Smørblomsten Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Er det noen bøker å anbefale som er lett å lese når man akkurat har lært seg å lese? Bør vel være store bokstaver i første bok? Eller holder det med skolebøkene han får utdelt etterhvert når lesekoden knekkes?
Leanne Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 jeg lånte en del bøker til min førsteklassing i fjor. Var en serie lettleste bøker, fikk lånt de på biblioteket i min hjemkommune men de var lånt fra et annet sted (husker ikke hvor..) Husker ikke alle titlene men her er noen: - Eli ser - Mona Ramona - Musa og lua - Emil og isen - Ari Maur - Ni rever og ni lam Det er bøker på 6-10 sider som har noen linjer per side. Det er ikke mye å lese, men det kan være nok for en som ikke har lært å lese så godt enda. Det jeg likte med bøkene var at de var bygget opp slik at de ble vanskeligere etterhvert. Først mest lydrette ord, så tok de inn flere diftonger ei, au etterhvert. Bøkene hadde også et meningsfylt innhold, det skjedde noe... Det var slik at barnet mitt ville snu siden og lese neste også. 1
Smørblomsten Skrevet 1. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2011 jeg lånte en del bøker til min førsteklassing i fjor. Var en serie lettleste bøker, fikk lånt de på biblioteket i min hjemkommune men de var lånt fra et annet sted (husker ikke hvor..) Husker ikke alle titlene men her er noen: - Eli ser - Mona Ramona - Musa og lua - Emil og isen - Ari Maur - Ni rever og ni lam Det er bøker på 6-10 sider som har noen linjer per side. Det er ikke mye å lese, men det kan være nok for en som ikke har lært å lese så godt enda. Det jeg likte med bøkene var at de var bygget opp slik at de ble vanskeligere etterhvert. Først mest lydrette ord, så tok de inn flere diftonger ei, au etterhvert. Bøkene hadde også et meningsfylt innhold, det skjedde noe... Det var slik at barnet mitt ville snu siden og lese neste også. takk for gode tips, skal se nærmere på
Gjest lærer Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Spør på¨biblioteket. De er gjerne flinke til dette. Det finnes noen bøker i en serie der de har bilder i teksten. Det vil si at barnet leser noen ord og så leser de bildene. Det pleier å være stas i den alderen for da kan de lese mye mer. Husker en bok som heter noe slikt som "5 fotballhistorier" og en annen "5 prinsessehistorier". Lesetips generelt: Les masse høyt for barnet ditt. La barnet lete etter bokstaver han/hun har lært på skolen i bøkene dere leser. Kanskje kjenner hun/han igjen noen ord etter hvert også. Let etter bokstaver på matvarer, i butikken. Gå en tur og lese på trafikkskilt. Bla i aviser (lokalaviser er ofte ok, siden det er færre skremmende bilder, men greit med litt voksenkontroll uansett.) Finn bokstaver og ord. Ta gjerne ring rundt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå