vl800 Skrevet 28. november 2003 #1 Skrevet 28. november 2003 Et forslag til hva man kan gjøre. Hvis det blir malt et hvitt kors i veien der en dødsulykke har intruffet, så tror jeg faktiskt mange med meg vil tenke på hvordan man kjører. Man vil hele tiden blir minnet på at her har det skjedd en ulykke og vil derfor kjøre snillere. Forhåpentligvis. Kan dette være en til hjelp, for kampen mot dødsulykker?
Gjest Lea Skrevet 28. november 2003 #2 Skrevet 28. november 2003 Problemet med hvite kors, er kanskje at bilistene feste blikket på disse og kanskje glemmer å se på veien. Jeg har kjørt litt i Spania, der de ofte har slike minnesmerker langs veien. Det er ikke sjelden at det er nye ulykker på disse stedene. Særlig turister har en tendens til å bremse ned for å se, selv om de er på en 4-felts motorvei. Jeg tror derfor at slike kors ville delt folk inn i 3 grupper. 1. De som bremset ned eller ble ukonsentrert fordi de var nyskjerrige - noe som fører til flere ulykker. 2. De som bremser ned fordi de tenker seg om 3. De som ikke ser korsene (kanskje fordi de kjører forbi stedet hver eneste dag) - altså ingen virkning av disse.
vl800 Skrevet 28. november 2003 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2003 Jeg ser helt klart problemene du sier her, men man måtte gått ut massivt i media å forklart hva det er, hva de betyr og at det er ingen vits i å bremse ned å se. Det er bare at malt kors i veibanen. Ikke noe annet. Jeg har også sett disse, men det er i Hellas. Der er det også masse blomster og lys på siden av veien. Dette vil vekke endel oppmerksomhet vekk fra veien. Vet ikke hva man kan gjøre for å motvirke dødsulykker, men man kan ihvertfall ikke ha skille mellom kjøre felt over alt. En annen ting som kan gjøres er jo at man holder fartsgrensen og ikke ligger under og provoserer fra farlige forbikjøringer.
Gjest Lea Skrevet 28. november 2003 #4 Skrevet 28. november 2003 Jeg tror at flere kontroller og mer synlig politi kan hjelpe. De siste 8 årene har jeg ALDRI sett en trafikkkontroll (kjører hver dag). En gang kjørte vi forbi en papp-politimann ved siden av en parkert politibil. Så helt ekte ut og vi bremset ned litt. Det var bare juks og på en plakat litt lenger borte, stod det: Kjør forsiktig! Eller noe sånt. Desverre er vi mer redd for å miste lappen eller å få en bot, enn være årsak til dødsulykker.
Gjest Poirot Skrevet 28. november 2003 #5 Skrevet 28. november 2003 En annen ting som kan gjøres er jo at man holder fartsgrensen og ikke ligger under. ....eller over....
vl800 Skrevet 3. desember 2003 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2003 Er det ingen som har noen forslag på dette da.
sinicola Skrevet 3. desember 2003 #8 Skrevet 3. desember 2003 En del "vanlige kryss" burde vært lyskryss, tror det kunne forhindret noen uykker hvertfall! Bestefaren min (og mange andre) ble drept i et vanlig kryss..Etter at det ble lys der,har det ikke vært en eneste ulykke. Det er vondt nok å kjøre forbi der fra før av,har ikke lyst til å de ett kors der i tillegg! Det burde også bli vanskeligere å få igjen lappen etter fylle-/idiotkjøring.
manji Skrevet 3. desember 2003 #9 Skrevet 3. desember 2003 Et forslag til hva man kan gjøre. Hvis det blir malt et hvitt kors i veien der en dødsulykke har intruffet, så tror jeg faktiskt mange med meg vil tenke på hvordan man kjører. Man vil hele tiden blir minnet på at her har det skjedd en ulykke og vil derfor kjøre snillere. Forhåpentligvis. Kan dette være en til hjelp, for kampen mot dødsulykker? Jeg støtter dette forslaget. Jeg har god tro på at det ville hatt en preventiv effekt, og at folk ville oppført seg bedre i trafikken. Jeg har ingen tro på at det ville vært distraherende. Men heller fungert som en flott tankevekker.
vl800 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2003 Sinicalo skrev: Det er vondt nok å kjøre forbi der fra før av,har ikke lyst til å de ett kors der i tillegg! Det skjønner jeg veldig godt, men vi er nødt til å tenke lengere en det, selv om det vil bli tøft for de pårørende. Vi må tenke at det kan hjelpe andre mennesker, slik at det ikke skal skje flere dødsfall enn nødvendig.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #11 Skrevet 4. desember 2003 En annen ting som kan gjøres er jo at man holder fartsgrensen og ikke ligger under. dersom føret osv tilsier det skal man faktisk ligge under fartsgrensen dersom flere sjåfører hadde respekt for de som var litt forsiktiger og ikke "pukket" på at de anser fartsgrensen som "den riktige farten" det er faktisk en øvre grense, ikke en nedre!
manji Skrevet 4. desember 2003 #12 Skrevet 4. desember 2003 Vil bare gjøre oppmerksom på at sinker i trafikken også utgjør en fare for andre billister. 30 i 50 sone holder ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #13 Skrevet 4. desember 2003 Vil bare gjøre oppmerksom på at sinker i trafikken også utgjør en fare for andre billister. 30 i 50 sone holder ikke. hvis det er speilblank is på veien holder det i massevis! da er det hissigproppen bak som er faren.. både for seg selv og andre!
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #14 Skrevet 4. desember 2003 det kan også være at det er mange barn etter veien (barnehage på tur, f.eks) og da er det heller ikke å anbefale å holde 50..
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #15 Skrevet 4. desember 2003 Hvis alle brukte hodet og kjørte som om alle andre var tullinger ville mye være gjort. I det hele tatt må vi begynne med oss sjøl, og ikke bare rope på bedre veger.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #16 Skrevet 4. desember 2003 I det hele tatt må vi begynne med oss sjøl' date=' og ikke bare rope på bedre veger.[/quote'] nettopp.. kjør etter forholdene.. og ta hensyn til hvordan andre kjører.. det kommer ikke til å kjøre annerledes uansett hvor sint du blir, så da kan du likegjerne vise hensyn
manji Skrevet 4. desember 2003 #17 Skrevet 4. desember 2003 hvis det er speilblank is på veien holder det i massevis! da er det hissigproppen bak som er faren.. både for seg selv og andre! Ja da, ja da. Og hvis asteroider treffer veien foran deg og verden eksploderer og så videre. Jeg tenkte på litt mer 'default' forhold jeg da. Men rett det. Forholdene er viktige å følge.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #18 Skrevet 4. desember 2003 Vegtrafikklovens § 3 oppsummerer det hele svært så enkelt: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Dere som har førerkort, uavhengig av klasse, fra moped og oppover: Er dere klar over at dere har skrevet under på at dere til en hver tid, uten unntak, skal følge denne regelen?
manji Skrevet 4. desember 2003 #19 Skrevet 4. desember 2003 Jeg vil tro at de fleste ser på disse grunnreglene som en selvfølge i god kjøreholdning. Ikke kjør for fort, ikke vær ei sinke og følg de alminnelige kjørereglene, er vel en selvfølge for alle. Selv om det finnes folk som aldri skulle ha hatt lappen da.
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #20 Skrevet 4. desember 2003 Problemet er vel at man skal kjøre etter forholdene, og folk har litt ulik grense for hva som er riktig i ulike typer vær. Jeg kjører heller litt sakte enn å kjøre ut (hvis det eks er glatt), menn kjører ofte inn til siden om folk ligger bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå