AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Er hundeallergiker, og hver gang jeg ikke er på kontoret, passer kollegaen min på å ta med seg de 2 hundene sine. Når jeg så er tilbake igjen dagen etter, nyser jeg og blir rød i øynene...merker ubehaget. Hva ville dere ha gjort? Takk for innspill.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Siden kollegaen altså kun tar med hundene når du ikke er der, så ville jeg funnet meg i det hvis jeg var deg. Heller tatt allergitabletter når hundene har vært der dagen før (går som regel fint så lenge man ikke blir direkte utsatt for hundene, men det er selvsagt individuelt). 4
katt1 Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Enig med deg over ja,sorry men hadde ikke tenkt meg om heller.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Nå vet ikke jeg hvor stor bedrift du jobber i, men de litt større har i alle fall et verneombud (HMS), som man kan ta opp slike saker med. V 1
Gjest gjest- silje Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Det er vel ikke lov til å ta med seg hunder på jobb uten tillatelse? Først hadde jeg tatt det opp med kollegaen og gitt beskjed om allergien, og hvis ikke det hadde hjulpet så hadde jeg tatt det opp med sjefen. Alle har rett på en allergifri arbedeidsplass så lenge man ikke jobber med dyr eller lignende.
kaprifolen Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Svar til over; det finnes ikke et lovverk mot dette på de fleste arbygningen, tror jeg. Men man kan lage interne regler, eller ha bygningsbestemmelser, som der jeg jobber. Kun tjenestehunder tillatt i bygningen. Jeg hadde forsåvidt heller ikke gjort noe med det, men tatt en ekstra pille.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Jeg er ikke enig i at du «bare» skal ta en ekstra pille og finne deg i det. Den primære behandlingen for allergi er å unngå allergener. Medisinbruk er for når dette ikke er mulig. Jeg vet ikke hva slags forhold du har til den du deler kontor med, men jeg ville prøvd å forklare at dette skaper plager for deg og at det gjør arbeidsdagen vanskelig. Jeg ville også fått frem at det ikke bare er direkte omgang med hunder som er problemet, da mange faktisk tror dette. Det at personen kun har med seg hundene når du ikke er det tyder kanskje på at hun/han har denne misoppfatningen. Hvis dette ikke hjelper eller allerede er gjort/ikke lar seg gjøre ville jeg tatt en diskusjon med en sjef der du forklarer at hunder på arbeidsplassen påfører deg helseplager (ha gjerne med dokumentasjon på din allergi) og spør om det er mulig å få et kontor der hunder ikke er tillat og utforme retningslinjer for at hunder ikke skal rave rundt fritt på hele arbeidsplassen. Det er dessverre ingen lover som omhandler slikt, så jeg håper du klarer å løse det med en vennlig tone uten at arbeidsplassen får en negativ holdning til deg. Da vil nok medisinering og å bare finne seg i det være bedre, eventuelt mens du leter etter en annen jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #9 Skrevet 3. september 2011 Jeg ville sagt fra at det faktisk plager deg selv dagen etter. Det hadde jo ikke vært greit om kollegaen røyket på kontoret de dagene du ikke var der, og jeg synes ikke det er ok å ta med seg hunder når den man deler kontor med er allergisk. Snakk med verneombud og evt sjef dersom kollegaen ikke tar hensyn til deg. Selv om det kanskje ikke finnes noen lov utover generelle bestemmelser i arbeidsmiljøloven o.l er det vel ikke NORMEN at man får lov å ha med seg bikkjer på alle mulige arbeidsplasser heller. De drar jo med seg møkk, lukt, allergener og evt lyd. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #10 Skrevet 3. september 2011 det er ikke bare å ta en pile for alle allergikere. Jeg kan godt ta en 2-3 stk uten å merke det nevneverdig, mens samboeren min blir groggy og sløv i nesten ett døgn hvis han gjør det. Om TS er av samme slaget, vil det helt klart påvirke hvor godt hun gjør jobben sin. Er enig i at hun kan vurdere å ta en pille eller to om det går bra - det kan nok være enkleste løsning, men ikke for enhver pris. Ellers er jo allergien sikkert også noe som går ut over arbeidet ditt, TS? Jeg foreslår at du tar det opp med kollegaen din, og legger det frem med akkurat dét i fokus. ikke nevn at det er irriterende og slikt, men at det rett og slett hindrer deg i å gjøre jobben din så godt som du vil. 1
Rosalie Skrevet 3. september 2011 #11 Skrevet 3. september 2011 Det hadde vore fullstendig uaktuelt, og eg hadde forlangt at andten var kontoret hundefritt eller eg fekk bytte til anna kontor. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 Sagt ifra? Har sagt i fra. Dersom jeg skal bli syk av hundene til kollegaen, som drasser de med til kontorlandskapet, så blir det dessverre sykemeldinger. Men alt for at kollegaen skal få ta med seg 2 hunder og la de sprade rundt i et mindre kontorlandskap?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #13 Skrevet 4. september 2011 mens du leter etter en annen jobb. Ja, slik var det før tobakkslovgivning kom på plass: de arbeidstakerne som ikke tålte røyk, fikk bare finne seg andre jobber. Har du lyst til å ta med deg katter og hunder på kontoret, bare gjør det: det er de andre som da bør finne seg nye jobber.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2011 #14 Skrevet 4. september 2011 Har du verneombud? Jeg hadde ikke akspetert noe annet enn blindehund på min arbeidsplass, og for at denne skulle være fast med på kontoret så måtte vi hatt en hundegård/lufteplass for den. Det har vi ikke pr dagens dato. Innendørs hadde kollegaen med hunden fått beskjed om å fjerne hunden. Jeg er selv allergisk, men i mild form. Jeg mener at hunder er flotte dyr, men ikke på kontoret. Deler man kontor med noen kan man ikke gjøre som man vil.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #15 Skrevet 4. september 2011 Ja, slik var det før tobakkslovgivning kom på plass: de arbeidstakerne som ikke tålte røyk, fikk bare finne seg andre jobber. Har du lyst til å ta med deg katter og hunder på kontoret, bare gjør det: det er de andre som da bør finne seg nye jobber. Dessverre er det slik, ja. Det er ingen lover som forbyr hunder på arbeidsplassen selv om man er allergisk. Ikke esler heller, for den saks skyld.
Nalla Skrevet 4. september 2011 #16 Skrevet 4. september 2011 Du kan jo bruke arbeidsmiljølovens §§ 4-1 og 4-4 om krav til (det fysiske) arbeidsmiljøet. (1) Fysiske arbeidsmiljøfaktorer som bygnings- og utstyrsmessige forhold, inneklima, lysforhold, støy, stråling o.l. skal være fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, miljø, sikkerhet og velferd. Vil tro at du kan bruke dette for å få en hundefri arbeidsplass. Som nevnt tidligere er verneombudet gjerne personen å kontakte her! Men støtter terorien om at din kollega ikke skjønner at det ikke er selve hunden du er allergisk mot, så du kan jo prøve å fortelle henne/han det?
Gjest Ruccola Skrevet 4. september 2011 #17 Skrevet 4. september 2011 Har du snakket med sjefen din om dette? Jeg som sjef ville nå ikke at mine ansatte skulle få allergiannfall på jobben om det gikk an å unngå på en enkel måte ihvertfall...
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #18 Skrevet 4. september 2011 Du kan ikke det ifølge astma- og allergiforbundet. Det er generelle tiltak med tanke på inneklima og ikke noe som er spesielt rettet mot miljøhemmedes individuelle behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå