humlen3 Skrevet 1. september 2011 #1 Del Skrevet 1. september 2011 Hei Jeg har fått halsbetennelse, og så vidt jeg har skjønt kan det skyldes virus eller bakterier. Symptomene mine er; veldig sår hals (ikke selve mandlene, men svelget), veldig hovne kjertler i halsen, små sår bak i ganen (vet ikke om dette har noe med halsbetennelsen å gjøre eller ikke), normal temp./i perioder litt feber, ikke rennende nese, generellt grei allmenntilstand (litt nedsatt). Har ikke vært forkjølet på forhånd. Noen som vet om det er snakk om virus eller bakterie? Og er det noen som har lindrende råd til halsen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #2 Del Skrevet 1. september 2011 Det er sannsynligvis en bakteriell infeksjon. Gå til legen og få penicillin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2011 #3 Del Skrevet 1. september 2011 Er nesten bare en lege som kan ta en titt ned i halsen din og eventuelt ta prøver som kan finne ut det. Men den forklaringen jeg fikk av legen engang var. Er det rød på veggen bak drøvlen var det halsbetennelse. Mens er en rød forran drøvlen er det infeksjon /virus. Får en prikker hvite/røde, hovne mandler og belegg (gult) er det streptokokker. Har selv gått med halsevondt 1 1/2 uke nå. Litt hovne kjertler Uten eller minimalt med feber. Ikke rød eller prikker noe sted. Ikke hoven ved mandlene. Det merkelige er at jeg bare har halsevondt midt på halsen (der strupehodet er) og ikke på sidene. Hoster mye. Lindrer med varm drikke, kaffe, solbærtoddy eller melk med honning. Sugetabletter (dok honning og frisk hjelper best på meg) Tørkle i halsen og ellers holde seg varm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
humlen3 Skrevet 1. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 1. september 2011 Takk for svar! Hva hvis jeg både er rød foran drøvlen (virus) OG har røde prikker/sår (streptokokker) mellom ganen og drøvelen (i den tynne huden etter den harde ganen)? Har også lest at 70-75% av halsbetennelser skyldes virus.. er det fremdeles bakterie som passer min beskrivelse best? Ellers spiser jeg halstabletter 24/7. Ellers er det ulevelig. Har fått fryktelig vondt i magen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tea Skrevet 1. september 2011 #5 Del Skrevet 1. september 2011 Takk for svar! Hva hvis jeg både er rød foran drøvlen (virus) OG har røde prikker/sår (streptokokker) mellom ganen og drøvelen (i den tynne huden etter den harde ganen)? /quote] Da hadde jeg tatt en tur til legen til en undersøkelse for sikkerhets skyld. Om det er streptokokker bør du ha pensilin siden det kan vare veldig lenge og utvikle seg til byll. (ikke å anbefale) En veldig enkelt prøve hvor en får en bommulspinne i svelget og får svaret før en går. Tar ikke lang tid og bør kunne gjøres på akkutt time enten hos lege eller legevakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå