeg tror de yngste bryr seg om det. En behøver ikke kjøre avsindig fort for at ulykken blir forferdelig. Dette er nok et problem vi får slite med. Er det noen som har vert på Sunnås eller en intensiv og sett resultatet av en bilylukke Kansje en tur dit fikk noen til å tenke? Jeg satt 4 uker på en intensivavdeling. Vi viste ikke når eller om døden ville banke på. Etter det er jeg veldig forsiktig i trafikken. Tror eksperter og andre kan prate seg tørr uten at det hjelper. Kansje obligatorisk tur på insentiven/Sunnås hadde hjulpet???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå