Gå til innhold

Vanskelig å omplassere en hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer pga jobb situasjon å omplassere hunden min. Men ett godt hjem er meget viktig for meg.

Jeg bare lurer på hvor vanskelig det er å omplassere en hund når hunden ikke har adferdsproblemer, men heller ikke er superlydig og godt trent.

Mellomstor rase m/papirer på 3år. Aldri vært alvorlig syk, kun småting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vurderer pga jobb situasjon å omplassere hunden min. Men ett godt hjem er meget viktig for meg.

Jeg bare lurer på hvor vanskelig det er å omplassere en hund når hunden ikke har adferdsproblemer, men heller ikke er superlydig og godt trent.

Mellomstor rase m/papirer på 3år. Aldri vært alvorlig syk, kun småting.

Tror det er lett, så lenge hunden ikke har atore adferdsproblemer (seprasjons angst, fobier) osv. Har den det, viktig å opplyse om det. Noen raser er vanskeligere å omlasere enn andre.

Jeg har hatt 2 omplaseringshunder osm jeg selv har trent lydighet med og senere konkurert med. Den ene er champion idag.

Finn ut hva som er viktig for deg når det gjelder nye eiere og ikke still for store krav. Bare sørg for at hunden får det bedre enn hva den har idag.

Lurt å ikke kreve full pris for hunden, for når man skaffer seg hund skal man ha tenkt så godt gjennom det at man skal ha den hele livet.

Den nye eieren har allerede mistet 3 år av hundens liv.

Jeg har ikke betalt mer enn to tusen for de ulydige rasehundene jeg har overtatt.

Lykke til. Du skal se det ordner seg.

Endret av timiane
Skrevet

Tror det er lett, så lenge hunden ikke har atore adferdsproblemer (seprasjons angst, fobier) osv. Har den det, viktig å opplyse om det. Noen raser er vanskeligere å omlasere enn andre.

Jeg har hatt 2 omplaseringshunder osm jeg selv har trent lydighet med og senere konkurert med. Den ene er champion idag.

Finn ut hva som er viktig for deg når det gjelder nye eiere og ikke still for store krav. Bare sørg for at hunden får det bedre enn hva den har idag.

Lurt å ikke kreve full pris for hunden, for når man skaffer seg hund skal man ha tenkt så godt gjennom det at man skal ha den hele livet.

Den nye eieren har allerede mistet 3 år av hundens liv.

Jeg har ikke betalt mer enn to tusen for de ulydige rasehundene jeg har overtatt.

Lykke til. Du skal se det ordner seg.

Takk for svar.

Fint å hvite at der er muligheter!

Skrevet

At de "har mistet" 3 år av hundens liv blir for teit å si, om det er noe problem så skaff deg en valp da, men det er mange som vil ha hund kun pga den er "billig"

De får en 3 år gml "ferdig" hund, og spesielt dersom den ikke har issues ville jeg satt prisen på ett par tusen under valpepris dersom den har papirer, da får du kun seriøst interesserte som VIL ha din hund og ikke vil omplassere den igjen ved første anledning.

OM noen tar kontakt som du føler er de rette og de ikke har råd- så vurder da eller å sette ned prisen- men du luker unna mange tullinger ved å sette prisen "høyere".

Skrevet

Hei Ts.

En i familien min hadde en stor hund MED adferdsproblemer, men den fikk hun omplassert til et hyggelig hjem...

Det ordner seg nok skal du se :sjenert:

Skrevet

Fatter ikke at du klarer å gi fra deg voffen din.......

• Liker 2
Skrevet

Fatter ikke at du klarer å gi fra deg voffen din.......

Noen ganger er man voksen nok til å innse at ting ikke fungerer,selv om det gjør pokkerns så vondt

Hva med FOD gården eller charlottes? De har snøring på slik i alle fall.Husk kontrakt og at du skal få beskjed om hunden skal avlives,slik at du event. har mulighet til å få igjen/betale for hunden om den skal avlives uten god nok grunn (dvs fordi nye eier ikke orker eller annet) Sykdom er jo en grunn til avlivning.

Lykke til

Skrevet

At de "har mistet" 3 år av hundens liv blir for teit å si, om det er noe problem så skaff deg en valp da, men det er mange som vil ha hund kun pga den er "billig"

De får en 3 år gml "ferdig" hund, og spesielt dersom den ikke har issues ville jeg satt prisen på ett par tusen under valpepris dersom den har papirer, da får du kun seriøst interesserte som VIL ha din hund og ikke vil omplassere den igjen ved første anledning.

OM noen tar kontakt som du føler er de rette og de ikke har råd- så vurder da eller å sette ned prisen- men du luker unna mange tullinger ved å sette prisen "høyere".

Jeg skriver min mening.

En ulydig hund på 3 år er i mine øyne ikke verd så veldig mye mere enn et par tusen. Jeg har overtatt 2 hunder til den prisen. Men det som jeg har brukt på kursing og utstyr til å drive aktivt er 10 eller 20 dobbelt kanskje mere. Jeg bruker pengene på hunden og ikke til eieren som har gitt den en dårlig start i livet. Jeg mener ikke at hunden i dette tilfelle er blitt mishandlet eller vansjøttet, men å ikke få nok stimuli og bytte hjem er en dårlig start selv om det er det beste.

Skal man omplasere hun bør man se på at hunden skal få det bedre, og ikke sine egne intresser iforhold til penger.

Man har tross alt lovt hunden en varig hjem.....

Skrevet

Jeg må selv si at jeg har ompasert en hund Staffordshire bull terrier som ikke gikk sammen med en av de andre hundene mine. Hun var ikke problemet. Henne fikk jeg 3000 for. Hun er superlydig og konkurerer i lydighet og spor. Jeg satte prisen slik at jeg fikk riktig eier til henne. Hadde lett kunnet ta 15000 om det kun var pengene jeg var intresert i.

Skrevet

Noen ganger er man voksen nok til å innse at ting ikke fungerer,selv om det gjør pokkerns så vondt

Det står at det er jobbsituasjonen som er grunnen. Det høres syltynt ut, men mulig det er en legitim grunn i dette tilfellet.

Jeg synes halv pris i forhold til valpepris er ok. Har selv omplassert en frisk, renraset, 6 år gammel hund uten å ta betalt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har overtatt voksne hunder to ganger, fordi jeg ikke har ønsket en valpeperiode. Det som har vært utslagsgivende for meg, er at jeg har overtatt hunder der jeg har kjent til eierne på forhånd, og visst at de har vært til å stole på, og kjent til årsaken til omplassering.

De hundene jeg har hatt har på ingen måte vært dressurchampions, men heller ikke problemhunder. De har tilpasset seg et liv hos ny familie på en svært god måte, og har vært trygge og hyggelige hunder.

Jeg blir svært skeptisk til omplasseringsannonsene på finn, og synes det er underlig hvor mange som har oppdaget at de har "allergi" når den store og sta hannhunden deres er blitt 11-12 mnd gamle. Jeg er også skeptiske til de som skriver at de selger hunden "fordi de har ikke tid til den lenger". Det hyler "understimulert" lang veg.

Var jeg deg, ville jeg derfor forhørt meg litt i nettverket mitt. Er det noen som vurderer hund? Noen som nettopp har måttet avlive hunden sin og som ønsker seg en ny? osv Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Det står at det er jobbsituasjonen som er grunnen. Det høres syltynt ut, men mulig det er en legitim grunn i dette tilfellet.

Jeg synes halv pris i forhold til valpepris er ok. Har selv omplassert en frisk, renraset, 6 år gammel hund uten å ta betalt.

Hva om TS har lange dager -9 eller flere timer,kansje utover ettermiddag /kveld.?

er det da ikke bedre at hunden kommer til noen som er mer hjemme? Hund er flokkdyr og være hjemme alene 9 eller flere timer pr.dag er ikke optimalt.

Skrevet

Hva om TS har lange dager -9 eller flere timer,kansje utover ettermiddag /kveld.?

er det da ikke bedre at hunden kommer til noen som er mer hjemme? Hund er flokkdyr og være hjemme alene 9 eller flere timer pr.dag er ikke optimalt.

Jeg tenker bare at jeg selv ville tilpasset jobbsituasjonen min etter hundeholdet, og ikke motsatt. Hvis mulig.

Men hvis det ikke er mulig å finne noen løsning på det, så må man kanskje kvitte seg med hunden. Det tror jeg sjeldent skjer.

Skrevet

DBM jeg er enig med deg,men i de tilfeller hvor eier ikke kan/vil/osv osv...

da har vel hunden det bedre hos noen som ikke jobber så mye eller er hjemme?

Skrevet

Jeg skriver min mening.

En ulydig hund på 3 år er i mine øyne ikke verd så veldig mye mere enn et par tusen. Jeg har overtatt 2 hunder til den prisen. Men det som jeg har brukt på kursing og utstyr til å drive aktivt er 10 eller 20 dobbelt kanskje mere. Jeg bruker pengene på hunden og ikke til eieren som har gitt den en dårlig start i livet. Jeg mener ikke at hunden i dette tilfelle er blitt mishandlet eller vansjøttet, men å ikke få nok stimuli og bytte hjem er en dårlig start selv om det er det beste.

Skal man omplasere hun bør man se på at hunden skal få det bedre, og ikke sine egne intresser iforhold til penger.

Man har tross alt lovt hunden en varig hjem.....

Jeg mener ikke at man skal ta valpepris pga pengene- MEN for å utelukke useriøse intresserte, så kan man eller velge å reduserer prisen når den rette interesserte tar kontakt. Mange som vil ha en voksen ferdig hund for å slippe valpe tiden. TS skrev at hunden var helt grei, er ikke alle som vil ha lydighets champion. De fleste vil jo ha en selskaps hund/tur kamerat.

Har selv hatt hund til omplassering via finn. dette var en hund med issue- altså den kan ikke være alene hjemme, og pga dette så ville jeg ikke ta noe betalt for den, var utgangspunktet mitt. Selv med en meget god beskrivelse av dens problemer fikk jeg mange rare tlf, folk som eller ville ha den hunden med store seprasjons angst kontra valp-og de begrunnet selv med ønske om å ha hunden pga den DEN VAR GRATIS/BILLIG kontra å kjøpe valp.

Da tenker man seg ikke godt nok om- ei eller leser annonsen.De så bare en vakker flott hund- gratis yeah den tar vi!!

:kjefte:

Skrevet

så kan man eller velge å reduserer prisen når den rette interesserte tar kontakt.

Jeg er ikke så sikker på at den rette dukker opp i det hele tatt, hvis man krever valpepris til å begynne med.

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal ta valpepris pga pengene- MEN for å utelukke useriøse intresserte, så kan man eller velge å reduserer prisen når den rette interesserte tar kontakt.

Beklager, men dette er fullstendig urealistisk. Jeg kjenner mange seriøse og ordentlige hundeeiere, men ingen hadde vurdert å betale fullpris for en voksen hund, og da ville de heller aldri tatt kontakt i utgangspunktet. Selv om du vet at hunden din er lydig og veltilpasset så er det faktisk noe alle sier når de skal kvitte seg med voksne hunder, og som kjøper har man aldri noen garanti for at dette stemmer. Så fordi man tar en risiko, og mister valpeperioden, forventer man redusert pris. En voksen omplasseringshund er sjelden verdt mer enn ett par tusen kroner, annet enn når vi snakker om premierte champions innenfor avl eller hundesport.

Selv har jeg en hund jeg fikk da den var 8 måneder, til 20% av valpepris. Møtte andre som vurderte samme populære rase, som ble avkrevd nær fullpris for valper i samme alder, og de som var seriøse endte opp med andre hunder. De eneste som var villige til å betale tett oppi fullpris var useriøse kjekkaser med for mye penger, som ville ha en "tøff" hund å briefe med i den dyre BMW'en sin.

Skrevet

Personlig syns jeg omplasseringshunder skal selges til en symbolsk pris.

Hva med å ikke legge ut pris i første omgang? Og ta det som det kommer når du finner noen reale folk? Føler du de passer godt for hunden din, kan du jo ta en liten symbolsk pris for den?

Prisen er uansett ikke det første folk bør vurdere når de skal skaffe seg hund. Det kan fort tiltrekke mange useriøse kjøpere hvis prisen er for lav, og motsatt.

Jeg hadde lagt ut annonsen på bikkja uten pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...