Gå til innhold

Morgenstund har gull i munn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette virker sikkert litt dumt, men jeg spør for det!

Jeg selv er et utprega B-menneske, og det har jeg vært hele mitt liv. Allikevel har jeg alltid hatt lyst til å få til dette med å trene på morgenen! Min gamle roomate trente hver morgen før skolen når vi bodde sammen, og en og annen gang finn hun dratt meg ut av sengen for å bli med, og jeg fikk så mye overskudd resten av dagen. Skikkelig deilig!

Men, så er det det med å komme seg ut av senga, alene.. Sambo legger seg når jeg står opp, så og få med han er bare å glemme, så det jeg egentlig lurer på er om dere såkalte "morgentrenere" er A-mennesker hele gjengen og syns det er lett som bare det, eller har dere gjort det til en vane? I så fall, hvordan? :P Er det sånn at om man tvinger seg selv opp nok ganger, så går det greit? For jeg SLITER med å stå opp om morgenen, og slumringen er min aller beste venn... :sjenert:

Ser at det spørsmålet her virket dummere når jeg skrev det enn jeg hadde trodd, og at jeg ikke helt klarte å formulere det, men uansett, kanskje dere skjønner hva jeg mener :unsure:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Det var som jeg skulle skrevet det selv. Jeg vil sååå gjerne ha gjort unna treningen tidlig på dagen så jeg hadde sluppet å tenke noe mer på det resten av dagen. Men det er bare sååå grusomt vanskelig....hvordan gjor folk det? Jeg vil også!!!

Skrevet

Jeg trener ofte om morgenen, og er egentlig B-menneske. For meg hjalp det å få barn som spretter opp klokka seks... men det er kanskje et litt drastisk tiltak.

Uansett: Er det ingen du kan lage treningsavtaler med? Jeg hadde i flere år en svømmedate med to venner hver onsdag morgen klokka sju. Både sosialt og sunt på en gang, selv om vi nok spiste opp kaloriene vi forbrant på Kaffebrenneriet etter endt dyst. :gjeiper:

Skrevet

Jeg er ikke noe A-menneske, men heller ikke noe utpreget B-menneske. Jeg syns det er hardt å stå opp tidlig for å trene, men så snart jeg er ute av huset er det herlig å vite at man har tatt et fornuftig valg! Sleit med det samme for 2 timer siden, lå sterkt og vurderte om jeg skulle slå av alarmen og sove videre i stedetfor å jogge... Men jeg gjorde heldigvis ikke det!

Det viktigste er å komme inn i rytmen. Det er helt jævlig den første tida å stå opp når man ikke MÅ, men så snart man har kommet inn i vanen omstiller hjernen seg litt. Det er like jævlig å stå opp klokka 6 altså, men tankene om at "jeg kan gjøre det senere" blir mildere... :ler: Jeg har ikke trent på et halvt år, så derfor sleit jeg veldig med å komme meg opp i morges (selv om det ikke var så tidlig), men jeg regner med at det blir bedre om noen uker. :)

Du kan jo lage din egen "stå-opp-tidlig"-tråd eller dagbok her på KG, og få med deg andre til å loggføre de gangene dere klarer det? :) Hvis du ikke får med deg noen venner da.

Skrevet

Jeg spretter opp med en gang klokka ringer uansett hvor mye jeg ønsker å ligge å slumre...hopper rett i joggeskoene og løper i halvsøvne i noen minutter; men da er det gjort! Jeg er i gang og kroppen kvikner for hvert setg som tas :jepp:

Etterpå føles det jo himmelsk! Lang dusj, frokost og kaffe med masse overskudd :jepp:

Skrevet

Døgnrytmen min går helt ut av proposjoner hvis jeg ikke tvinger meg selv opp om mårran. Dette gjør at jeg innerst inne VET at jeg MÅ opp til en fast tid, ellers får jeg ikke gjort noenting om dagene; Og da blir joggeturen et virkemiddel for å få til dette, istedet for en ting som jeg må tvinge meg igjennom.

Prøv å gå noen runder med deg selv og se om du ikke finner noen grunner, utenom bedre fysisk form, for å ta morgentrimmen din? :)

Skrevet

Jeg har lignende ambisjoner som deg, TS. Er som oftest oppe til seks hver morgen, så trening fører da til at jeg må stå opp enda tidligere, og dermed legge meg tidligere. Sliter allerede med å ville legge meg om kvelden, så det er der skoen trykker for min del.. :sjenert:

Skrevet

Det kommer vel litt an på når du må stå opp? Jeg er oppe før 06.00 hver dag (litt senere i helgene) og jeg hadde aldri i verden gidda å stå opp klokka 04.30 for å trene/dusje før jeg må på jobb..

Skrevet

Det høres kjempedeilig ut å trene om morgenen, men jeg hadde ikke klart å lure meg opp :sjenert: Er også b-menneske, og liker å ligge om morgenen selv om jeg skulle ha lagt meg tidlig. Dessuten har jeg ikke gode treningsrutiner nå - om jeg først hadde trent jevnt, tror jeg kanskje jeg kunne klart å skifte treningstid? Jeg tror det hadde hjulpet å finne noen å trene sammen med, ei venninne eller en kollega f eks, for da hadde jeg fått dårlig samvittighet om jeg lot være å stille opp.

Skrevet

Skaff deg spedbarn og hund, da MÅ du ut tidlig! ;) jeg er ute kl 6 hver morgen nå, er absolutt ett B menneske, men tror jeg begynner å bli ett A menneske nå, jeg liker å stå opptidlig, få mye ut av dagen :) nå gleder jeg meg bare til lille gull valpen vår blir så stor at han kan være med på lange turer :)

Skrevet

Hvorfor morgen-trenere i ""? Det er jo faktisk morgen-trenere.

Ofte går det enklere hvis man skriver opp en plan. Lettere å følge. Tips til dere "kvelds-trenere". Uten ""

Skrevet

Det kommer vel litt an på når du må stå opp? Jeg er oppe før 06.00 hver dag (litt senere i helgene) og jeg hadde aldri i verden gidda å stå opp klokka 04.30 for å trene/dusje før jeg må på jobb..

Det tenker jeg også. Jeg er ikke oppe like tidlig som deg, men står opp 06:10/20 og det er utelukket å stå opp tidligere enn det for å rekke å trene.

Skrevet

Jeg tror jeg er b-menneske.. Vet ikke, står opp når det passer seg ift resten av dagen. MEN trener som regel på morgenen. Har jeg senvakt på jobb, står jeg alltid opp tidlig slik at jeg har god tid på treningssenteret.

Det er ikke godt å stå opp tidlig, men jeg vet at jeg må, så da står jeg bare opp. Begynner jeg å tenke og argumentere blir jeg bare liggende i senga, så må bare stå opp på autopilot :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Ha treningsklærne klare, og med en gang klokka ringer tar du på deg det, drikker litt vann, og begynner å trene. Funker for meg :)

Skrevet

Jeg skal love deg at det ikke funker for meg. Jeg står opp kl. 5.30 til daglig. Hadde aldri i verden orket å stå opp en time før for å trene. Jeg er ikke engang våken når jeg har stått opp. Jeg har bare innsett at jeg ikke er noen morgenfugl og at trening så tidlig aldri vil fungere for meg.

Skrevet

Dere som trener om morgenen. Spiser dere noe før trening, eller venter dere med frokost til dere er ferdig?

Gjest Daenerys
Skrevet

Dere som trener om morgenen. Spiser dere noe før trening, eller venter dere med frokost til dere er ferdig?

Hvis jeg er sulten og føler jeg MÅ ha noe, spiser jeg en halv moden banan. Metter akkurat nok, og gir en del energi :)

Skrevet

I en periode på tre-fire måneder slepte jeg meg på morgenspinning en gang i uken (ble med en venninne), og det var en pine hver gang. Uten unntak. Det ble ikke en vane, selv om jeg holdt ut i lang tid. Og det var ikke det å stå opp som var lidelsen i det, men det å trene så tidlig (fra 6.50) var bare grusomt. Det førte til at jeg la spinning for hat, og at treningsmotivasjonen i sin helhet forsvant som dugg for solen i lang tid.

Nå har jeg treningsrytmen, treningsiver og treningsglede igjen, og har hatt det stabilt i noen år. Trener i gjennomsnitt fire dager i uken, og varierer mellom kondisjon og styrke, egentrening og timer (men svært lite spinning). Trening før jobb (i griseotta) er fremdeles uaktuelt, helt til det punktet at det ikke frister over hodet. Jeg vemmes bare av tanken.

MEN jeg liker "morgentrening" når jeg kan ta det i mitt tempo. Ideelt for meg er nok å trene fra i ni-tiden, men det er lite forenelig med jobb, dessverre (dog er det en treningstid jeg stort sett velger i feriene). Å trene etter jobb er "nestbest", mens kveldstrening er helt krise det også.

Jeg tror derfor at vi alle er forskjellige. Noen prøver morgentrening, og digger det. Andre, som meg, fikser det bare ikke. Du får nesten prøve i en periode, men liker du det ikke, så slutt. Ikke drep treningsgleden, sånn som jeg gjorde!

Skrevet

Skulle virkelig ønske jeg klarte å sprette opp før klokka ringte, å løpe meg en tur, men er B menneske så det holder desverre..

Skrevet

For meg hjalp det å få barn som spretter opp klokka seks... men det er kanskje et litt drastisk tiltak.

:fnise:

Jeg spretter opp med en gang klokka ringer uansett hvor mye jeg ønsker å ligge å slumre...hopper rett i joggeskoene og løper i halvsøvne i noen minutter; men da er det gjort! Jeg er i gang og kroppen kvikner for hvert setg som tas :jepp:

Etterpå føles det jo himmelsk! Lang dusj, frokost og kaffe med masse overskudd :jepp:

Dette hørtes skikkelig herlig ut, skulle ønske jeg var på samme måte! :jepp:

Jeg skulle gjerne vært et menneske som bare spratt opp om morgenen, men jeg er såå dårlig til å komme meg opp. Har hund som jeg går tur med hver morgen, men trenger ikke å stå opp tidlig av den grunn - han er en syvsover som sin matmor. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...