Gå til innhold

Skatte prosent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvor mye det er vanlig å trekke fra i skatt fra en 19 år gammel jente som jobber deltidsjobb. Altså 2-3 ganger i uka. Har heller ikke lån, og får heller ikke noen typer for støtte.

Jeg ringte i dag lønningskontoret fordi jeg tilfeldig hvis hadde spørsmål angående noe annet. Men da hun jeg snakket med fikk hvite at jeg betalte 37% i skatt, ble hun overasket. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvor mange timer du faktisk jobber, og hva lønnen din er. Men da jeg hadde en deltidsjobb som ga meg 3-5000 i måneden betalte jeg 10% skatt. Hvis du tjener under frikortgrensen totalt skal du ikke betale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder har ingen betydning. Det eneste som virker inn på skattetrekket er innteken og fradrag. Så for at vi skal kunne vite hvor mye skattetrekket ditt bør ligge på, så må vi vite hva din forventede inntekt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor mange timer du faktisk jobber, og hva lønnen din er. Men da jeg hadde en deltidsjobb som ga meg 3-5000 i måneden betalte jeg 10% skatt. Hvis du tjener under frikortgrensen totalt skal du ikke betale noe.

Jeg jobber ca. 4-5 vakter pr månde. Og hver vakt består av 8 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ca. 4-5 vakter pr månde. Og hver vakt består av 8 timer!

Ja, det var det skikkelig mye hjelp i! :ironi:

Det er inntekten din som teller. Og kun den, siden du ikke har noen fradrag. Du kan for øvrig bestille deg nytt skattekort med riktig trekkprosent på skatteetaten sine sider. Du logger inn med MinID og fyller ut et skjema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på sykehjem og får også ca. 4-5000 i månden :/

For enkelthetens skyld så kan man ta et gjennomsnitt på 5000 kr/mnd. Det blir forventet ca 60000 i året. Ved å legge dette inn i skatteberegningskalkulator

Så skal du skatte tilsammen 4680 kr. Du må da enten sende inn nye forventede tall til skattetaten, eller bare la skattepengene stå, så får du tilbake på skatten til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok gå inn på skatteberegningskalkulatoren. Selv skatter jeg 36%, hvilket er mer enn jeg egentlig skal skatte, men for meg er det fin sparing, og jeg slipper å gå på en eventuelt smell da jeg jobber en god del ekstra (og derfor trenger en god del å gå på).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dere som har erfaringer.......burde jeg bytte skattekortet mitt, eller lønner det seg å vente til neste år?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dere som har erfaringer.......burde jeg bytte skattekortet mitt, eller lønner det seg å vente til neste år?????

Hvis du klarer å leve med det skattetrekket du har, dvs ha råd til alle utgiftene dine, men ikke er disiplinert nok til å spare på egenhånd, så ville jeg ha ventet til neste år.

Men om du prioriterer å "leve" livet her og nå, så hadde jeg justert ned trekket.

Kommer helt ann på hva du ønsker å prioritere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hva årslønnen din blir, altså deltidsjobbing + eventuell fulltid om sommeren, så går du på skatteetaten.no og skriver inn tallene i 'Enkel skatteberegning for 2011'. Du får da en sum på hvor mye skatt du skal betale, så kan du regne det i prosent av totalinntekten. Kan ikke tro det blir noe særlig over 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...