Gå til innhold

Får jeg for lite i stipend?

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinee
Skrevet (endret)

Jeg har nettopp flyttet til Oslo i et kollektiv og begynt på privatskole som koster i dyre dommer, men har da også ordnet lån og stipend. Fikk første sum av stipendet/lånet i dag og begynner virkelig å lure på om det mangler bortebo i stipendet. For jeg har funnet ut at jeg får den og den summen hver måned og etter at jeg da har betalt husleien vil jeg sitte igjen med ca 800,-. Det synes jeg er utrolig lite hvis man skal klare å overleve en hel måned. Er dette normalt for en student å leve på i måneden? For hvis det er det, da skjønner jeg greia med fattige studenter.

Grunnen til at jeg har fått mistanke om at det mangler bortebo i stipendet er fordi jeg ikke har ført på min nåværende adresse til Lånekassen, så jeg vet ikke om de har forstått at jeg har flyttet eller om de faktisk venter på et brev fra meg med min nye adresse? For hvis det er tilfelle kan det hende jeg skal ha mer penger. De pengene jeg har fått til nå, virker som at det skal holde til husleie og skoleavgift, men utenom det er det jo smått til alt ellers.

Håper det er noen glupinger som kan gi meg noen hjelpende svar, for jeg er litt deppa etter å ha betalt 3 store regninger. Venter på den største regningen nå 15. september som kommer til å robbe meg for resten av stipendet, almost. Jeg mener, er ikke det stipendet man får ved begynnelsen av hvert halvår ment til å holde så lenge du er flink til å spare? Vel, foreløpig forsvinner mine i regningene. Må også legge til at man får ekstra penger for skoleutgiftene ved privatskole, men situasjonen min er fortsatt den samme. Synes ikke det hjalp med de "ekstra" skolepengene..

Skal ringe Lånekassen i morgen hvis jeg ikke får noen nyttige svar:) Takk på forhånd!

Endret av madeleinee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, først trenger vi noen grunnleggende opplysninger:

1. VGS eller høyere utdanning?

2. Hvor mye fikk du utbetalt?

• Liker 2
Skrevet

jeg sitter igjen med 1200 når husleie er betalt, så det er ikke usannsynlig. Men ja... Hva studerer du og hvor mye fikk du utbetalt? 90 000 i året er det alle får

Gjest madeleinee
Skrevet

Vel, først trenger vi noen grunnleggende opplysninger:

1. VGS eller høyere utdanning?

2. Hvor mye fikk du utbetalt?

Blir VGS siden jeg går privatskole:)

46 000,-

Høres veldig mye ut, men 30 000,- av de går til skoleavgift 15.september.

Gjest madeleinee
Skrevet

jeg sitter igjen med 1200 når husleie er betalt, så det er ikke usannsynlig. Men ja... Hva studerer du og hvor mye fikk du utbetalt? 90 000 i året er det alle får

Hmm, ikke mye det heller nei:/

Svarte på det:)

Skrevet

Det er ingen rettighet å få støtte til privatskole, så det er nok riktig. Får du 46 000 i halvåret eller i året?

Gjest madeleinee
Skrevet

Det er ingen rettighet å få støtte til privatskole, så det er nok riktig. Får du 46 000 i halvåret eller i året?

Vel, man skulle få 50 000 i tillegg tror jeg det var for å klare å betale skoleavgift. Dette gjaldt altså for privatskole. Fikk 46 000 første måneden. Etter det får jeg mindre. Så høres mye ut, men pengene forsvinner fort. Men hvis det er riktig så er det vel bare sånn.

Gjest Raindrops
Skrevet

Hva får du pr mnd fra nå av da? Det burde stå i papirene du har fått fra lånekassen, der vil det også stå om mottar borteboerstipend eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Om du fikk 46 000 nå første måneden, får du veldig mye. Hva er skoleavgiften på? Man pleier å få dekket den pluss et par tusen å leve for, men du høres i grunnen ut som om du har fått mer enn nok og vel så det

• Liker 2
Skrevet

Utenom skolepenger har du rett på 46 700 kr ifølge lånekassen sin kalkulator. Får du hjelp hjemmefra, har du søsken og tjener foreldrene dine bra? Dette er faktorer som spiller inn

Gjest madeleinee
Skrevet

Hva får du pr mnd fra nå av da? Det burde stå i papirene du har fått fra lånekassen, der vil det også stå om mottar borteboerstipend eller ikke.

Får 6810,-. Men der sa du noe. Jeg er jo ikke så veldig god på sånne ting, og jeg har ordnet alt dette selv så da skjer tilfeller som dette at jeg ikke tenker over å sjekke visse ting. Men som jeg nå ser på papirene på oversikt over lån og stipend, står det bare Lån og Skolepenger med hver sin sum. Står altså ikke noe om bortebo. Hva vil det si da? At jeg hadde rett eller noe annet? Takk for opplysning om noe jeg burde visst, men ikke tenkte på overhodet.

Skrevet

Utenom skolepenger har du rett på 46 700 kr ifølge lånekassen sin kalkulator. Får du hjelp hjemmefra, har du søsken og tjener foreldrene dine bra? Dette er faktorer som spiller inn

Så lenge hun er borteboer skal hun ha rundt 3700 i borteboerstipend pr måned uavhengig av foreldrenes inntekt og evnt søsken.

Skrevet

Det du får i stipend er mer en studenter får, så du er heldig, og det er nok riktig da:=)

Gjest madeleinee
Skrevet

Skoleavgiften er på 30 000 i september og igjen 31 000 i januar. Ja, fikk mye, men når man tenker på at alt forsvinner i regninger blir det ikke mye likevel, så derfor jeg må spørre:) Får ikke hjelp hjemmefra, har søsken og foreldrene mine tjener ikke bra;p

Skrevet

Du får det du har krav på :)

Skrevet

Herregud så heldig du er!! Du får masse, og da må du revurdere forbruket altså! Jeg lever på 6500 i måneden. har ikke råd til tv eller internett en gang. tenk deg om. Ingen har råd til å kjøpe klær når de studerer, men med den summen har du faktisk god råd

• Liker 1
Skrevet

Får 6810,-. Men der sa du noe. Jeg er jo ikke så veldig god på sånne ting, og jeg har ordnet alt dette selv så da skjer tilfeller som dette at jeg ikke tenker over å sjekke visse ting. Men som jeg nå ser på papirene på oversikt over lån og stipend, står det bare Lån og Skolepenger med hver sin sum. Står altså ikke noe om bortebo. Hva vil det si da? At jeg hadde rett eller noe annet? Takk for opplysning om noe jeg burde visst, men ikke tenkte på overhodet.

Oppfyller du reglene for borteboer?? For isåfall skal du ha 7140 pr måned i lån og bostipend+støtte til skolepenger.

Gjest madeleinee
Skrevet

Du får det du har krav på :)

Men da lurer jeg fortsatt på hvorfor det ikke står noe om bortebo på gjeldsbrevet mitt. Men hvis du/dere har rett så skal jeg tro på det;p

Gjest madeleinee
Skrevet

Herregud så heldig du er!! Du får masse, og da må du revurdere forbruket altså! Jeg lever på 6500 i måneden. har ikke råd til tv eller internett en gang. tenk deg om. Ingen har råd til å kjøpe klær når de studerer, men med den summen har du faktisk god råd

Nei, og nei og gud å hvermann. Har du lest hva jeg har skrevet i tråden?

Jeg kommer til å ende opp med 800,- i mnd antagelig hvis dette stemmer og NEI by all means, jeg hadde ikke tenkt å sprade inn på Louis Vuitton å kjøpe veske til 11 000,-. Jeg regner ikke med å ha råd til et eneste klesplagg på mange måneder jeg nå altså.

Så skjønner ikke hva du mener? Jeg er heldig. Skal innrømme det. Internett og strøm er inkludert i leia.

Gjest madeleinee
Skrevet

Oppfyller du reglene for borteboer?? For isåfall skal du ha 7140 pr måned i lån og bostipend+støtte til skolepenger.

Jeg antar jeg oppfyller kravene, ja. Har alltid vært den som har fått fullt stipend på VGS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...