AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Jeg har jobbet deltid en plass i 4 år, og jeg og sjefen har aldri kommet overens. Hun har baksnakket meg og jeg har baksnakket henne. Men så kom den tiden at jeg egentlig skulle på folkehøgskole, og det sa jeg til henne. Hun ble irritert, for da kunne jeg ikke jobbe så mye. Men så bestemte jeg meg for å ikke reise på folkehøgskole, jeg ville heller jobbe ett år. Så jeg fikk meg jobb en annen plass, bare 30 min fra min forrige arbeidsplass. Men jeg har enda ikke sagt noe til henne, hun tror jeg er på folkehøgskole. Så hvordan skal jeg si det til henne? Sende en mail? For jeg vil unngå å møte henne face to face...
Naos Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 Dersom du ønsker å være litt mer formell ville jeg sendt et brev konvertert til pdf som du sender pr. e-post. Skriv tittelen til brevet i tittelfeltet og i selve e-posten skriver du "viser til vedlagt brev". Det er en ganske vanlig måte å være formell på i "min jobbverden" fremfor å sende brev pr. post. Hvorfor? Fordi å være formell skaper mer avstand mellom deg og sjefen. For å være real ville jeg sagt opp, dvs sendt min oppsigelse. Da vet hun hva hun har å forholde seg til, og du er kvitt åket en gang for alle!
Ninnin86 Skrevet 3. september 2011 #3 Skrevet 3. september 2011 Du må skrive en formell oppsigelse ja, pr. brev, ikke pr.epost. I tillegg må du nok belage deg på å møte henne en siste gang.. Og selv om det ikke er spesielt moro, er det vel ganske vanlig.. Lykke til, både med oppsigelsen og med søking etter ny jobb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 Du må skrive en formell oppsigelse ja, pr. brev, ikke pr.epost. I tillegg må du nok belage deg på å møte henne en siste gang.. Og selv om det ikke er spesielt moro, er det vel ganske vanlig.. Lykke til, både med oppsigelsen og med søking etter ny jobb Hvorfor det? Det må hun da ikke, slutt å spre feilinformasjon.
Ninnin86 Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 Hvorfor det? Det må hun da ikke, slutt å spre feilinformasjon. Det var da veldig så kvass tidlig en lørdags morgen Mulig jeg ordla meg litt dumt, men jeg har alltid hatt et lite avslutningsmøte med sjefen etter at jeg har sagt opp på de jobbene jeg har hatt. Det er i alle fall vanlig der jeg kommer fra, uansett om man har kranglet med sjefen eller ikke. Såpass voksen bør man være, synes jeg! Men selvfølgelig, helt opp til en selv.. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #6 Skrevet 3. september 2011 Det var da veldig så kvass tidlig en lørdags morgen Mulig jeg ordla meg litt dumt, men jeg har alltid hatt et lite avslutningsmøte med sjefen etter at jeg har sagt opp på de jobbene jeg har hatt. Det er i alle fall vanlig der jeg kommer fra, uansett om man har kranglet med sjefen eller ikke. Såpass voksen bør man være, synes jeg! Men selvfølgelig, helt opp til en selv.. Ergo, hun må ikke møte sjefen, det finnes intet krav om det. Da er det bedre om du ordlegger det slik du gjør i dette innlegget. Når TS spør om hvordan hun skal si opp, altså ber om fakta og råd rundt det å si opp må du være tydelig i din kommunikasjon på hva som er fakta (hva hun må) og hva som er ditt råd (hva du mener hun bør gjøre). Kvassere enn det er det ikke grunn til å oppfatte det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Ergo, hun må ikke møte sjefen, det finnes intet krav om det. Da er det bedre om du ordlegger det slik du gjør i dette innlegget. Når TS spør om hvordan hun skal si opp, altså ber om fakta og råd rundt det å si opp må du være tydelig i din kommunikasjon på hva som er fakta (hva hun må) og hva som er ditt råd (hva du mener hun bør gjøre). Kvassere enn det er det ikke grunn til å oppfatte det. Ninnin86 sier jo ikke at det er fakta og at hun hundre prosent sikkert må møte sjefen, hun sier at det er ganske vanlig at man av en eller annen grunn må møte sjefen etter at man har sagt opp. Og det er det jo, for eksempel for å levere nøkler eller annet utstyr, for å fylle ut skjema osv. "Må nok belage deg på" og "er ganske vanlig" er jo fullt av forbehold ("nok" er for eksempel et forbehold, "ganske" et annet), det står ikke "du blir nødt til å treffe henne igjen". Skal man først gå etter andre for filleting bør man ihvertfall være i stand til å lese det de har skrevet ordentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Ninnin86 sier jo ikke at det er fakta og at hun hundre prosent sikkert må møte sjefen, hun sier at det er ganske vanlig at man av en eller annen grunn må møte sjefen etter at man har sagt opp. Og det er det jo, for eksempel for å levere nøkler eller annet utstyr, for å fylle ut skjema osv. "Må nok belage deg på" og "er ganske vanlig" er jo fullt av forbehold ("nok" er for eksempel et forbehold, "ganske" et annet), det står ikke "du blir nødt til å treffe henne igjen". Skal man først gå etter andre for filleting bør man ihvertfall være i stand til å lese det de har skrevet ordentlig. Det uthevede sier hun i sitt 2. innlegg. Jeg sier at dette er slik hun burde ordlagt seg i første omgang. TS må nok ikke belage seg på å møte sin sjef, det er feil. Ergo, ikke skriv at hun "må nok belage seg på å treffe sjefen". Nei, hun må nok ikke det. Tydelig nok for deg, eller å jeg finne en sleiv som erstatning for teskjeen?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #9 Skrevet 3. september 2011 Ninnin86 sier jo ikke at det er fakta og at hun hundre prosent sikkert må møte sjefen, hun sier at det er ganske vanlig at man av en eller annen grunn må møte sjefen etter at man har sagt opp. Og det er det jo, for eksempel for å levere nøkler eller annet utstyr, for å fylle ut skjema osv. For ikke å snakke om oppsigelsestiden, som jo de fleste har. Slik dere diskuterer her virker det jo som om det er vanlig å si opp, for så å aldri vise trynet sitt igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #10 Skrevet 3. september 2011 For ikke å snakke om oppsigelsestiden, som jo de fleste har. Slik dere diskuterer her virker det jo som om det er vanlig å si opp, for så å aldri vise trynet sitt igjen. TS skriver at skriver at hun jobber lite (da hun i ugt.pkt. skulle på folkehøgskole, og der tror sjefen at hun er), og i sin oppsigelsesprosess ønsker hun ikke å treffe sjefen ansikt til ansikt. Det er vel da grunn for å anta at TS ikke skal jobbe flere vakter der, er ringehjelp e.l., og kan si nei til vakter med full rett. Jeg vil anta at TS er såpass oppegående at hun ville forstått at dersom hun måtte jobbe i en oppsigelsestid ville hun ikke lagt vekt på at hun ikke vil møte sjefen ansikt til ansikt. Derfor må dere være så snille og respektere TS sitt ønske om å ikke treffe sjefen, og ikke svare på en måte som for TS kan tolke som at hun "må nok belage seg på å treffe sjefen".
Ninnin86 Skrevet 3. september 2011 #11 Skrevet 3. september 2011 Ninnin86 sier jo ikke at det er fakta og at hun hundre prosent sikkert må møte sjefen, hun sier at det er ganske vanlig at man av en eller annen grunn må møte sjefen etter at man har sagt opp. Og det er det jo, for eksempel for å levere nøkler eller annet utstyr, for å fylle ut skjema osv. "Må nok belage deg på" og "er ganske vanlig" er jo fullt av forbehold ("nok" er for eksempel et forbehold, "ganske" et annet), det står ikke "du blir nødt til å treffe henne igjen". Skal man først gå etter andre for filleting bør man ihvertfall være i stand til å lese det de har skrevet ordentlig. For ikke å snakke om oppsigelsestiden, som jo de fleste har. Slik dere diskuterer her virker det jo som om det er vanlig å si opp, for så å aldri vise trynet sitt igjen. Takk, akkurat dette jeg mener!
Gjest Katee Skrevet 3. september 2011 #12 Skrevet 3. september 2011 Det uthevede sier hun i sitt 2. innlegg. Jeg sier at dette er slik hun burde ordlagt seg i første omgang. TS må nok ikke belage seg på å møte sin sjef, det er feil. Ergo, ikke skriv at hun "må nok belage seg på å treffe sjefen". Nei, hun må nok ikke det. Tydelig nok for deg, eller å jeg finne en sleiv som erstatning for teskjeen? Det er da ikke nødvendig å bli ufin. Formuleringen "må nok belage seg på å møte sjefen" er en uttrykksmåte og jeg opplever den ikke som fakta. Det er vanlig å måtte omgås med sjefen etter at man har sagt opp. Det skjer ikke i hvert tilfelle, men det er vanlig. -- Ts, send formell oppsigelse per brev eller e-post. Om du ikke ønsker å møte sjefen og du har anledning til å unngå dette, så gjør du det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #13 Skrevet 3. september 2011 Det uthevede sier hun i sitt 2. innlegg. Jeg sier at dette er slik hun burde ordlagt seg i første omgang. TS må nok ikke belage seg på å møte sin sjef, det er feil. Ergo, ikke skriv at hun "må nok belage seg på å treffe sjefen". Nei, hun må nok ikke det. Tydelig nok for deg, eller å jeg finne en sleiv som erstatning for teskjeen? Det du uthever sier hun også i det opprinnelige innlegget sitt, hun skriver "selv om det ikke er spesielt moro er det nok ganske vanlig". Og som Alyah sier, det er en uttrykksmåte og når man sier "nok" er det et forbehold, ergo presenterer man det ikke som fakta. Og de aller fleste av oss treffer faktisk sjefen etter at vi har sagt opp, det betyr ikke at man MÅ gjøre det, og det har Ninnin86 heller ikke sagt. Du behøver hverken sleiv eller teskje, derimot anbefaler jeg et kurs i norsk slik at du kjenner igjen forbehold når du ser dem og vet hva de innebærer. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #14 Skrevet 3. september 2011 Du trenger ikke å si hvorfor du sier opp stillingen din og hva du vil gjøre etterpå. Du kan bare skrive at du sier opp stillingen din fra den datoen. Hvis noen spør deg hvorfor, du kan bare si at du har personlige grunner. Det var det jeg gjorde da jeg sa opp min stilling i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå