Gå til innhold

Når har de lov å sykle til skolen på dine barns skole?

Når kan de sykle til skolen der dine barn går?  

28 stemmer

1. 1. Når kan de sykle til skolen der dine barn går?

• Ingen regel for dette
      6
    • De har ikke lov uansett trinn
      0
    • Fra 2 klasse
      0
    • Fra 3 klasse
      2
    • Fra 4 klasse
      12
    • Fra 5 klasse
      6
    • Fra 6 klasse
      1
    • Kun i 7 klasse
      1
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har de lov å sykle til skolen på dine barns skole (gjelder kun barneskolen)?

Og gjelder det da også sparkesykkel, spark, skateboard, rulleskøyter osv?

Har de anledning til å sykle tidligere om f.eks foreldrene samtykker i det skriftlig?

Jeg spør fordi jeg forstår utfra andre foreldre jeg snakker med at dette praktiseres forskjellig fra skole til skole.

Jeg har og hørt om steder der de får sykle tidligere hvis foreldrene skriver under på at det er ok.

Der guttungen går er grensa satt til 5 klasse, men de må først ha hatt sykkeldag.

Det gjelder alle former for "transport"!

Det er ikke mulighet for de å sykle før, uansett om foreldre vil/godkjenner det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at skolen kan gjøre som mye om din sønn allikevel sykler til skolen. Blir de veldig firkantede kan han vel gjerne parkere ved siden av skolen.

Skrevet

Jeg jobbet en gang på en skole der ingen fikk lov å sykle til skolen uansett trinn. Årsaken var rett og slett at det ikke fantes noen brukbar sykkelparkering ved skolen, syklene ble dratt med inn på skoleplassen og elevene endte med å sykle rundt på skoleplassen i vill lek og skapte farlige situasjoner. Siden det ikke var helt enkelt å finne en løsning med en trygg plass å sette fra seg syklene ble det innført forbud.

Men som det blir nevnt her: Hvis man setter fra seg sykkelen et stykke unna skolen er det vel ikke noe problem? Det er jo ikke sånn at skolen stopper elever som sykler utenfor skolens område. Men hvis sykkelen står rett utenfor skoleporten og lokker andre elever til å tyvlåne den så blir det jo gjerne trøblete.

Skrevet

På søstren sin skole får de lov etter sykkelprøve i 4.klasse.

Skrevet

Tviler på at skolen kan gjøre som mye om din sønn allikevel sykler til skolen. Blir de veldig firkantede kan han vel gjerne parkere ved siden av skolen.

Nei, det kan de sikkert ikke, men jeg syns det er kjekt å overholde skolereglementet.

Man prøver jo lære barna å følge regler, og da klarer han fint vente til neste år med å sykle, jeg var mest bare nysgjerrig på praksisen rundt om i landet.

Skrevet

Samme når jeg gikk på barneskolen. Det skal jo sies at det begynner å bli noen år siden.

Skrevet

fra 5.klasse. Veeeeldig traffikert vei, burde ikke vært lov.

Skrevet (endret)

Det er "opplest og vedtatt" at barn under 12 år ikke klarer få med seg det hele og fulle trafikkbildet og at det derfor ikke er helt og fullt i stand til å hanskes med det å sykle...

Trygg Trafikk anbefaler at barn ikke sykler i trafikken på egenhånd før de er 10-12 år gamle. Først da er de fleste modne nok til å håndtere trafikken på sykkelsetet. Det stilles større krav til syklister enn til fotgjengere. Syklister må bl.a. kunne følge flere regler, de må beherske sykkelen som et kjøretøy og de må ta selvstendige valg mye raskere enn når de går.

Det er likevel ikke alderen alene som bestemmer når barna kan bruke sykkelen til og fra skolen. For det første utvikles barn i forskjellig tempo, og det er ikke gitt at alle 12-åringer er modne nok til å sykle i trafikken.

lenke

Så at skolen setter grenser der foreldrene ikke gjør det er en helt ok greie i mitt hode..

Endret av Carrot
Skrevet

Aldri i verden om min 4. klassing hadde fått sykla på skolen.

Nå går hun i 6. og må vente til neste år med å sykle. Da fyller hun 12, og da følger vel skolen anbefalningen fra trygg trafikk tenker jeg. Dett synes jeg er kjempebra.

I 6. får de ha med rullesko eller sparkesykkel.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan folk bor i forhold til skolen. Her vi bor er det nesten ikke trafikk (bor på "landet") og ungene mine trenger ikke krysse en eneste vei for å komme til skolen. De også kan sykle på bredt fortau/ sykkelsti hele veien. Likevel skal de altså vente til 4 klasse før de kan sykle lovlig. Jeg syns det er seint og upraktisk.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan folk bor i forhold til skolen. Her vi bor er det nesten ikke trafikk (bor på "landet") og ungene mine trenger ikke krysse en eneste vei for å komme til skolen. De også kan sykle på bredt fortau/ sykkelsti hele veien. Likevel skal de altså vente til 4 klasse før de kan sykle lovlig. Jeg syns det er seint og upraktisk.

Får de ikke sykle med foreldre heller? Sikkert få foreldre som har tid til å sykle fram og tilbake til skolen hver morgen, men jeg synes å huske at det var lov med foreldre. Iallefall på min skole :)

Skrevet

At unger parkerer syklene sine andre steder hvis de ikke får sykle på skolen synes jeg er merkelig. En låst sykkel og en nøkkel som ikke barnet har tilgang til løser jo den saken. Mine unger skal ikke sykle til skolen før de er 12, selv om de flytter grensa lavere enn det den er i dag.

At noen foreldre faktisk lar barna som er yngere enn det skolen tillater det sykle er i mine øyne uansvarlig, på lik linje med de foreldrene som velger å ikke sikre barna sine i bil.

... og dem er det skremmende mange av.

I tillegg tror barna at det ikke har noen konsekvens å bryte regler, for mamma og pappa sier jo at det er ok. Blir sikkert flotte ungdommer av dem tenker jeg.

Skrevet

Slik er det her også (sykkelprøven tas som regel på våren i 4.klasse)

Skrevet

moren vår tvang oss til å sykle til skolen fra vi var 10 år. hun syklet selv med oss, men hadde ikke helt oppfattet at det var slitsomt for oss. det var 6 km, men mye opp og ned i bratte bakker. jeg hatet det virkelig og sa midt i syklinga hver gang at jeg ikke orket mer. ville heller ikke på skolen på grunn av at jeg hele tiden måtte sykle. var sliten når jeg kom fram. ofte veldig svett.

jeg skjønner ikke det hivet med å sykle til skolen. la dem få ta bussen hvis de ikke vil. tvang fører til hat seinere

Skrevet

moren vår tvang oss til å sykle til skolen fra vi var 10 år. hun syklet selv med oss, men hadde ikke helt oppfattet at det var slitsomt for oss. det var 6 km, men mye opp og ned i bratte bakker. jeg hatet det virkelig og sa midt i syklinga hver gang at jeg ikke orket mer. ville heller ikke på skolen på grunn av at jeg hele tiden måtte sykle. var sliten når jeg kom fram. ofte veldig svett.

jeg skjønner ikke det hivet med å sykle til skolen. la dem få ta bussen hvis de ikke vil. tvang fører til hat seinere

Det er jo ikke alle som bor så langt unna at de får busskort, grensa er 4 km fra 2-7 klasse.

Skrevet

Aldri i verden om min 4. klassing hadde fått sykla på skolen.

I 6. får de ha med rullesko eller sparkesykkel.

eeh - men sparksykkel og rullesko er greit?? Da håper jeg du er streng på hjelm da eller???

Skrevet (endret)

eeh - men sparksykkel og rullesko er greit?? Da håper jeg du er streng på hjelm da eller???

Det er skolen som tillater rullesko og sparkesykkel. Her i huset får ingen ferdes på hjul uten hjelm. Samme som at armringer er påbudt hvis man ikke kan svømme. De vet at det ikke nytter å krangle, så det er heller ikke noe problem.

Da hun var 4. klassing var hun bittelita og vimsete som få, så å sende henne alene på sykkel den trafikerte skoleveien hennes, hadde været å be om en ulykke.

Endret av H3idi
Skrevet

Jeg har syklet med mine barn fra de lærte seg sykle alene uten støttehjul, vi har øvd og øvd - likevel fikk de ikke sykle på skolen fra 1 klasse (og vi bor på landet) men jeg ser jo at minsten som er 11 nå fint klarer seg i trafikken her og jeg har ingen betenkeligheter med å la henne sykle, det er gangvei hele veien og de trenger ikke krysse noe sted...

Skrevet

Hos oss var det 3-4 klasse om en har tatt sykkellappen. Og da var det spesielle regler som gjaldt, foreldrene måtte skrive tillatelse og barnet måtte være bosatt over en viss grense. Men jeg husker ikke hvor mange km det var akkurat nå.

Skrevet

Vel, nå er vel ungene forsikra av skolen på skoleveien, og jeg regner med denne forsikringa kan bli veldig avkorta, eller falle helt bort, dersom barnet ikke har overholdt skolereglementet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...