Gå til innhold

Betaling til "vaskehjelp" på 11 år

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Niesen min trengte penger til julegaver, så jeg sa hun kunne få vaske hus hos meg. Hun har med seg en veninne, begge er 11 år. De har vasket ned et bad, og skal også vaske ned gangen. Tilsammen bruker de to timer. Hvor mye ville dere betalt???

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kunne snakke med mødrene og høre hva de ev. bruker å få for å hjelpe til litt ekstra hjemme, hva de får i ukeslønn etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
200 til hver?

Jeg synes 100 kr timen for en 11 åring er vel drøy. Det er jo knapt det en voksen får i vanlig arbeid.

Hadde gitt de maks 50 kr timen, altså 100 kr pr pers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden hensikten er å kunne få kjøpe julegaver hadde jeg nok gitt 200 til hver, men forklart at tante er litt snill siden det nærmer seg jul og at de fikk litt ekstra av den grunn, men at de ved en evnetuell senere anledning ikke ville fått så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hensikten er å kunne få kjøpe julegaver hadde jeg nok gitt 200 til hver' date=' men forklart at tante er litt snill siden det nærmer seg jul og at de fikk litt ekstra av den grunn, men at de ved en evnetuell senere anledning ikke ville fått så mye.[/quote']

Var det jeg tenkte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo si at jeg fikk 25 kr/t. for å passe de jeg er tante for når jeg var rundt 11 år. For meg var det mye da, men det er mulig det har endret seg. Vasking er jo litt annet arbeid enn barnepass. Jeg sier max 50 kr timen til jentene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si at jeg fikk 25 kr/t. for å passe de jeg er tante for når jeg var rundt 11 år. For meg var det mye da' date=' men det er mulig det har endret seg. Vasking er jo litt annet arbeid enn barnepass. Jeg sier max 50 kr timen til jentene![/quote']

Næmmen, ærlig talt da! En får ikke mange julegavene for 100 kr nå til dags...

Jeg synes 200 til hver er en passende sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Vi har ansatt vaskehjelp. Hun får 100 kr. timen. Svart.

Hva m 75 kr timen?

Bør det ikke være større forskjell i lønn på et barn på 11 år, og en som er voksen?

Selv om det er jul er det ikke dermed sagt at en skal fore barna med penger. De må også lære seg at penger kommer ikke lett. Selv om en kan forklare at dette blir enkelt tilfelle, er det ikke like enkelt for en liten jente å forstå dette som det er for en voksen.

hva med å la dem få arbeide mer enn to timer? slik at de kan tjene kr 200 hver, men da ha gjort mer for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns rundt 150 er passe jeg.

Dessuten så er det noe som heter "lik lønn for likt arbeid". Det bør gjelde for alle aldere. I min første seriøse jobb som 16 åring fikk jeg 50 kr timen på tusenfryd. Det er ikke SÅ lenge siden. Jeg gjorde like bra jobb jeg som de som hadde fylt 18. Likevel fikk de mer betalt (nesten det dobbelte). Urettferdig etter min mening.

Jeg tror nok at disse 11 åringene sikkert gjorde en like god jobb som hvilken som helst voksen. Betal de deretter. Og hvis du syns det er mye, så tenk på hva pengene går til. Husker hvor pinlig jeg syns det var da jeg var yngre og kjøpte gaver til rundt en 50 lapp per stykk fordi jeg ikke hadde noe særlig penger. Skikkelig nedverdigene selv om alle de voksne ble "kjempe-glade" for gavene. Det er jo tanken som teller, men likevel..

Enig i at du kan tilby jentene noen fler små-jobber og heller redusere timelønnen litt. Eller minne de på at du syns at det er litt mye men det går bra siden det snart er jul osv. Eller kan du risikere at de kommer igjen og forventer samme lønn. Du får selv vurdere hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...