vivana Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 ja, lurer på om vi må melde fra til kommunen om at vi har oppført en bod? Den er under carport, så taket er det samme, boden er på ca 6m2. Ser at mange naboer rundt oss har gjort det samme, uten at vi fikk noen nabovarsel, så regner med at det er greit? har søkt en del på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette:)
nettslaven Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 ja, lurer på om vi må melde fra til kommunen om at vi har oppført en bod? Den er under carport, så taket er det samme, boden er på ca 6m2. Ser at mange naboer rundt oss har gjort det samme, uten at vi fikk noen nabovarsel, så regner med at det er greit? har søkt en del på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette:) Tror ikke det skal være nødvendig å søke eller varsle nabo om dette. Men ta en telefon til kommunen din og spør de, da får du svar på dette. 1
vivana Skrevet 1. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2011 Ja. har litt dårlig erfaring med kommunen. Betalte for en saksbehandling, mens det viste seg at det ikke var nødvendig å søke om det, så... vil egentlig vite om man må melde om dette. Altså hvis noen kan noe om reglene rundt bod under carport, hadde det vært stor hjelp... Jeg vil ikke ringe kommunen.
Humbug? Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Dette hadde jeg ikke søkt om. Du har fått tillatelse til en carport, i denne er det naturlig at man oppbevarer bod-ting. At du setter opp noen ekstra vegger der inne ser jeg på som uproblematisk. Bruken blir ikke endret, og ikke er det våtrom heller som utløser søknadsplikt.
vivana Skrevet 3. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2011 Ja, jeg tror vi tar sjansen... og ikke søker. 4 naboer rundt oss har bygd en sånn bod uten å søke, så jeg regner med at det skal gå greit. For jeg vet, at hvis jeg kontakter kommunen, så sier de at vi burde søke og da betaler vi 3000-4000 i omkostninger for saksbehandling. Det har skjedd nemlig før, selv om den type sak var det frivillig å søke om.
kaprifolen Skrevet 3. september 2011 #6 Skrevet 3. september 2011 Om du bygger den inntil husveggen, regnes den som et påbygg, og er søknadspliktig. Hvor langt er det til eiendomsgrensen, og hvor stor skal boden være? Å ta sjansen på å ikke søke, er forsåvidt greit nok. Mange saksbehandlere sier til og med at om de hadde sett det selv, men ingen naboer klaget, kunne de ikke brydd seg mindre. MEN du kan få problemer om du noengang skal selge huset ditt, det kan du... Fordi attestene dine på huset ikke er komplette og gyldige.
vivana Skrevet 4. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 4. september 2011 Vi har muntlig avtale med alle naboer, og alle har samme type bod, så det er lite sannsynlig at noen av oss skal klage... vi har tenkt å bo i dette huset lenge, så selge har ikke vi noen planer om. Men kan vi en dag bli pålagt av kommunen om å rive den? Det er jo bare en liten bod...
kaprifolen Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Ja, dere KAN bli pålagt å rive boden når den faktisk er ulovlig oppført. Men hvis dere bygger en liten bod under 14kvm, som står fritt, altså ikke inntill husveggen, og minst 4 meter fra alle eiendomsgrenser, trenger dere ikke søke.
vivana Skrevet 5. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2011 Ja, jeg vet at hvis boden står fritt, så trenger man ikke å søke, men her passet det veldig fint å sette den opp under carporten, sånn at vi ikke tar opp for mye av tomten ellers. Håper at dette skal gå greit altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå