Gå til innhold

Venninne som bare sløser bort tiden på treningssenteret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent en stund og vil påstå jeg har noenlunde peiling. Det finnes jo mange meninger ang. trening og folk mener i hytt og pine, så noe fasitsvar er det neppe. Likevel, min oppfatning er basert på og tolket fra forelesere fra min tid som idrettsstudent. Skal ikke påstå jeg trener 100% rett for det, men prøver hvertfall å hjelpe min mer uerfarne venninne.

Hun er av typen som er veldig glad i det jeg kaller jenteapparater. Apparater man trener små, isolerte muskelgrupper på mens man leser ukeblad (satt på spissen). Hun trener en sånn intetsigende mellomting, gjerne 15 rep. Og antall serier er litt tilfeldig, av og til tar hun 1 og av og til 4. Hun har ganske god kondis og trener bra på den delen, men styrketreningen er litt ute og kjører. For all del, all trening er bedre enn ingenting, men jeg prøver å lære henne litt om hva jeg mener er mest hensiktsmessig.

Som de aller fleste jenter som trener er flat, stram mage hovedmålet (me too!) :fnise: Det hun ikke forstår er at det ikke hjelper å ta 20 ulike mageøvelser...

Jeg prøver å få henne til å forstå at:

For å få bort mageflesk må man kjøre kondisjontrening (og så klart kostholdet er veldig viktig, men det vet hun selv!).

Styrketrening er veldig bra for høyere forbrenning generelt sett og for en stram, fin kropp. Men da på andre store muskelgrupper enn bare magen.

Med meg i dag tok vi to beinharde mageøvelser som river i stykker alt som er av magemuskler:p Etterpå skulle hun plent ta litt sit-ups også...

Dessuten er jeg fan av det jeg kaller store øvelser, feks knebøy, utfall, benkpress osv. Istedenfor å sitte opp vippe beina opp og ned på apparat kjørte jeg henne på knebøy. Igjen; bort til jenteapparat og ta et tilfeldig antall lette beinøvelser etterpå.

Og sånn fortsatte det. Kvantitet fremfor kvalitet oppsummerer økten hennes.

Hvordan skal jeg nå fram? Hovedpoengene mine er at hun skal forstå at flat mage ikke kommer av styrkeøvelser for magen. Og at hvis man skal få "store muskler" må man kjøre hardt på med færre og tyngre øvelser enn hun pleier. Jeg pleier si at du så vidt skal greie den 10. repetisjonen. Greier du 15 lett som bare det, er det på med mer vekt. Det skal gjøre vondt! Og antall serier bruker jeg sette til 3, muligens 4.

Det finnes uhorvelig mange ulike måter å trene på, sier ikke at dette er det beste og eneste, men jeg mener dette er den beste løsningen for hun og hennes mål. For hennes del vil jeg få henne bort fra forestillingen om 20 øvelser med uendelig antall reps på lette apparater og fokuset på magen hele tiden. P.S Oppfordrer henne også til kondistrening, dette gjelder bare styrkedelen.

Blir glad om noen har råd, egne erfaringer eller synspunkter :jepp:

Og et konkret spørsmål til dette med antall reps pr serie: Min overbevisning er 8-12 reps. Tror dere det ville vært hensiktsmessig for henne å ta 15-20? Min guru i treningsverden er helt bestemt på at førstnevnte er best for å bygge muskler (og det er noe jenter skal våge). Sistnevnte blir en mellomting, skal man trene utholdende styrke ville jeg tatt flere (og bygger egentlig utholdende styrke særlig med muskler...) Er veldig åpen for synspunkter rundt det :) Er ikke snakk om å forbrenne mest mulig der og da, mener jeg (hun er ikke overvektig!), men å tenke langsiktig.

Mvh jente som vil hjelpe venninna si til bedre treningsresultater.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men..kan ikke hun egentlig bare trene som hun vil?:P

Skrevet

Egentlig, for å opprettholde en grei styrke uten noen spesifikke styrkemål så er det tilstrekkelig å trene disse baseøvelsene:

Knebøy

Markløft

Benkpress

Militærpress

En heller annen ro-øvelse som fremoverbøy roing.

Man kan også hvis man vil inkludere hang ups og pushups (i stedet for benkpress, men da bør man trene med ekstra kroppsvekt eller tyngre varianter etterhvert).

Og man kan også trene planken.

Du kan love venninnen din garantert fremgang og styrkeøkninger dersom hun inkluderer baseøvelser. Det finnes en rekke bra styrkeprogrammer som integrerer de overnevnte øvelsene. Det beste er å følge et program med fastsatt progresjon.

Skrevet

Gi hun heller noen linker til nettsteder som kan opplyse henne! Kan henne hun bare trasser litt..Det er ikke alle som er flink til å ta imot råd fra venner, spesielt ikke gode venner eller bestevenner!

Skrevet

Det kan tenkes at det er for nært, om dere er gode venner. Jeg merker det er lettere å lytte til fremmede folk enn venninna mi, for eksempel. Litt hardt å innrømme, for det er jo dumt, men sånn er det ;)

Det som også er viktig å tenke på, er at folk må ville noe NOK! Du kan godt hjelpe henne med inspirasjon, men motivasjon må hun finne selv. Det er ikke noe man kan påtvinge folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...