AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Hei! Jeg går selv jus ved UiO, så spør for en venninne av meg som ønsker å ta studiet privat ved Treider i Oslo pga for lavt snitt. 1.Jeg har hørt at Treider ikke tilbyr jus lenger, men ser på hjemmesiden deres at de fortsatt gjør det? De hadde blant annet oppstart for 1.avd nå i høst. Hva stemmer? Trodde de som allerede har startet, får fortsette, men ingen nye studenter kunne komme seg inn? 2. Kan man bli jurist av å gå på Treider? Det står at man oppnår master i jus og at man får samme vitnemål som UiO-studenter, men betyr det at Treider-studenter også blir jurister? 3. Kan Treider-studenter søke seg inn på UiO med jus-karakterer, feks fra 1.avd? Eller er det heller slik at man tar opp vgs fag, samtidig som man går jus på Treider - og deretter søker seg inn med VGS-karakterer når man skal søke seg inn på UiO? Håper noen vet noe om dette og dermed kan hjelpe venninnen min litt på vei! Takk
Solbærsaft Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 (endret) Hei. Jeg studerer jus ved treider. Spørsmål 1: De vil fortsette med å tilby 1.avdeling juss. Dette første året vil det i fremtiden også bli mulig på ta eksamen i, men de øvrige årene blir lukket kun for programstudenter, dersom alt går slik det er planlagt av universitetet. Vil du vite hvor lenge Treider skal undervise i 2. avdeling og oppover er det lurest i ringe Treider og spørre. Spørsmål 2: Treiderstudenter blir også jurister. Når jeg har eksamen i jus, så har jeg den samme eksamen som du har. Kanskje vi tilogmed sitter i samme rom. Altså: jeg blir like mye jurist som det du gjør. Master i rettsvitenskap = jurist. Spørsmål 3: For å komme inn på jussen i Oslo/Bergen/Tromsø må man søke via samordna opptak. Det var tidligere mulig å søke seg inn på 3. avdeling. Litt usikker på om dette fremdeles er mulig. Det er noen rykter om at universitetet skal ta inn studenter som studerer som privatister (altså de som studerer på Treider, Folkeuniversitetet, og de som studerer helt for seg selv) fra 3-4 avdeling og opp. Men dette er som sagt rykter så langt, så vil være lurest å ringe universitetet og høre hvordan det ligger an. Endret 1. september 2011 av lema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå