Gjest Gjest Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Er det slik hos dere også (enten dere bor sammen eller ikke) at pappa er morsomere enn mamma? Jeg forstår ikke dette, og enda mindre et så forholdsvis bastant synspunkt. Det er klart det sikkert er forskjell, men jeg skulle gjerne sett mer tallmatriale fra denne undersøkelsen.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Sånn er det nok her. Det er pappaen som kan kaste vesla rundt i lufta, og kile henne med tærne og fingrene samtidig. Hans måte å leke med henne på er langt mer fysisk, og små barn liker det. Samtidig er jeg den man kommer til når man har fått vondt, eller vil kose. Pappa er lek, mamma er mer kos. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Menn er jo gjerne morsommere enn kvinner er min erfaring. For menn er det forbundet høy status med det å være morsom. I mannsdominerte miljø "kreves" det gjerne at man slår vitser eller forteller gode historier. Når kvinner skal vurdere hvilke egenskaper de ser etter hos en mann så er humor en av de viktigste kriteriene. Samfunnet legger kort og godt opp til at menn skal være morsomme. Merker ofte hos jenter/kvinner at de er mye dårligere til å fortelle historier enn menn. De tar med masse unødvendige detaljer og treffer ikke alltid med poenget. Blir jo litt generaliserende, men det er sikkert andre som har samme erfaring som meg.
Gjest kaoskontroll Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Nå har ikke jeg lest artikkelen det er linket til, men det kan også ha noe med at mor ofte er den som må "mase" om leksegjøring og rydding av rommet etc. Veldig ofte at far ikke "ser" disse tingene, og dermed heller ikke er den som må be barna om å rydde opp etter seg (i hvertfall ikke når mor og far bor sammen. I veldig mange tilfeller hvor mor og far bor hver for seg har mor den daglige omsorgen, mens far er helgepappa og den "morsomme" som finner på artige ting med barna og gir de dyre gaver etc. Sier ikke at det alltid er sånn, men har inntrykk av at det ofte er slik) I tillegg er mødre ofte "dobbeltarbeidende" i større grad enn menn (dvs. har hovedbyrden når det gjelder husarbeid og andre huslige plikter) og jeg vet i alle fall på meg selv at lunta blir litt kortere når jeg må rydde etter både mann og barn.
Gjest Rosemor Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Jeg spurte barna, og de sa at "pappa" er morsommere enn "mamma" (meg), fordi jeg har en mer spesiell (veldig tørr) humor. Så for vår del stemte det godt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Det er vel sånn her. Pappa er mer morsom enn mamma. Han leker mer fysisk og er ikke like nøye på reglene. Jeg vet at pappa her i huset elsker ungene over alt og ungene elsker ham tilbake. Men når far har stått opp om morgenen med barna og sagt at: i dag tar vi restene av lørdagsgodtet til frokost. Dere kan bare beholde pysjen på!.. så er det langt morsommere enn mor som insisterer på tur på badet først med morgenstell, for så å spise frokost ved spisebordet, ikke foran tvn..Han kan finne på å ta med ungene på sykkeltur selv om klokka er ti på sju og ungene legger seg i sjutida..da sykler de gjerne innom kiosken, kjøper is som de tar med på lekeplassen f.eks. Selvfølgelig er det mer gøyalt enn kjedelige mamma som vil at de spise kveldsmat og komme seg i seng til rett tid. Jeg kan være fleksibel en gang i blant jeg også altså, men synes det er greiere å ha rutiner som vi følger og å vite at ungene har fått i seg sunn næringsrik kost i løpet av dagen. Men såklart...hadde ungene fått spørsmålet hvem som var morsomst av mamma og pappa så hadde de nok ikke svart mamma.
Gjest Corto Maltese Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 jeg synes verken pappa eller mamma er særlig morsomme. 1
altflyter Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Pappaen har vel ofte mer overskudd enn mammaen som er med barnet hele dagen... 1
otilie Skrevet 1. september 2011 #9 Skrevet 1. september 2011 jepp pappa er hysterisk morsom til tider, og er alltid den som har funnet på masse rare ting med oss! Mamma er litt mer... forsiktig og fornuftig 1
Chiyo Skrevet 1. september 2011 #10 Skrevet 1. september 2011 Min mor er ikke noe særlig morsom, men alle syns faren min er det. Begynner å syns det selv også, men når jeg var tenåring syns jeg han bare var teit og prøvde å være morsom foran vennene mine. Han lykkes i alle fall, for alle vennene mine elsker han.
Gjest fireflies Skrevet 1. september 2011 #11 Skrevet 1. september 2011 Pappaer er ofte litt mer tøysete og ser av og til litt mer gjenom fingrene på ting enn hva mammaer gjør, derfor tror jeg mange barn opplever pappa som kulere og morsommere enn mamma. 1
Mohini Skrevet 1. september 2011 #12 Skrevet 1. september 2011 Sånn er det nok her. Det er pappaen som kan kaste vesla rundt i lufta, og kile henne med tærne og fingrene samtidig. Hans måte å leke med henne på er langt mer fysisk, og små barn liker det. Samtidig er jeg den man kommer til når man har fått vondt, eller vil kose. Pappa er lek, mamma er mer kos. Akurat sånn er det her også, med vesla på snart 3 år.
Redbull Skrevet 3. september 2011 #13 Skrevet 3. september 2011 Jenta vår ler godt av oss begge, men ingen får henne til å hyle av fryd som pappaen hennes gjør! <3
Fashiondiva Skrevet 3. september 2011 #14 Skrevet 3. september 2011 jepp pappa er hysterisk morsom til tider, og er alltid den som har funnet på masse rare ting med oss! Mamma er litt mer... forsiktig og fornuftig Det er akkurat sklik her og!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2011 #15 Skrevet 3. september 2011 Jeg er pappa, og føler jeg ikke strekker til ved alle anledninger ovenfor våre tenåringer. Men for noen månder siden satt jeg og søkte på nettet for å se om mine barn var med på ting jeg ikke viste. Jeg fant da bl.a. 2 Facebook sider der mine barns venner skrev at "pappan til ....den cooleste pappan i hele ..........). Det var en god følelse :-). Kansje det er håp for oss mindre morsome fedre også :-)
Gjest Iah Skrevet 3. september 2011 #16 Skrevet 3. september 2011 Pappaen har vel ofte mer overskudd enn mammaen som er med barnet hele dagen... De fleste mødre jobber vel om dagen akkurat som far, så akkurat denne ser jeg ikke helt? Faren min er uten tvil morsommere enn mamma. Men på den andre siden er det mamma jeg ringer hvis jeg trenger å snakke om mer seriøse og alvorlige ting.
Caramba Skrevet 3. september 2011 #17 Skrevet 3. september 2011 Pappa her er morsommere enn mamma, men når det er noen som slår seg eller er syke, så er det mamma- fanget som gjelder.
Gjest Solstråla88 Skrevet 3. september 2011 #18 Skrevet 3. september 2011 Nå er ikke jeg mamma(Ennå) men har 5 fantastiske tantebarn, og de to eldste er helt i hundre når det kommer til Onkel, onkel kan ha vært på jobb i 12 timer og ennå ta de med ut på aketur og sykkelturer. Tror disse mannfolka er veldig populære hos barna:P
effy Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Pappa er morsomere enn mamma hjemme hos oss også. Mamma er best på trøst og kos.
Kråkesaks Skrevet 5. september 2011 #20 Skrevet 5. september 2011 Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning. Kråkesaks, moderator.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå