Coffee1234 Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Hvilken dialekt kunne kjæresten din IKKE hatt? For mitt vedkommende må det være Toten-dialekt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Haha, jeg synes Totendialekta er kul. For min del må det være Stavangersdialekt. 15
Dragonfly84 Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 For meg må det være Stavangerdialekt, for jeg skjønner ikke hva de sier... 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Alle dialekter mellom Sandnes og Stord, dvs. også Haugesund og Stavanger. Usj!!! Toten høres dumt ut, men jeg kan leve med den dialekten. 5
Coffee1234 Skrevet 31. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2011 Jeg synes Stvg dialekt er helt ok, og det synes jeg om de fleste andre dialekter. Men totendialekt er så til de grader bondsk! Synes rett og slett man virker utrolig treig, og personen jeg møtte med totendialekt snakket som om han var 60, selv om han var 20. rart konsept, det burde jo ikke ha så mye å si, men sånn følte jeg det 2
Coffee1234 Skrevet 31. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 31. august 2011 heller ikke særlig glad i haugesund dialekt. 4
sequin Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 nei, haugesundsdialekt er veldig usjarmerende 5
Gjest uAnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 Om jeg møtte drømmemannen og det viste seg han snakket bergensk, så hadde jeg heller levd alene resten av livet. Makter den ikke. 8
Gjest Cosette Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Østfold/Sarpsborg/Fredrikstad - neitakk. "Det er så ille mange båtar på vannet, da!" Toten er vel ingen favoritt det heller. Men altså, meninger kan forandres om mannen er heit nok. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #11 Skrevet 31. august 2011 Jeg kan fordra dialekten de har i Stavanger, mulig det har noe med Ole Klemetsen å gjøre. Liker ikke han heller. Dessuten er det slitsomt å være i samme rom som en som er født og oppvokst midt i Bergen. Veldig høyrøsta og voldsom skarring på r'ene. Gooooood måååårrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrren! :grøsser: Ellers synes jeg litt synd på folk som er fra Oslo, de har jo ingen dialekt i det hele tatt de stakkar. Slang har de kanskje mye av, men det teller ikke som dialekt i mine øyne. 4
Coffee1234 Skrevet 31. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 31. august 2011 det er jo en egen pratestil, selv om det ikke blir betraktet som en egen dialekt, men riksmål. men det er jo kun fordi vi mennesker en gang i tiden bestemte at oslo skulle være hovedstaden, og dermed ble dialekten der riksmål. hvem har sagt at riksmål skal være malen man skal gå utifra? hvis hovedstaden hadde vært i tromsø, hadde kanskje nordnorsk vært standarden, og bokmål en dialekt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 Jeg kan fordra dialekten de har i Stavanger, mulig det har noe med Ole Klemetsen å gjøre. Liker ikke han heller. Dessuten er det slitsomt å være i samme rom som en som er født og oppvokst midt i Bergen. Veldig høyrøsta og voldsom skarring på r'ene. Gooooood måååårrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrren! :grøsser: Ellers synes jeg litt synd på folk som er fra Oslo, de har jo ingen dialekt i det hele tatt de stakkar. Slang har de kanskje mye av, men det teller ikke som dialekt i mine øyne. I Oslo snakker de forskjellige typer Oslo-dialekt! 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #14 Skrevet 31. august 2011 trondheim Hvilken dialekt er det? Trondheim er en by, og i Trondheim snakker vi trøndersk. Trøndersk er skikkelig brett og ganske harry på tv synes jeg. Ellers liker jeg den ganske godt. 3
Coffee1234 Skrevet 31. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 31. august 2011 I Oslo snakker de forskjellige typer Oslo-dialekt! det gjør man jo overalt, i fredrikstad også. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #16 Skrevet 31. august 2011 det er jo en egen pratestil, selv om det ikke blir betraktet som en egen dialekt, men riksmål. men det er jo kun fordi vi mennesker en gang i tiden bestemte at oslo skulle være hovedstaden, og dermed ble dialekten der riksmål. hvem har sagt at riksmål skal være malen man skal gå utifra? hvis hovedstaden hadde vært i tromsø, hadde kanskje nordnorsk vært standarden, og bokmål en dialekt. Oslo-dialekt er IKKE det samme som riksmål. Riksmål er et konservativ bokmål som typisk assosieres med Oslo Vest og Bærum, og forsåvidt også bergensk (f.eks. jenten, hytten, bygden) 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #17 Skrevet 31. august 2011 det gjør man jo overalt, i fredrikstad også. Nei, det er stor forskjell på Oslodialektene og Fredrikstaddialekten. I Oslo sier man ikke båtær og bilær og ente, men båter og biler og ikke. 2
Gjest boblebrus Skrevet 31. august 2011 #18 Skrevet 31. august 2011 Hva ER det dere sier om totendialekten? Kjæresten min har sånn dialekt, og jeg synes det er vanvittig sjarmerende! Selv synes jeg ikke Bergensdialekten er noe pen. Blir veldig brautende. Og er ikke så fan av stavangerdialekten heller.. men samtidig misunner jeg dem litt for å ha en særegen dialekt, og ikke helt vanlig, kjedelig oslo-dialekt som det jeg har
sequin Skrevet 31. august 2011 #19 Skrevet 31. august 2011 Nei, det er stor forskjell på Oslodialektene og Fredrikstaddialekten. I Oslo sier man ikke båtær og bilær og ente, men båter og biler og ikke. Ikke så mange i fr.stad som sier bilær og båtær heller. 1
hederlig Skrevet 31. august 2011 #20 Skrevet 31. august 2011 Voldadialekt, Ålesund og nordlandsdialekt langtlangt nord må nok være de som står på min bunnliste 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå