AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Hvordan løser dere hverdagslige ting? Vi har hatt to biler hittil, men jeg vil selge min da jeg tjener dårligere enn før og ønsker og sitte igjen med mere. Hvordan foredeler dere bruken av bilen? Jeg blir selvsagt mest hjemme da jeg har termin i oktober og kan fint ta bussen frem og tilbake, da jeg vet at jeg sparer nesten 6000 i mnd totalt på å ikke ha bil. Jeg får firmabilen tilbake når jeg går i jobb oktober neste år, så dette er jo ingen langvarig plan. hvem handler, bruker bilen osv?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Da vi bare hadde én bil, kjørte jeg mannen til jobb da han hadde kortest arbeidsvei. Av og til syklet han, men som regel kjørte vi sammen. Min arbeidstid passet slik at jeg rakk å kjøre og hente han til han var ferdig på jobb. Da handlet vi stort sett sammen på vei hjem. Da han syklet, handlet jeg. Mest naturlig at den som har bilen handler. På fritiden byttet vi på å bruke bilen eller kjørte hverandre til ting og tang, husker ikke at vi opplevde at den ene ikke fikk dratt på noe fordi den andre hadde bilen. Det er vel ikke SÅ unormalt å bare ha én bil i en husstand, selv i 2011. De fleste klarer nok å løse det på et vis. 2
Gjest Okusan Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Det er da ikke verre enn at den som trenger bilen mest, om det er til handling, kjøring av barn, eller andre ting, bruker den? Andre får ta kollektivt, selv om man kanskje bruker litt lengre tid. Vi har også i en periode bare en bil, og det har aldri vært noe tema selv om vi har fire unger som er konstant på farten.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 er det ikke vanlig å ha bare en bil da? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Det går ikke. Her blir det bare problemer. Vi er foreldre og to voksne barn som bor hjemme. Vi trenger tre biler.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Vi har to tennåringer som er her annhver helg, men det er jo egentlig ingen sak. Jeg tenker at jeg kan ta bussen rundt omkring i et års tid. det gjør meg ingenting. Ser ikke at det skal bli noe utfordring, heller at alt blir så mye billigere men vi har alltid hatt to biler. så spent på hvordan andre løser ting
Aftensol Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Vi har en bil nå, den av oss som begynner sent kjører den andre på jobb, og i bhg.. Så enten går mannen bort og henter i bhg eller så bytter vi midt på dagen (i lunchpausen) slik at den som skal hente i bhg har bilen.. Da er det selvfølgelig et lite problem på kvelden for den som ikke har bilen, men da bruker vi også å bytte igjen før leggetid for minsten.. I helgene har den som har fri bilen, og henter/leverer den andre på jobb.. Ser litt dumt ut dette når jeg skriver det, men vi har gjort det sånn i et år og det fungerer fint Skjønner godt at det er vanskelig å gjøre det sånn for de fleste, men vi jobber 3min unna hverandre, så da går det an å gjøre et bytte i løpet av dagen.. Bhg er ca 15.min kjøring her i fra, så det er mest praktisk at den som henter har bilen, men som regel så henter vi hun hos svigermor som bor 10.min gange fra oss.. Da går vi hjem (hvis det ikke er aaalt for dårlig vær )
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Litt avsporing her, men jeg er i en litt liknende situasjon. Jeg har faktisk termin snart. Sånn som deg AB over. Samboer har to barn fra før og kjører en lekebil hvor det er plass til 3. Jeg har kjøøpt en mer fam.bil. Sånn som inntektene våres blir når så vil jeg selge bilen min da jeg bruker 6000,- inkl alle utifter på den bilen. Samboer mener jeg er uretferdig som skal selge "fam.bilen" jeg mener det er til min fulle rett om jeg velger å ta buss i et år med knøttet. Rett og slett fordi den bilen bli for dyr for meg og jeg synes ikke det er riktig at jeg skal ha denne bilen FORDI han har to barn fra før. Vil gjerne høre deres meninger. Er jeg trangsynt som vil selge bilen min og tjene 6000pr mnd og ta buss, eller er sambo urimelig som vil beholde sin sportsbil og at jeg skal beholde min for da får vi plass til hans barn.
Aftensol Skrevet 1. september 2011 #9 Skrevet 1. september 2011 Litt avsporing her, men jeg er i en litt liknende situasjon. Jeg har faktisk termin snart. Sånn som deg AB over. Samboer har to barn fra før og kjører en lekebil hvor det er plass til 3. Jeg har kjøøpt en mer fam.bil. Sånn som inntektene våres blir når så vil jeg selge bilen min da jeg bruker 6000,- inkl alle utifter på den bilen. Samboer mener jeg er uretferdig som skal selge "fam.bilen" jeg mener det er til min fulle rett om jeg velger å ta buss i et år med knøttet. Rett og slett fordi den bilen bli for dyr for meg og jeg synes ikke det er riktig at jeg skal ha denne bilen FORDI han har to barn fra før. Vil gjerne høre deres meninger. Er jeg trangsynt som vil selge bilen min og tjene 6000pr mnd og ta buss, eller er sambo urimelig som vil beholde sin sportsbil og at jeg skal beholde min for da får vi plass til hans barn. Jeg synes du gjør riktig... Sånn som jeg ser det burde han kanskje selge sin bil (siden den ikke har plass til det bruke dere trenger den til) og være med å betale halvparten på din bil... Siden dere begge to tydeligvis skal bruke bilen både til felles barn og hans barn.. 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #10 Skrevet 1. september 2011 Mannen tar kollektivtransport til jobb fordi han jobber midt i sentrum og der er det uansett vanskelig å finne parkering og hvis man først finner en plass så er det dyrt. I tillegg går kollektivtransporten omtrent fra dør til dør uten omveier, så det er faktisk raskere enn å bruke tid på å lete etter parkering. Billigere blir det også. Vinn-vinn. Jeg er hjemmeværende for tida, så jeg tar meg av handlingen. Bilen står mye i ro enkelte dager, mens andre dager blir det mye kjøring med handling, mannens barn som skal kjøres/hentes osv. Innimellom kræsjer ting litt, og da ser vi på hva som er mest praktisk i forhold til å kjøre hverandre eller at en tar kollektivtransport. Det hender jeg skulle ønske vi hadde to biler, men det er såpass sjelden at det ikke lønner seg i forhold til kostnader.
Namine Skrevet 1. september 2011 #11 Skrevet 1. september 2011 men kan det ikke være et alternativ å bytte ut den ene bilen i en billigere bil? jeg har to biler (en litt dyrere og en billig) og de koster meg ikke 1500 i måneden en gang, utenom bensin. (nå er riktignok begge gjeldsfrie). om du får solgt den ene, og blir gjeldsfri, så går det jo ann å spare opp til en billigbil. jeg har en citroen zx stasjonsvogn, ikke verdens peneste, men billig å kjøpe, billig å forsikre, og billig å bruke. den er såpass billig å ha at jeg for tiden låner den bort pga at gubben har firmabil, men tenker ikke over at det er så dyrt med den, at det er på trynet å låne den vekk i en lengre periode. tidligere, nå vi hadde lån på den ene, hadde vi bare en bil. og sllik vi løste det, var at jeg kjørte og hentet mannen på jobb. funket fint det, siden jeg ikke begynte senere, og sluttet tidligere enn mannen. ellers er det jo buss eller annet kollektiv. vi handlet også sammen etter jobb. er fint mulig å ha en bil, selv om en blir veldig fort vandt til å ha to.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #12 Skrevet 1. september 2011 Jeg synes du gjør riktig... Sånn som jeg ser det burde han kanskje selge sin bil (siden den ikke har plass til det bruke dere trenger den til) og være med å betale halvparten på din bil... Siden dere begge to tydeligvis skal bruke bilen både til felles barn og hans barn.. Bilen hans koster mer enn min og inntekten hans er høyere. Så sånn sett har han "rett" på en lekebil, men jeg vil ha bedre råd og sette av mere penger hver mnd enn det jeg får gjort med bilen. Når alt av utgifter og mat osv er ordnet sitter jeg igjen med 2000 som kan brukes på dritt, men jeg vil heller sette av de 2000 kr og ha 4000 til dritt. om noen forstod hva jeg mente. Vi kan fint dele på bilen som en utgift. Men jeg klarer ikke dette alene. Han mener at han kan betale mat osv når jeg ikke har mere penger, men jeg skal da ikke være avhengig av han om jeg vil ha noe eller trenger noe.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #13 Skrevet 1. september 2011 men kan det ikke være et alternativ å bytte ut den ene bilen i en billigere bil? jeg har to biler (en litt dyrere og en billig) og de koster meg ikke 1500 i måneden en gang, utenom bensin. (nå er riktignok begge gjeldsfrie). om du får solgt den ene, og blir gjeldsfri, så går det jo ann å spare opp til en billigbil. jeg har en citroen zx stasjonsvogn, ikke verdens peneste, men billig å kjøpe, billig å forsikre, og billig å bruke. den er såpass billig å ha at jeg for tiden låner den bort pga at gubben har firmabil, men tenker ikke over at det er så dyrt med den, at det er på trynet å låne den vekk i en lengre periode. tidligere, nå vi hadde lån på den ene, hadde vi bare en bil. og sllik vi løste det, var at jeg kjørte og hentet mannen på jobb. funket fint det, siden jeg ikke begynte senere, og sluttet tidligere enn mannen. ellers er det jo buss eller annet kollektiv. vi handlet også sammen etter jobb. er fint mulig å ha en bil, selv om en blir veldig fort vandt til å ha to. Jada, det er jo deilig med to biler, men digger med romsligere økonomi Jeg får firmabil neste år så da ville min ha blitt solgt uansett. så da skull vi bruke den som "fam.bil" . Men jeg ser ikke helt problemet med bare en bil, men han mener vi har råd til dette og at ting sikkert ordner seg.
Lady in blue Skrevet 1. september 2011 #14 Skrevet 1. september 2011 Vil gjerne høre deres meninger. Er jeg trangsynt som vil selge bilen min og tjene 6000pr mnd og ta buss, eller er sambo urimelig som vil beholde sin sportsbil og at jeg skal beholde min for da får vi plass til hans barn. Jeg er helt enig med Aftensol. Selg sportsbilen, behold familiebilen og del på utgiftene. Og dersom han nekter plent å selge sportsbilen, men likevel vil beholde familiebilen, så bør jo han i hvertfall dele på utgiftene til den.
Gjest thats oss Skrevet 1. september 2011 #15 Skrevet 1. september 2011 Jeg synes du gjør riktig... Sånn som jeg ser det burde han kanskje selge sin bil (siden den ikke har plass til det bruke dere trenger den til) og være med å betale halvparten på din bil... Siden dere begge to tydeligvis skal bruke bilen både til felles barn og hans barn.. Enig med deg. Selg den bilen som ikke egner seg som familiebil og så deler de på utgiftene til den andre bilen. Vi har alltid klart oss med bare en bil, vi bor i gangavstand til barnehage og skole så her er det ikke nødvendig å kjøre for å levere noe sted. God bussforbindelse er det også, intet problem å komme seg rundt uten bil. Butikken er like ved, så vi har bosatt oss riktig sted for oss, vi hadde ikke lyst til å bo et sted hvor vi ble avhengige av bilen.
Aftensol Skrevet 1. september 2011 #16 Skrevet 1. september 2011 Bilen hans koster mer enn min og inntekten hans er høyere. Så sånn sett har han "rett" på en lekebil, men jeg vil ha bedre råd og sette av mere penger hver mnd enn det jeg får gjort med bilen. Når alt av utgifter og mat osv er ordnet sitter jeg igjen med 2000 som kan brukes på dritt, men jeg vil heller sette av de 2000 kr og ha 4000 til dritt. om noen forstod hva jeg mente. Vi kan fint dele på bilen som en utgift. Men jeg klarer ikke dette alene. Han mener at han kan betale mat osv når jeg ikke har mere penger, men jeg skal da ikke være avhengig av han om jeg vil ha noe eller trenger noe. Hva med å bli enig om at han betaler en del av lånet på bilen som "leie" da? Siden han også har bruk for den..? 1
Arkana Skrevet 1. september 2011 #17 Skrevet 1. september 2011 Mannen tar toget til jobb (går fortere enn å kjøre i rushtid), mens jeg som er hjemme med barna har bilen. Jeg leverer og henter eldstemann i barneparken (det måtte jeg ha gjort uansett siden de bare har åpent 5 timer midt på dagen). Noen ganger handler jeg, men som oftest gjør vi det sammen siden vi gjør ukeshandel og jeg synes ikke det er spesielt praktisk å få til alene med barn.
Leanne Skrevet 1. september 2011 #18 Skrevet 1. september 2011 Vi har bare en bil. Mannen min tar buss tidlig på morgenen, og er tilbake mellom 5 og 6 på ettermiddagen. Jeg leverer barna i bhg og skole, reiser på jobb og plukker med meg barna på vei tilbake. Hjem-skole-barnehage-jobb er ikke mer enn 3 km til sammen, men for å rekke alt, levere etter åpningstid og hente før de stenger og samtidig komme tidsnok på jobb blir man litt avhengig av bil... Her handler vi sammen på lørdager, vi skriver ukesmenyer og handler for hele uka. Kjøper nok brød og fryser ned. Hender vi må innom butikken allikevel, men da gjør vi som regel ut på kvelden, en blir hjemme og en handler... Ellers har vi en fin ordning med naboen, hender nabobarna er her og leker mens naboen er på butikken, eller at jeg låner bort mine barn til naboen hvis jeg plutselig må ha noe på butikken og mannen ikke er hjemme enda... 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #19 Skrevet 1. september 2011 Mange fine forslag som jeg kommer til å legge frem. Jeg er den som har betalt drivstoff osv på bilen min selv om barna er med og vi har kjørt over lengere strekker. Til en vanlig økonomi er jo ikke dette et problem, men når jeg har gått så drastisk ned i lønn som jeg har så synes jeg ikke det er riktig. Vi tar lengere turer fordi barna hans er med. Altså utflukter. Jeg betaler gjerne, men ikke når jeg sitter igjen med max 2000,- imnd fordi jeg skal betale på en fam.bil
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #20 Skrevet 1. september 2011 Vi har en bil nå, den av oss som begynner sent kjører den andre på jobb, og i bhg.. Så enten går mannen bort og henter i bhg eller så bytter vi midt på dagen (i lunchpausen) slik at den som skal hente i bhg har bilen.. Da er det selvfølgelig et lite problem på kvelden for den som ikke har bilen, men da bruker vi også å bytte igjen før leggetid for minsten.. I helgene har den som har fri bilen, og henter/leverer den andre på jobb.. Ser litt dumt ut dette når jeg skriver det, men vi har gjort det sånn i et år og det fungerer fint Skjønner godt at det er vanskelig å gjøre det sånn for de fleste, men vi jobber 3min unna hverandre, så da går det an å gjøre et bytte i løpet av dagen.. Bhg er ca 15.min kjøring her i fra, så det er mest praktisk at den som henter har bilen, men som regel så henter vi hun hos svigermor som bor 10.min gange fra oss.. Da går vi hjem (hvis det ikke er aaalt for dårlig vær ) hvorfor ikke ha 2 sett nøkler? det må jo være uendelig mye mer praktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå