Gjest Indianlady Skrevet 28. november 2003 #1 Skrevet 28. november 2003 Jeg er meget lykkelig gift og vi har det godt sammen. Noen store problemer har vi aldri hat fordi vi snakker om ting og blir enige om hvordan vi vil leve. Men de som ser oss uten fra spør mye om ditt og datt og tenker dette ekteskapet går nok til helvete vent og se. De går og venter på at det ska ryke og at jeg skal få slengt i trynet,hva var det vi sa? Problemer er det i alle ekteskap om en er gift med en norsk eller en fra utlandet.Jeg har til og med fått spørsmål om ,om vi bare har sex når vi skal ha barn. Da bare ser jeg oppgitt på dem og går har på følelesen at de ikke har respekt for oss, og at de tror han giftet seg bare med meg bare grunn av godene.
Gjest care Skrevet 28. november 2003 #2 Skrevet 28. november 2003 De går og venter på at det ska ryke og at jeg skal få slengt i trynet,hva var det vi sa? Indianlady, jeg synes du skal skaffe deg nye venner...
Gjest Madam Felle Skrevet 28. november 2003 #3 Skrevet 28. november 2003 Ikke alle er som ditt ekteskap Lady. Det finnes mange blandings ekteskap som ikke fungerer fordi kulturen blir for stor. Dette er det vi får høre i media, og da er det det vi henger oss opp i. Det er ingen aviser, blader ol som skriver om alle de ekteskapene som faktisk fungerer. Men bare stå på dere, og vis dem alle sammen
aline Skrevet 28. november 2003 #4 Skrevet 28. november 2003 Madam Felle har dessverre mye rett; Det eneste vi hører om er de forholdene som ikke går! Derfor tror mange at det er slik det er, dersom de ikke selv kjenner noen som kan vise dem bedre. Mange bommer, mange treffer rett. Det er endel som får ekstra ting å jobbe med når de finner kjærligheten med en som er fra en helt annen kultur! Men det er også mange som får det til å fungere selv om det er kulturforskjeller! Det ble faktisk skrevet en serie artikler om godt fungerende par hvor den ene var norsk mens den andre var fra en annen kultur, evt om det bare var muslimer , det husker jeg ikke. Men det blir skrevet altfor lite om disse vellykkede forholdene, fordi det selger så mye bedre med elendighet. Slik er det jo med alt, dersom du ser nyheter, leser aviser etc etc, hvor ofte er det at mesteparten av stoffet er positive nyheter? Det kommer noe innimellom, men tyngden ligger på det negative, det tragiske. Fordi det er det som er "viktig" å vite.... virker det som? La folk tenke som de vil, dere vet hva dere har, blås av disse som bare venter på at det skal ryke, flir til dem og svar "jadajada...." og vit ditt. Ingen har noen garanti for at forholdet/ekteskapet skal være lykkelig og vare resten av livet, så det kan like gjerne gå til helvete med disse bedrevitende vennene og deres forhold. Det er faktisk en gangske stor prosentandel norske ekteskap som sprekker! Kanskje flere en utenlandske? :blunke:
wok Skrevet 28. november 2003 #5 Skrevet 28. november 2003 Indianlady, så bra det fungerer i deres ekteskap! Dere fortjener all respekt! Selv synes jeg det er vanskelig nok og kulturforskjeller nok i det å være mann og kvinne... :blunke: Jeg har bodd i en annen kultur, og det er jammen mange fundamentale forskjeller som jeg tror gjør at et tokulturelt forhold, etter hva jeg kan forstå, må få flere problemer/utfordringer enn hvis man er fra samme kultur. Hva mener du om det? Hvilke utfordringer møter dere? Mener du det er flere utfordringer i deres forhold enn i andres? Har du fått noen overraskelser etter at dere ble gift/flyttet sammen? Hvilke råd ville du gi til noen som var på vei inn i et tokulturelt forhold? Jeg spør deg av nyskjerrighet, altså, fint om du kan fortelle hva du tenker omkring disse spørsmålene.
Nøste Skrevet 28. november 2003 #6 Skrevet 28. november 2003 Jeg synes okså at du skal finne deg nye venner .
Gjest Indianlady Skrevet 28. november 2003 #7 Skrevet 28. november 2003 Indianlady, så bra det fungerer i deres ekteskap! Dere fortjener all respekt! Selv synes jeg det er vanskelig nok og kulturforskjeller nok i det å være mann og kvinne... :blunke: Jeg har bodd i en annen kultur, og det er jammen mange fundamentale forskjeller som jeg tror gjør at et tokulturelt forhold, etter hva jeg kan forstå, må få flere problemer/utfordringer enn hvis man er fra samme kultur. Hva mener du om det? Hvilke utfordringer møter dere? Mener du det er flere utfordringer i deres forhold enn i andres? Har du fått noen overraskelser etter at dere ble gift/flyttet sammen? Hvilke råd ville du gi til noen som var på vei inn i et tokulturelt forhold? Jeg spør deg av nyskjerrighet, altså, fint om du kan fortelle hva du tenker omkring disse spørsmålene. Det sies at ulikheter tiltrekker hverandre og det har det gjort hos oss.Vi har jo har krav at nå må vi få barn og og etter at jeg aborterte har vi ikke tenkt på det.Det er mest utlendinger som har spurt om barn da ? Jeg har lært veldig mye fra han og noe det jeg setter mest pris på er deres behandling av de eldre.Det er ikke større forskjel på oss enn det var slik blandt norske ektepar på 50 og 60 tallet. Gubben var på jobb og konen var hjemme ordnet hus og barn.Folk krever mer av oss enn av norske og det vises på arbeidsplassen oggså en utlending på ytr mye ner for å bli godtatt.Han forandret seg ikke slik vi leser om at han ble en jævel nor han fikk oppholdstilatelsen.Det rådet jeg vil gi vær ærlig mot hverandre og respekter hverandre,la han få være mann.Jeg synes at det er deilig at jeg slipper mye av ansvaret og at jeg har en mann som tar de største takene.
Gjest Indianlady Skrevet 28. november 2003 #8 Skrevet 28. november 2003 Care det er ikke venner,men folk som jeg er på hils med og enkelte naboer i borettslaget.
Iskvinnen Skrevet 30. november 2003 #9 Skrevet 30. november 2003 Jeg synes at det er deilig at jeg slipper mye av ansvaret og at jeg har en mann som tar de største takene. Hva i alverden mener du med dette?????
Gjest Indianlady Skrevet 30. november 2003 #10 Skrevet 30. november 2003 Jeg synes at det er deilig at jeg slipper mye av ansvaret og at jeg har en mann som tar de største takene. Hva i alverden mener du med dette????? Ps les innlegget en gang til og tenk.Jeg er glad for at jeg slipper det tyngste ansvaret
Gjest Tinas Skrevet 6. januar 2004 #12 Skrevet 6. januar 2004 Du skriver visst de samme innleggene i alle forum du bruker du! Kjedelig!
Gundel Gaukeley Skrevet 6. januar 2004 #13 Skrevet 6. januar 2004 Du skriver visst de samme innleggene i alle forum du bruker du! Kjedelig! Og du er innom og leser dem alle sammen?
Gjest Seleena Skrevet 6. januar 2004 #14 Skrevet 6. januar 2004 Merkelig.... Alle som skriver noe veldig nedlatende mot folk som lager et innlegg er jo alltid gjest? Dette har jeg merka meg mangen plasser. (Kanskje det burde vert tvangsregistrering ) Jeg spora litt av men jeg ville bare gi Indianlady en klem :blomst_opp: og en blomst og si at jeg støtter deg i alt du sier og at vertfall JEG ikke tenker nedlatende om norsk-fremedkulturelt ekteskap. Blås i hva andre sier. De er sikkert skilte hele gjengen :blunke:
Gjest Krissi3 Skrevet 7. januar 2004 #15 Skrevet 7. januar 2004 Hei. Jeg var sammen med en muslim i 7 år og vi hadde det kjempe fint. Jeg har i motsetning til deg gode venner, tror jeg. De støttet meg stort sett. Jeg opplevde mye rasisme blandt ukjennte som kalte meg araberhore og andre ting. Du må være litt strengere mot vennenne dine. Si til dem at du ikke godtar oppførelsen dems og at de bør holde sine trangsynte meninger for seg selv. Det er det eneste rådet jeg gir deg. Folk som snakker slik fortjener ikke forklaringer fra din side. Ikke bli såret men tenk på dem som stakkars folk, som bare ikke vet bedre.
Gjest Indianlady Skrevet 7. januar 2004 #16 Skrevet 7. januar 2004 Merkelig.... Alle som skriver noe veldig nedlatende mot folk som lager et innlegg er jo alltid gjest? Dette har jeg merka meg mangen plasser. (Kanskje det burde vert tvangsregistrering ) Jeg spora litt av men jeg ville bare gi Indianlady en klem :blomst_opp: og en blomst og si at jeg støtter deg i alt du sier og at vertfall JEG ikke tenker nedlatende om norsk-fremedkulturelt ekteskap. Blås i hva andre sier. De er sikkert skilte hele gjengen :blunke: Hei Seelena :D Jeg takker for støtte og sleng bermerkninger fra gjester som ikke tørr registere seg gidder jeg ike å komentere.De han kanskje ikke bra med deg selv i det hele tatt.Grunnen til at jeg tok dette opp var litt forskjellig fra andrs liv og levnad. Jeg har det bare bra og over hører mye og det de ikke veit er at jeg forstår språket deres. Godt nytt år til deg :D hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #17 Skrevet 7. januar 2004 Jeg er også sammen med en fra en anderledes kultur (Italiensk katolikk), men innrømmer gjerne at vi har heftige diskusjoner som har utgangspunkt i kulturforskjeller. Stort sett dreier det seg om mann/ kvinneroller og at likestillingen har kommet lengre i Norge enn i mange andre land. At media og andre mennesker har/ skaper et negativt inntrykk av blandingspar skyldes i hovedsak frykten for det ukjente. Norge har en relativ kort historie med innvandring sammenlignet med mange andre land.
Gjest Indianlady Skrevet 7. januar 2004 #18 Skrevet 7. januar 2004 Jeg er også sammen med en fra en anderledes kultur (Italiensk katolikk), men innrømmer gjerne at vi har heftige diskusjoner som har utgangspunkt i kulturforskjeller. Stort sett dreier det seg om mann/ kvinneroller og at likestillingen har kommet lengre i Norge enn i mange andre land. At media og andre mennesker har/ skaper et negativt inntrykk av blandingspar skyldes i hovedsak frykten for det ukjente. Norge har en relativ kort historie med innvandring sammenlignet med mange andre land. Det er sant at Norge har en kort historie med innvandring.Ja fremmedfrykt vil jeg kalle det og det er ikke bra,men det er greit og snakke om forskjellige ting som kultur.Fy flate jeg har lært mye av gubbings og omvendt,han synes det er fint at kvinnen er ute i arbeidslivet og at de deler på jobben hjemme også 100 %. Er et så stor forskjell på protestanter og katolikker? Der er jeg helt grønn. hilsen
Gjest Randabergmann22 Skrevet 7. januar 2004 #19 Skrevet 7. januar 2004 Det går sikker greit å vær sammen me ein utlending, jeg kunne aldri tenkt meg det men.. Men er en jente er det best å styra unna muslimene tror eg, de e ikkje rektig navla.. De har ett helt aent syn på kvinner enn vanlige nordmenn
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #20 Skrevet 7. januar 2004 Jeg opplever i hvertfall som at min kjæreste/ hans familie/ Italia har et mer tradisjonelt, stereotypisk og konservativt syn på kvinnerollen. Vanskelig å si om det bare er pga. katolismen, men forskjellene er der helt klart - noe som gjør det vanskelig for meg å forhold meg til den kulturen............spes. i forhold til hvem som har "ansvaret", hvem som tjener mest, forpliktelser osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå