AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #1 Del Skrevet 31. august 2011 Hei, vi hentet en 40 år gammel sofa som tilhørte en eldre dame. Sofaen stå i kjellerstua og er usedvanlig velholdt. Det eneste problemet er at det lukter gammel kjellerstue iblandet et snev av fire tiår med støv. Vi har ingen våtstøvsuger, men lurer på om det er en ide å vaske sofaen kraftig med svamp og sterk grønnsåpevann med litt zalo i, så sette den til tørk under varmepumpen og med litt ekstra ovner rundt? Noen som har prøvd dette? Er veldig interessert i tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 31. august 2011 #2 Del Skrevet 31. august 2011 Er en mulighet for å få en salmaker til å legge om nytt trekk på sofaen. Det pleier ofte å hjelpe en del mot det. Ville vært mer forsiktig med å bruke mye vann i og med at det kan bli mugg i putene under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #3 Del Skrevet 31. august 2011 Huff. Når du skrev "bestemorlukt" fikk jeg nasty bilder i hodet mitt. Er det en sofa som hun har hatt som favorittsofa og sittet i 24/7? En slik sofa ville jeg ikke hatt i hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #4 Del Skrevet 31. august 2011 Det er nettopp putene jeg er bekymret for... Ikke så lett å blase/varme ut fukten. Men på selve sofaen er skumbitene alt annet enn tjukt: 1-2cm på det meste. Salmaker høres veldig dyrt ut. Vi har lyst på en gammel sofa mest pga stilen som i dag er helt borte. Men at det er penger å spare er også et argument. De store norske kjedene selger jo sofaer som er dyrere enn jeg noensinne har kjøpt bil for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 31. august 2011 #5 Del Skrevet 31. august 2011 Hei, vi hentet en 40 år gammel sofa som tilhørte en eldre dame. Sofaen stå i kjellerstua og er usedvanlig velholdt. Det eneste problemet er at det lukter gammel kjellerstue iblandet et snev av fire tiår med støv. Vi har ingen våtstøvsuger, men lurer på om det er en ide å vaske sofaen kraftig med svamp og sterk grønnsåpevann med litt zalo i, så sette den til tørk under varmepumpen og med litt ekstra ovner rundt? Noen som har prøvd dette? Er veldig interessert i tips. Fins det ikke sånn sofarens? Eller går det ikke å ta av trekket å vaske det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #6 Del Skrevet 1. september 2011 Vil bare advare mot rensemiddel. Vi kjøpte et FLOTT møbel på loppis - gammel, nydelig sofa i Biedermeyer-stil. Da vi fikk den i hus, merket vi at det var litt uggen/gammel lukt. ikke mugg, men bare innestengt lukt. Så vi gikk til en møbelforretning og spurte om de hadde noe rensemiddel. Jeg hadde hørt om møbelsjampo, som jeg hadde tenkt å kjøpe, men dama der fikk overtalt oss til å gå for en sølvgrå sprayboks med møbelrens. Vi sprayet sofaen slik hun hadde sagt, og det begynte VIRKELIG å stinke. Ekkel kjemikalielukt. Vi flyttet den ut da det var noen dager med opphold, hjalp ikke. Den sto nesten en mnd på et luftig tørkeloft, fremdeles luktet det kjemikalier, nesten som hårspray. Vi måtte kaste sofaen til slutt, det var veldig trist. Jeg ville banket putene etter beste evne, brukt mildt vaskemiddel på sofaen deres, evt møbelsjampo?, og satt den ute til lufting (under tak) i noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #7 Del Skrevet 1. september 2011 Takk for erfaringen din! Utrolig kjedelig at en sofa som har overlevd lenge skal "dø" på den måten... Møbelshampoo eller tepperens (altså våtstøvsuger) er noe vi funderer på nå. Veldig billig å leie våtstøvsuger faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 1. september 2011 #8 Del Skrevet 1. september 2011 Da vi flytta sammen tok samboeren min med seg den innrøykte gamle sofaen sin. Etter et par runder med salmiakkvann forsvant lukta. Verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paprica Skrevet 1. september 2011 #9 Del Skrevet 1. september 2011 Vi slet med innrøyket-lukt i en lenestol, men det forsvant etter endel lufting ... Brukte ingen rensemidler eller noe. Kanskje det bare er litt ren luft som skal til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 1. september 2011 #10 Del Skrevet 1. september 2011 Eddikvask tar det meste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dunebuggy Skrevet 1. september 2011 #11 Del Skrevet 1. september 2011 Det kan hende skumrens for bilstoler virker bra. Det er noe sprayflaske med skum som sprayes på, også skal det trekke og børstes, og muligens tørkes av med vannklut. Brukes på dyre bilstoler, bare som et forslag :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #12 Del Skrevet 1. september 2011 Det er nok urinsyren som har satt seg i sofaen og da er det lite å gjøre med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #13 Del Skrevet 1. september 2011 Bilpleiefirmaer driver med noe som kalles ionisering, som fjerner lukt. Vi gjorde det med en bil vi eide som var ekstremt innrøyka da vi kjøpte den. Og det fungerte ekstremt bra. Det var faktisk ikke mulig å kjenne røyklukt etterpå. Det kan jo hende de kan gjøre det med møbler også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #14 Del Skrevet 2. september 2011 Rense den og deretter bruke en roomspray? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2011 #15 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg ville gått over sofaen med en fuktig klut med eddikvann. La sofaen tørke mellom hver gang og gå over den på nytt. La den stå et litt luftig sted mens du driver med dette arbeidet slik at den får luftet seg best mulig. Eddik er en god luktfjerner og lufting hjelper uansett, så da får du dobbel virkning. Grønnsåpe eller Zalo ville jeg ikke prøvd. Du risikerer å aldri bli kvitt produktrestene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #16 Del Skrevet 3. september 2011 Takk for et mylder av tips! Er det ingen fare for at eddik- eller salmiaklukt setter seg i sofaen og gjør vondt verre? Været er ille og jeg kan ikke ha sofaene ute nå. Men hele stua har begynt å lukte så ille, så jeg vurderer å ta tipset og bruke eddikvann på sofaen i stua i dag... Bilrens eller skum har jeg prøvd i bilen, men har egentlig bare dårlige erfaringer med det. I tillegg er sofaen kledd i et meget nuppete ullstoff, jeg tror børsting vil være problematisk der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 4. september 2011 #17 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg ville leid en tepperenser. Er ikke rådyrt, og resultatet varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 4. september 2011 #18 Del Skrevet 4. september 2011 Er det bare meg som forbinder "bestemorlukt" med nystekte rundstykker og vafler...(dog en liten avsporing) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #19 Del Skrevet 4. september 2011 Ja, samboeren min syntes at eddikjobben ville vært forgjeves, for vi skal nok leie tepperenser uansett. Blir i morgen så får vi se. @ToveM, hehe, det er i hvert fall ingen lukt man skal streve med å få fjernet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #20 Del Skrevet 20. september 2011 Hvordan gikk det? Har et skap som lukter skikkelig ekkelt. Lukten smitter over på klærne og det lukter nærmest mugg... veit ikke hva jeg skal gjøre jeg Kjedelig å ha et klesskap på soverommet som ikke kan brukes til klær... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå