Gå til innhold

Spacemining av asteroide?

Gjest Nedfall

2 stemmer

1. 1. Space Mining av asteroide?

• JA! Såklart.
    • Er du stein hakke sprø??
      0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://blogs.discovermagazine.com/discoblog/2011/09/01/1-capture-asteroid-2-mine-it-3-profit-4-kabloom/

Jeg er selvsagt for, så lenge de vet noenlunde hva de driver med.

Det var det, da. Vi skulle ikke vente til noen finner opp en masse-overførings-stråle eller noe slikt, da?

Spacemining HØRES jo veldig kult ut, men jeg liker ikke biten med at hvis noe skjærer seg, blir resultatet et krater med 40 km diameter. Og en ildstorm som strekker seg 200 km ut fra den igjen. Etc, etc. Virker liksom litt dommedagspreget.

Jeg er litt ambivalent i fht stemmegivning.

På den ene siden: Det er enorme rikdommer i en enkelt asteroide. Eller det kan være det. Vel verdt investeringen med å komme til dem. Men så er det risikoen med å rote med omløpet. Hva om det blir ustabilt og den krasjer på jorden. Nasty.

Det slo meg plutselig: Hva om man bringer slike asteroider til Månen, i stedet for å klusse med NEO? Månen er, så langt vi vet, en solid chunk med stein, og har ingen tektonisk eller vulkansk aktivitet. Man kunne vel se for seg at man snek en asteroide inn i en bane som f.eks lot den nærme seg månen "bakfra", og lande med et mer moderat smell enn de 7 km/sek som ting krasjander på jorda med? Månen har jo en mye mindre tyngdekraftsbrønn. Deretter kunne man drive gruvedrift i krateret, og skyte opp malmlaster ved hjelp av f.eks en railgun, som er mer enn presist nok til å plassere en nyttelast i en bane der den kan landes på jorden eller plukkes opp av et romfartøy av noe slag.

En lastecontainer med variable aerodynamiske egenskaper à là Yeagers Spaceship One kunne fått varene inn i atmosfæren i en passende hastighet til at de kunne landes med fallskjerm.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......

Det slo meg plutselig: Hva om man bringer slike asteroider til Månen, i stedet for å klusse med NEO?

God idé! Ingen fare for at jorda går på en.. smell.

Månen er, så langt vi vet, en solid chunk med stein, og har ingen tektonisk eller vulkansk aktivitet. Man kunne vel se for seg at man snek en asteroide inn i en bane som f.eks lot den nærme seg månen "bakfra",

Hvorfor må man lure den inn bakfra? Får man en asteroide inn i bane rundt månen, er det størst sjans for at den detter ned der, og ikke på jorda. Uansett hvilken side den er på. Men ja, digger ideen med å la dem ramle ned på månen. Det får ikke akkurat følger for noen befolkning. Pluss man sikkert kan lære litt nytt om selve nedslaget, hvilke mineraler månen består av litt nedi skorpa mm.

og lande med et mer moderat smell enn de 7 km/sek som ting krasjander på jorda med? Månen har jo en mye mindre tyngdekraftsbrønn. Deretter kunne man drive gruvedrift i krateret, og skyte opp malmlaster ved hjelp av f.eks en railgun, som er mer enn presist nok til å plassere en nyttelast i en bane der den kan landes på jorden eller plukkes opp av et romfartøy av noe slag.

Liker ideen med railgun! Men når man først er på månen, kunne man vel også utvinne helium-3 (eneste strek i regningen er at man ikke har oppfunnet kommersiell fusjon enda).

En lastecontainer med variable aerodynamiske egenskaper à là Yeagers Spaceship One kunne fått varene inn i atmosfæren i en passende hastighet til at de kunne landes med fallskjerm.

Yesyes!

Men lell. Det blir much ado, med å dra inn månen. Syns ihvertfall de kan begynne å trene seg på lokale småstein først (10metringer er ikke særlig farlige). Treningen trenger man uansett, til den dagen vi får ett flygende fjell på kollisjonskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé! Ingen fare for at jorda går på en.. smell.

Hvorfor må man lure den inn bakfra? Får man en asteroide inn i bane rundt månen, er det størst sjans for at den detter ned der, og ikke på jorda. Uansett hvilken side den er på. Men ja, digger ideen med å la dem ramle ned på månen. Det får ikke akkurat følger for noen befolkning. Pluss man sikkert kan lære litt nytt om selve nedslaget, hvilke mineraler månen består av litt nedi skorpa mm.

Liker ideen med railgun! Men når man først er på månen, kunne man vel også utvinne helium-3 (eneste strek i regningen er at man ikke har oppfunnet kommersiell fusjon enda).

Yesyes!

Men lell. Det blir much ado, med å dra inn månen. Syns ihvertfall de kan begynne å trene seg på lokale småstein først (10metringer er ikke særlig farlige). Treningen trenger man uansett, til den dagen vi får ett flygende fjell på kollisjonskurs.

Nei, jeg tenkte meg vel at når man godt og vel har LANDET asteroiden på månen, så slipper man å bekymre seg mer for at noe fishy skal skje med omløpet, og hvor den evt havner. Og jeg har forstått det slik at man kan velge nedslagsstedet ganske presist. Og Månen er et sted der man godt kunne se for seg permanent bosetning. Det er nok mye enklere å drive utvinning i et miljø med en moderat tyngdekraft, enn i et zero grav-miljø der ting flyr omkring helt uforutsigbart. Gravitasjon er kjipt hvis det er for mye av den, men den har sine anvendelser også.

Den eneste grunnen til å nærme seg månen bakfra, var at da ville nedslagets energi være betinget av månens gravitason alene. Men det ville kanskje være å komplisere det unødig. Det viktigste er at "pakken" havner der man vil ha den. Noen millioner tonn med jern og mangan i en solid mother lode, som man kan sette opp fabrikke sin ved siden av? Det må da være en god idè?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...