emilja Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Er det noen lover som sier at hunder skal sitte fast eller i bur i bilen?
MalloryK Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Nei, men gjør det uansett! Er ikke verdt å ta sjansen. Jeg bruker en sele på min hund, som setebeltet går igjennom 1
Gjest badeand1 Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Du burde hvertfall ha det for hunden sin sikkerhet!
emilja Skrevet 31. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 31. august 2011 Jeg bruker å ha den i sele, men tanten min som bruker å passe hunden mens jeg er ute å reiser bruker ikke det. jeg har sakt at jeg synes hun burde gjør det men hun liker å ha den på fange å sånt...
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Du burde hvertfall ha det for hunden sin sikkerhet! ikke bare hunden sin sikkerhet faktisk! din egen også! om man kræsjer, og hunden er løs i bilen, kan den bokstaveligtalt drepe deg om den treffer deg! jeg så det på puls for litt siden, men nå husker jeg ikke eksakt tall- men de snakket om hvor mye en teddybjørn veier, og hva som skjer om den treffer deg i en kollisjon i 70 km/t... selv har hunden min en sele som vi bruker når vi går tur ( jeg synes det er mer humant enn halsbånd!), og i bilen har vi en "remse" som vi stikker ned i i belte-klikk-greia, som vi da fester til selen hennes jeg fikk skikkelig skryt av den da jeg ble stoppet i kontroll av vegvesenet! de sa det er svært sjeldent de ser noe sånt 1
Rosalie Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Såg ei dame som hadde bikkja i fanget når ho køyrde her om dagen. Rett nok ei lita bikkje, men lell...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=557389
Gjest Cupcakes Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 Mener å ha lest et sted at det er påbudt å sikre all last i bil, og hunder (og katter) regnes for lasr og skal da sikres i bil. Det finnes både seler og bur, selv liker jeg bur best da jeg føler det er det tryggeste for hunden. 4
Gjest Consensio Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 Det stemmer som Cupcakes er inne på her. Det er ikke påbudt å sikre dyr, men det er påbudt å sikre last. Hadde en hund usikret i min bil en gang og aldri mer. Den ene gangen kræsjet jeg, og hunden bokstavelig talt fløy rett i frontruta selv om han lå på gulvet bak passasjerer setet.
sequin Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Hentet fra tryggtrafikk.no Sikring av hund i bil? Må jeg ha hunden min i bur når vi er ute og kjører bil? En løs hund i bil er ikke trygg, verken for seg selv eller andre. Det er ikke påbudt å sikre hunden i bil, men det er påbudt å sikre all last forsvarlig. Ved kraftig nedbremsing, kollisjon eller utforkjøring vil hunden bli slengt rundt i bilen med stor kraft. En hund på 20 kg vil ved en bråstopp i 50 km/t utgjøre en kraft tilsvarende 786 kilo, dødelig hvis man er uheldig. Hunder bør sikres med bur eller med sele som kan kombineres med bilens egne sikkerhetsseler.Se etter produkter merket etter følgende normer: ECE R17, ECE R 126 eller DIN 75410-2. En test gjennomført av den tyske bileierorganisasjonen Adac viser at både valg av utstyr og hvordan det blir brukt har stor betydning for hundens og din egen sikkerhet. Det sikreste valget er transportboks/-bur plassert i bagasjerommet. Adac fraråder derimot bruk av spesielle hundebelter i baksetet. Unngå også sammenleggbare bur. Disse kan klappe sammen ved en kollisjon. Tester viser at plasseringen av kjæledyret i bilen er viktig for sikkerheten. Små hunder eller katter bør settes i transportboks eller -bur i fotrommet bak forsetene. Der er de godt sikret mot å bli kastet fram og ut. Større hunder bør også settes i transportbur, og dette buret bør stå på tvers av kjøreretningen og så tett inntil bakseterygggen som mulig. Adac anbefaler dessuten at bilen har et solid bagasjeromsgitter. Adac advarer mot å plassere transportboksen eller -buret i baksetet fordi det er vanskelig å feste det godt nok. Enda kraftigere går testerne ut mot spesielle hundeseler brukt i baksetet. Testene viser at enkelte av disse systemene er for smått dimensjonert og har for mye slakk. I en test brakk karabinkroken og testdokka traff seteryggen med voldsom kraft. En ekstra kraftig versjon av hundeselene som holder hunden fast i bilens lengderetning, får derimot karakteren «anbefalt med forbehold». 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #11 Skrevet 1. september 2011 Uhm, tror nok du får en saftig bot om du blir stoppet og politiet ser du har en hun som sitter "løs" Mener å ha hørt om folk som har fått bot pga. dette.
la Flaca Skrevet 1. september 2011 #12 Skrevet 1. september 2011 Har du stasjonsvogn eller bil med plass til hunden i bagasjerommet kan du jo også bruke en "romdeler" i metall inn mot kupeen. Gjerne i kombinasjon med bilbelte for å hindre at hunden får for stor plass,og kastes rundt ved et sammenstøt. Men de skranglete nettingburene som dyrebutikkene selger som bilbur er ihvertfall totalt uten verdi under en kollisjon, bortsett fra at de kan hindre at hunden flyr ut av bilen. Likevel, beskytte hunden mot støt gjør de ikke. De nettingburene gir nok veldig mange en falsk trygghet. Det beste for hundens del såvel som passasjerene er et solid bilbur. Gjerne et som ikke er helt fastsveisa men føyer seg litt under kollisjon, ala Variocage. Jeg ville ihvertfall ikke hatt hunden helt løs i bilen, både på grunn av din egen sikkerhet og hundens.
pantora Skrevet 3. september 2011 #13 Skrevet 3. september 2011 Skjønner ikke folk som bare lat hunden sitte i forsetet, kanskje til og med med hodet ut av vinduet.. Holdt på å si at jeg lurer på om de ville latt barna sine sitte "løst", men det er det jo dessverre mange som også gjør. Uansett, selv en vannflaske som ligger løst bak i bilen, kan gjøre alvorlig skade dersom man skulle krasje. Og er det kun et "lite" krasj, så kan hunden bli ordentlig skadet!
Redbull Skrevet 3. september 2011 #14 Skrevet 3. september 2011 Vi har gitter også er hunden løs i bagasjerommet, vogna tar halve plassen så den har ikke stor plass å tulle rundt på uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå