Sophie-Ann Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Jeg har en skjønn liten Chi tispe som er 6,5 mnd gammel. Hun er full av liv og er så skjønn å ha i hus, til tider...Jeg sliter likevel med en del ting. 1. Hun tisser og bæsjer inne enda. Vi lufter henne OFTE! Men likevel gjør hun fra seg inne. Har lest at det kan gå opp til ETT år før hun er skikkelig stueren. Stemmer dette? 2. Hun er LIVREDD mannfolk. Er ikke snakk om å gå bort til dem, hun reiser bust og bjeffer. 3. Når jeg roper på henne og skal ha tak i henne, kryper hun sammen og det ser som om om jeg slår henne. Hun legger seg rett på rygg, så hun er veldig underdanig. Men hun kommer når jeg roper på henne ute, ingen problem! 4. Har kjøpt en liten sele til henne, og prøver å venne henne til denne og det å gå i bånd. Hun legger seg rett ned og nekter å gå. Så kan hun plutselig glemme at hun har den på seg, og da løper hun rundt. Men dette er unntaket. Hun er rett og slett livredd! Jeg er vant til hund, har hatt hund hele livet, men dette er litt vel spesielit syns jeg. Jeg har henne med overalt, slik at hun skal sosialiseres, jeg bærer henne ikke, jeg kler ikke på henne, jeg behandler henne rett og slett som en hund. Hun er også ganske tynn, men hun spiser godt, har mat fremme hele tiden, det er Eukanbua fôr tilpasset hennes strørrelse. Jeg regner med at dette vil gå seg til når hun er ferdig å vokse i høyden. Hun trenger rett og slett å bli tøffere. Hvordan går jeg frem? Noen tips og råd?
Gjest otrivin Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 1. Hun tisser og bæsjer inne enda. Vi lufter henne OFTE! Men likevel gjør hun fra seg inne. Har lest at det kan gå opp til ETT år før hun er skikkelig stueren. Stemmer dette? Hva gjør du når hun tisser og bæsjer inne da? Vet hun at det er feil? Har du f. eks. prøvd å gi henne godbiter når hun gjør fra seg ute? Det var løsningen for oss. 2. Hun er LIVREDD mannfolk. Er ikke snakk om å gå bort til dem, hun reiser bust og bjeffer. Kanskje hun har lært av deg? Haha. Hunden min klikker på typen hvis jeg er sur på han.. 3. Når jeg roper på henne og skal ha tak i henne, kryper hun sammen og det ser som om om jeg slår henne. Hun legger seg rett på rygg, så hun er veldig underdanig. Men hun kommer når jeg roper på henne ute, ingen problem! Hahahahaha. Du må lære henne at hun IKKE skal gjøre det, gi godbit når hun ikke gjør det og si nei når hun gjør det? 4. Har kjøpt en liten sele til henne, og prøver å venne henne til denne og det å gå i bånd. Hun legger seg rett ned og nekter å gå. Så kan hun plutselig glemme at hun har den på seg, og da løper hun rundt. Men dette er unntaket. Hun er rett og slett livredd! Godbiter? Positiv fremming av adferd Hun er også ganske tynn, men hun spiser godt, har mat fremme hele tiden, det er Eukanbua fôr tilpasset hennes strørrelse. Jeg regner med at dette vil gå seg til når hun er ferdig å vokse i høyden. Det er ikke bra å ha maten stående fremme slik. Hunden skal ha 10-15 minutter på å spise også skal matskål fjernes enten hun har spist opp eller ikke. Da lærer de at du er sjefen, matrutine og at hun ikke bare kan gå å spise en og en matbit, for det er ikke så bra. Du sier du vil hun skal bli tøffere, er du noen gang nervøs/har vært nervøs eller stresset når du er med henne? F. eks. pga hun er så liten og du er redd for at noe skal skje eller noe? For hunder merker dette og blir "smittet"...
Sophie-Ann Skrevet 1. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2011 Tar jeg henne på fersken, så bærer jeg henne ut, slik som jeg har gjort med alle de andre hundene mine. Jeg er overhode ikke redd mannfolk, så det kommer ikke fra meg Når vi er ute med selen på, får hun godbiter og ros når hun gjør som hun skal, når hun kryper sammen, gir jeg henne ikke oppmerksomhet. Jeg har lært motsatt av deg, så lenge hunden ikke spiser for mye, slik som min gamle hund, er det helt ok å ha mat stående fremme. Hun er overhode ikke aggresiv, så jeg ser ikke dette som et problem, mer at hun er litt tynn. Men takk for svar!
Gjest otrivin Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Tar jeg henne på fersken, så bærer jeg henne ut, slik som jeg har gjort med alle de andre hundene mine. Jeg er overhode ikke redd mannfolk, så det kommer ikke fra meg Når vi er ute med selen på, får hun godbiter og ros når hun gjør som hun skal, når hun kryper sammen, gir jeg henne ikke oppmerksomhet. Jeg har lært motsatt av deg, så lenge hunden ikke spiser for mye, slik som min gamle hund, er det helt ok å ha mat stående fremme. Hun er overhode ikke aggresiv, så jeg ser ikke dette som et problem, mer at hun er litt tynn. Men takk for svar! Det hjelper jo ikke å la maten stå fordi hun er tynn? Når hun lærer seg at maten bare står der da og da vil hun jo spise opp maten sin og bli ferdig. Men har du prøvd å gi henne godbiter for å gjøre fra seg ute? Vår hund ble bare stresset og redd hvis bærte han ut når han dret eller sånn.
Sophie-Ann Skrevet 1. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2011 Hun regulerer jo matinntaket selv, er jo det som er hele vitsen med å la maten stå fremme. Da får de i seg den næringen de trenger. Men jeg skal høre med en vetrinær, så jeg er helt sikker på at jeg gjør det som er riktig. Godbiter har hun fått før når hun gjorde fra seg ute, ser vel ut til at jeg må begynne på nytt igjen med det..
Gjest otrivin Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Det var hvertfall det eneste som funket på min da, jeg har jo mops, men de har jo samme problemet med å bli husren som chihuahua.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Det er dumt å ha maten stående fremme, da spiser de mindre. Bedre å gi på faste tidspunkter for da vet hun at om hun ikke spiser opp så er det en stund til neste gang hun får mat. Do-trening er individuelt stå på ditt og ikke gi opp. Ha henne ut hver gang hun har sovet spist og lekt så hun ikke har mulighet til å få gjort fra seg inne. Min brukte et år, det suger men ikke gi opp:) 2
mrs.farenheit Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 1. Hun tisser og bæsjer inne enda. Vi lufter henne OFTE! Men likevel gjør hun fra seg inne. Har lest at det kan gå opp til ETT år før hun er skikkelig stueren. Stemmer dette? Små hunder kan være litt vanskeligere, ja, men tror det blir det du gjør det til. Her var min chihuahua-gutt stueren ved 4 mnd. Tror du må tilbake til valpe-stadiet her. Lufte etter mat, soving og lek. I tillegg til tisseturer utenom. Jeg tok min gjerne ut en gang hver halvtime/time. Ros masse når hun gjør fra seg ute, gi gjerne godbit. Tar du henne i å gjøre fra seg inne, sier du strengt "nei" og løfter henne ut med en gang. Vær veldig obs på signalene hennes. Går hun i sirkel, snuser i bakken osv, så ta henne ut med en gang. 2. Hun er LIVREDD mannfolk. Er ikke snakk om å gå bort til dem, hun reiser bust og bjeffer. Her er mannfolk skumle også! Vi tar det i hans tempo, og jeg prøver å vise at menn ikke er skummelt. Bjeffer han og er aggresiv, overser de han til han har gitt seg. Deretter setter de seg ned på gulvet med en godbit (eller flere), og venter til hunden søker kontakt. Når han gjør det går han godbit. Vanligvis fungerer dette utmerket. Det tar laang tid før han er trygg med dem, men han skjønner at det er ufarlig etterhvert. Viktig å ikke presse hunden, så den føler seg truet. 3. Når jeg roper på henne og skal ha tak i henne, kryper hun sammen og det ser som om om jeg slår henne. Hun legger seg rett på rygg, så hun er veldig underdanig. Men hun kommer når jeg roper på henne ute, ingen problem! Har lært min hund å hoppe opp på fanget når jeg setter meg ned på huk, så slipper han å føle seg utrygg eller truet når jeg plustelig skal ta han opp. Ville sittet meg ned på huk med godbit i hånden, og fått henne til å klatre opp selv. Etterhvert kan du si "kom opp" hver gang eller noe. 4. Har kjøpt en liten sele til henne, og prøver å venne henne til denne og det å gå i bånd. Hun legger seg rett ned og nekter å gå. Så kan hun plutselig glemme at hun har den på seg, og da løper hun rundt. Men dette er unntaket. Hun er rett og slett livredd! Lot min først gå i hagen med kun selen på. Da han ble trygg på det, gikk jeg ut og holdt kobbelet slapt hele tiden. Vi gikk ikke på tur, men sto kun ute i gaten. Satt meg ned ca en meter ifra han, mens jeg holdt kobbelet slapt. Ropte på han med oppmuntrende stemme, og når han kom roste jeg MASSE og ga godbit. Etterhvert ble han trygg på det også. Det viktigste er å gjøre treningen gøy for valpen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #9 Skrevet 1. september 2011 1. At hun har tilgang på mat hele tiden kan være en av grunnene til at hun gjør i fra seg inne. Om hun har faste måltider blir avføringen mer regelmessig og du kan ta tiden på når hun gjør fra seg inne, og prøve å gå ut med henne på ca. samme tid neste dag. Ellers er det jo også lurt å belønne henne med noe hun liker spesielt godt hver eneste gang hun gjør fra seg ute, som allerede nevnt. 2. Du kan enten få henne til å fokusere på deg via godbit, eller du kan la henne hilse på flest mulig mannfolk og belønne henne når hun tør å hilse på dem. Men nå er hun jo i unghundfasen, så det kan hende dette går over ved 1,5 – 2 år alderen. 3. Det kan ikke være at du bøyer deg ned over henne når du skal løfte henne opp? En av mine kaster seg rundt på rygg om jeg bøyer meg ned eller setter meg på huk rett ved siden av ham. Jeg har løst problemet med å sette meg på huk en meter fra ham og så får han komme til meg selv. 4. For å venne henne med sele kan du sette den på henne inne og la den være på i ett par timer hver dag. Så når hun føler seg komfortabel med å ha den på seg inne kan du driste deg ut med en lett lenke og la henne tusle rundt uten å stramme båndet. Ang. at hun spiser lite kan grunnen være at hun er lei av maten. Du kan prøve å bytte fôrmerke, smak eller å tilsette maten noe (tran, leverpostei +) og se om hun vil spise av det. Hunder kan bli lei av å spise den samme maten hele tiden, og de tar ikke skade av å bytte fôrmerke av og til (men pass på om hun er sart i magen at du blander fôret i begynnelsen). En av mine hunder hater lam og ris, for eksempel, og sulter heller enn å spise det. Til sist vil jeg bare si at hun er en unghund, så du burde ikke stille alt for høye krav til henne. Å skremme seg selv opp over småting er helt normalt i denne perioden. Hunder som klikker totalt over enkelte ting i sine første leveår kan ende opp med å ta de samme tingene helt rolig når de blir voksne.
Sophie-Ann Skrevet 1. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2011 Takk for gode råd folkens!!! Skal teste de ulike rådene deres
Sugerøret Skrevet 2. september 2011 #11 Skrevet 2. september 2011 Mine tanker Du har en ung hund, og noen småraser er desverre vanskelige å få husrene.Noen bruker bort i mot et år ja Har du vurdert avis? eller noen bruker faktisk katteboks. La alle mannfolk få høre at de skal ignorere henne.Ikke dulle,ikke løftes,ikke taes etter.De skal late som hunden ikke eksisterer. Har du en venn som kan hjelpe deg med å trene? Start med at dere passerer hverandre på lang avstand.Ingen skriking,roping eller annet.Bare gå forbi hverandre noen ganger, med stor avstand i mellom Når hunden ser at dette er ok,kan mannen da når dere passerer hverandre, forsiktig slippe en superduper go'bit og fortsette å gå.Han skal ikke stoppe,kikke ,gi lyder eller annet. Bare gå-slippe godis-gå vidre. Tren til hunden viser tydelige tegn på at hun godtar denne mannen.Han skal ikke ta kontakt med henne uansett. Bare gå -miste go biter og gå vidre. Etterhvert så kommer dere nærmere og nærmere hverandre når dere passerer.Han skal fortsette med gobitene og nå kan han prate rolig med deg.Gå dere en tur og glem bikkja. Om dere har mulighet,sett dere ned et sted,ignorer hunden ,men mannen skal ha go biter i hånden slik at hunden både lukter og ser go'biten. Hunden selv skal velge å tørre ta kontakt og ta en go bit av hånden til mannen.Han skal fortsatt late som hun er luft,ikke prate ikke ta på hunden.Tren slik til hunden ser mannen som en stor godtepose.. 3. Du roper og hun kommer. Flott ,så la være å løfte på henne.Hun har 4 bein og er en hund.De fleste hunder blir utrygge av å miste bakkekontakt og å bli løftet på i hytt og pine.Hvorfor må du løfte henne? 4.Ta på selen inne,i et rolig tempo.Belønn ofte. Ta selen av og belønn Ta selen på ,ha den på i 10 sekunder og belønn. Øk innsatsen til hun ikke bryr seg særlig. Vi mennesker kan være litt bryske mot dyra og tro at de automatisk forstår alle påfunn vi har.Sele er noe nytt for henne,så tren på å ha den på og ikke minst tren i et rolig tempo. Tren på ting du vet hun kan,det gir økt selvbilde .Ros i vei når hun mestrer ting som kan være litt ukjent. La henne vinne noen kamper (dra kamper med tau eller hva nå det er ) det gir også økt selvtilitt. Vovva di er ung og har mye å lære.Hun har deg som er ved siden av og støtter og dytter forsiktig fremover,kommer til å bli bedre når hun blir eldre. Ikke glem å kose deg med vovva da
loppekasse Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Nå har ikke jeg noe spesiell kjennskap til chihuahua, men tenkte litt på det med at hun er tynn.. Syns igrunn at de fleste chi er ganske tynn av seg, men nå har jeg jo ikke sett din. Hun er jo bare halvåret, så vekten kommer vel til å stige etterhvert. Selv har jeg maten stående framme til min hund (han er 8 år) og han spiser når han er sulten. Siden han faktisk er 8 år er det ikke noe problem, men en liten valp er kanskje så opptatt med andre ting at den glemmer at den skal spise. Jeg tror det derfor er lurt å ta bort maten og ha faste tider hvor du gir henne mat og lar henne få 15-20 minutter på seg. Det kan tenkes at hun spiser mer da, fordi hun rekker å bli sulten. Som noen andre her også sa, så blir de jo matlei slik som oss. Jeg varierer med leverpostei, kylling, kjøtt og fisk til min. Bare en tanke, håper det kan hjelpe...
Rayanne Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Det er ikke bra å ha maten stående fremme slik. Hunden skal ha 10-15 minutter på å spise også skal matskål fjernes enten hun har spist opp eller ikke. Da lærer de at du er sjefen, matrutine og at hun ikke bare kan gå å spise en og en matbit, for det er ikke så bra. Dette er feil, at fri tilgang på mat har noe med ledelse å gjøre er utdaterte adferdsteori fra 60-tallet. Så lenge hunden ikke er overvektig kan man la de regulere dette selv. At hun er tynn kan vel være alderen, men dette bør du nesten la en dyrlege vurdere, om hun er sykelig tynn eller innenfor normalen. (Jeg syntes feks min hund er fryktelig tynn i starten, fordi jeg aldri har hatt så korthåret hund før, og måtte bare lære at dette er normalt for rasen.) Prøv heller andre for, med høyere næringsinnhold eller bare annen smak, men hold deg til kvalitet. Evt dersom hun må fetes litt kan du kjøpe noe ferskt fullfor å ha i fryseren, som du kan supplere med et måltid om dagen, og så la tørrforet stå fremme i tillegg.
afeio Skrevet 26. september 2011 #14 Skrevet 26. september 2011 Jenta mi hadde en periode der hun bjeffet på nesten alt av mannfolk som var i nærheten av meg, det jeg gjorde var at jeg alltid satte meg på huk ved siden av mannen (dersom han ville hilse) og lokket hunden til meg. Da torte hu å komme bort og såvidt snuse litt. Etterhvert har denne mannefrykten hennes forsvunnet mer og mer og er så godt som borte nå. Vet ikke om det har noe med meg å gjøre eller at hun i denne perioden har hatt første løpetid og dermed vært ekstra hormonell og smågal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå