AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Jeg har vondt i rygg og armer og har fått anbefalt av en bekjent å gå til en naprapat. Av en annen har jeg fått anbefalt å gå til en osteopat. Noen som kan forklare meg forskjellen mellom disse to? Noen som kan råde meg til hvem av dem jeg skal bestille time til? Begge tar rundt 500,- timen for behandling og jeg trenger vel en del timer for å bli bra. Jeg har liksom ikke råd til å velge feil.
Lassie Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 Osteopat: http://www.osteopati.org/Hva-er-osteopati.aspx Naprapat: http://www.naprapat.org/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=14&I=39&mid=22 Jeg var med guttungen til osteopat da han var baby pga nakkemuskulatur, men hadde ingen effekt. Var der et par ganger. Men har hørt folk har effekt av det også. Har selv gått til naprapat nå i noen mnd, og hatt ekstremt god effekt. Har bl.a. blitt så å si kvitt en bekkenløsning jeg har gått med i over 3,5år. Naprapaten bruker triggerpunktsbehandling, dvs at det er innmari vondt når de holder på, fordi de trykker der du har som mest vondt. Men det funker iallfall på meg. Ryggen min har naprapaten knekt opp flere ganger, og den har blitt mye bedre. Skuldrene også - jeg har konstant spente muskler i skuldrene bl.a. og det har blitt mye bedre. Vet jo ikke hva slags vondt du har, men jeg er iallfall sikker på at jeg har mest tiltro til naprapat sånn sett.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Kommer ann på behandleren også om de er flinke eller ikke. Lurt å sjekke opp nøye på fårhånd. Forsøke finne noen som har vært hos den behandleren for å høre om erfaringer fra andre. Har vært hos flinke OG dårlige fysioterapauter, STOR forskjell her på de 4 jeg har vært hos Har også vært hos flinke OG dårlige kiropraktorer. Er sikkert det samme med slike behandlingsformer.
SmallTalk Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Jeg har ganske lik erfaring med begge deler. Har vært hos både osteopat og naprapat, og har vært fornøyd med begge deler. Begge konsentrerer seg om både muskler og ledd, og både knekker opp låsninger og myker opp stive muskler, leddbånd og bindevev. Definitivt ikke behagelig, men det hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2011 #5 Skrevet 2. september 2011 Osteopat er bare svada. Som healing. Naprapat er kiropraktor som tar med muskulaturen, veldig bra. Skal antakelig dit selv snart. (Igjen) Han fikset et problem for meg for noen år siden, nå har jeg et annet. Han sa, dersom du ikke er bedre på fire behandlinger, så er det ikke dette du trenger. VELDIG ryddig synes jeg. Så kaster man ikke bort pengene.
SmallTalk Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Osteopat er bare svada. Som healing. Naprapat er kiropraktor som tar med muskulaturen, veldig bra. Skal antakelig dit selv snart. (Igjen) Han fikset et problem for meg for noen år siden, nå har jeg et annet. Han sa, dersom du ikke er bedre på fire behandlinger, så er det ikke dette du trenger. VELDIG ryddig synes jeg. Så kaster man ikke bort pengene. En osteopat har mer eller mindre nøyaktig den samme utdanningen som en naprapat.
miesol Skrevet 2. september 2011 #7 Skrevet 2. september 2011 Å si at osteopati er svada/healing er skivebom! En osteopat er enten fysioterapeut (eller lege) i bunn med en 5-årig (deltid, 2,5 år heltid) videreutdanning i osteopati. Eventuelt kan man uten denne bakgrunnen studere osteopati på heltid i 5 år. Osteopati kalles ofte "den myke kiropraktikken" og har mange likhetstrekk med naprapatien. Om man har hatt effekt av behandling hos naprapat eller osteopat avhenger nok mer av akkurat den behandlerens ferdigheter og i tillegg hva man trengte hjelp med.. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Fem års utdannelse kan man få som håndspålegger og...det er ikke godkjent utdannelse av den grunn. Teknikker som trykker der man IKKE har vondt for at kroppen skal reparerer selv der det er vondt, det er svada.
Gjest Svadagenerator Skrevet 8. juli 2013 #9 Skrevet 8. juli 2013 Fem års utdannelse kan man få som håndspålegger og...det er ikke godkjent utdannelse av den grunn. Teknikker som trykker der man IKKE har vondt for at kroppen skal reparerer selv der det er vondt, det er svada. Morsomt at så mange har gode erfaringer med svada da. Jeg derimot har hatt så som så erfaring med Kiropraktorbehandling, men tror ikke det heller er svada. Enig med tidligere innlegg at det kommer an på den som behandler hvilken erfaring man får ut av det. Derimot synes jeg det er svada at folk dømmer behandliner ned som svada uten noen videre grunn. DET er svada det ;-)
Gjest gjest Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 Hvor har du det fra at osteopatutdanningen tar 5 år, og at de i tillegg har annen grunnutdanning? Jeg kjenner en som nettopp er uteksaminert osteopat, på tre år. TS: Jeg har kjempegod (!!!) erfaring med naprapat. Hadde prøvd alt av fysio, egentrening, kiropraktor uten noe resultat. Naprapaten fikk meg fra et punkt hvor jeg ikke engang kunne bære skolesekken min til at jeg nå fungerer nærmest som normalt. Om du bor i Bergen anbefaler jeg naprapatene som holder til på Haraldsplass
jabx Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Både naprapati og osteopati er vel alternative behandlinger? Altså behandlinger som ikke har noen dokumentert effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå