Gå til innhold

Vi med candida i kroppen

Fremhevede innlegg

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg har slitt i mange år med matintoleranse (i hovedsak soya), samt "jevnlige" soppinfeksjoner kanskje en gang i året eller så.

På onsdag prøvde ble jeg anbefalt tarmskylling for å få magen i gang igjen, og ble gledelig overrasket. Jeg fikk behandling onsdag og torsdag, og føler meg allerede bedre. I utgangspunktet ville jeg ha colonhydroterapi for IBS (irritabel tarmsyndrom- irritable bowel syndrome), men gastrosykepleieren som foretok terapien sa at jeg hadde spor av høye candidaverdier, men hun det var mer en observasjon og ikke en diagnose.

Jeg fikk anbefalt candidadietten i en måned for å få tarmsystemet opp og gå igjen. Heldigvis må jeg ikke være superstreng og kutte helt UT, men bare kraftig NED på "de fire store". Jeg begynte såvidt i dag, og skal i gang for fullt på mandag.

Noen andre som vil følge meg i min candida-diett-tid? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

De første dagene av dietten har gått ganske bra, har kun sprukket en gang fordi vi ikka hadde annen mat i hus, og "alt" var stengt.

Det er skitvanskelig å kutte ut hvete, sukker, gjær og melk, så i hovedsak kutter jeg ned.

Mine måltider er stort sett slik:

Frokost: Knekkebrød eller havregrøt

Lunsj: Salat eller flere knekkebrød og yoghurt

Middag: Fisk eller kylling med salat eller masse grønnsaker

Kveldsmat: Yoghurt eller knekkebrød med ost, honning eller saltpølse

Jeg har kuttet ut brus fullstendig, selv light-brus. Drikker mer vann og juice, og masse kamillete<3

Det går egentlig ganske OK, men sliter med noen SYYYYKE munchies om dagen. :fnise:

Skrevet

jeg anbefaler deg kjekke deg for b12 mangel.

om du ikke gidder så prøv med b12 tabeleter.

noen tar ikke opp b12 så gåt fra tarmen

må ta sprøyte i musklene

spis mørke grønne grønsaker de inne holder k vitamin som kan hende du kan ha mangel på.

Gjest Lottiplott
Skrevet (endret)

Jeg har tatt full sjekk hos lege ang vitaminer, jern osv før jeg startet på dette ;) Men takk :)

Nå prøvde jeg akkurat å lage smuldredeigspai med jyttemel, sukring, smør og epler - håpløst! :-p Tror man må bruke vanlig mengde mel ved smuldredeig gitt. :fnise:

Endret av Lottiplott
Skrevet

jeg har vert plaget av candida har ikke fot det henvist av lege

men noen ganger hveten bare.

nå skal du høre spis kun frukt og grønsaker

unngå fet helt i 2 uker.

greip frukt hver dag.

ungå hvete og gluten.

Skrevet

jeg har vert plaget av candida har ikke fot det henvist av lege

men noen ganger hveten bare.

nå skal du høre spis kun frukt og grønsaker

unngå fet helt i 2 uker.

greip frukt hver dag.

ungå hvete og gluten.

jeg er den samme personen

om noe lurer på hvordan jeg kan hvete det så er svaret sopp sporer i do

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg har vært til behandling og fått candida påvist av gastrosykepleier, og har fått tilrettelagt kosthold av henne. Siden jeg kutter ut masse karbo må jeg ha fett og proteiner, hvis ikke kommer kroppen til å gå i minus.

Jeg kutter ut hvete, sukker, gjær og kumelk, siden det er det candidaen trives med. Da kommer candidanivået til å gå ned, og kroppen fungerer som normalt igjen.

• Liker 1
Skrevet

Hei :)

Jeg har tatt denne dietten i tre måneder, ble bedre og gikk faktisk ned 12 kilo og holder vekta sånn ca.

Krom tok jeg mot søtsuget, det hjalp veldig.

Til middag brukte jeg mye leirgryte (rohmertoph)

Da får man god mat uten olje og smør.

Skrevet

for klaring på det med at en kan spise frukt er at kroppen er lagt for fordøye karbodidrater fet holder i gjen sukker i blodet.

men en kan starte med lav indeks frukt om en er skeptisk.

insulin porvikes av fett og sukker men ikke alene

så det ene skal hver lavere en det andre.

det stor om det på nete

Gjest Lottiplott
Skrevet

Rohmertopf er sant! Det må jeg få kjøpt meg! Aner du hvor mye det koster og hvor jeg får kjøpt det, Anonym? :)

Pappa lagde alltid mat i sånne, det var alltid såå godt! :)

Gjest Lottiplott
Skrevet

I dag prøvde jeg havregrøt til frokost, men siden jeg ikka kan ha sukker på, så valgte jeg å ha honning i selve grøten. Det ble kjempegodt! Jeg prøvde å putte litt most banan i også, og det ble også NAM!

Skrevet

Rohmertopf er sant! Det må jeg få kjøpt meg! Aner du hvor mye det koster og hvor jeg får kjøpt det, Anonym? :)

Pappa lagde alltid mat i sånne, det var alltid såå godt! :)

Jeg har kjøpt mine på chlas olson :)

Husk at du må legge de i vann før du bruker dem, slik at de ikke sprekker i ovnen. Ikke sett den inn i en oppvarmet ovn heller.

Jeg bruker å kutte opp grønnsaker, legge evt litt ris i bunnen som trekker til seg saft fra grønnsaker og kjøttet, og så legger jeg kjøttet på toppen. Prøv også med hvitløk i om du liker det.

romertopen er porøs og vil med tid trekke til seg lukt og smak fra maten du lager. Det kan være lurt å ha en til fisk og en annen til annet kjøtt.

Skrevet

De koster vel 160 eller noe sånt?

Gjest Lottiplott
Skrevet

Genialt! Da vet jeg hva som blir middagen på søndag ;)

Takk, AB:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg trodde at man skulle kutte sukker og alt som omdannes til mye sukker i kroppen også jeg?

Vil ikke det også si honning og banan?

Skrevet

Kan man spise noen former for is?

Gjest Lottiplott
Skrevet

Ja, så lenge det er uten sukker eller melk. Men det er jo ikke så mange typer is som ikke har sukker i ;)

Skrevet

Men husk at knekkebrød/havre/havregrøt også er stivelse, som er festmat for candida ;)

Skrevet

Så vanskelig!

Jeg begynte for noen dager siden og er nesten helt clueless! Jeg har prøvd å lese noen steder og der står det ofte at havre er greit eller knekkebrød er greit, f.eks. knekkebrødene fra ryvita. Er de altså ikke det? Puuuh... :sjenert:

Skrevet

Så vanskelig!

Jeg begynte for noen dager siden og er nesten helt clueless! Jeg har prøvd å lese noen steder og der står det ofte at havre er greit eller knekkebrød er greit, f.eks. knekkebrødene fra ryvita. Er de altså ikke det? Puuuh... :sjenert:

Jeg fikk beskejd om å spise ryvita på denne dietten, og det gikk bra for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...