Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et fag med mye bokføring, altså med T-kontoer. Finnes det arbeidsbøker/notatbøker som har T-kontoer ferdig opptegnet, eller må jeg tegne opp alle kontoene hver gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fantes iallfall før.

Må spørre om hvorfor T-konti? Dette ble borte for 20-30 år siden og man gikk over til å føre D/K etter et helt annet system som også gir bedre oversikt. Konti nedover og bokføringen bortover.

Skrevet (endret)

Studerte bedøk for noen år siden. Minnes jeg kjøpte den type notatbok på Notabene. Ikke T-konti, men D/K.

Endret av HumHum
Skrevet

Det fantes iallfall før.

Må spørre om hvorfor T-konti? Dette ble borte for 20-30 år siden og man gikk over til å føre D/K etter et helt annet system som også gir bedre oversikt. Konti nedover og bokføringen bortover.

T-konti er ikke borte! Vi brukte T-konti på BI for 3 år siden, og jeg bruker det i min regnskapsjobb når noe har oppstått, som jeg må nøste opp.

Skrevet

Jeg brukte kun t-konti i starten på videregående. Har knapt brukt det på BI. Da kun i oppgavebøker hvor det var opptegnet. Fullstendig regnskap ble ført på liste med konti nedover og D/K bortover.

Skrevet

Det er riktig, T-konti ble brukt en del på videregående og lærebøkene på BI bruker det faktisk fortsatt. Når det er sagt så undervises det derimot fullstendig uten T-kontoer på BI...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...