Gå til innhold

Servitører - hvor mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vet noen om hvor mange servitører det bør være til 44 personer.

Det blir 3-retters middag på lokale.

Er kjempetakknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de regner ca 10 personer pr servitør, så da trenger du vel 4-5 stykker.12

Skrevet

Tror 4 servitører holder. Men dersom du mener at de også skal sjenke vin og vann trenger du kanskje en til. 12

Skrevet

Vi skal også være rundt 40 stykker, og av praktiske årsaker blir det nok 5 servitører. Vi skal sitte i en ut og da kan det være greit å ha en servitør for hver langside av bordet. Dermed blir det en servitør i bunnen av U'en der vi sitter ig 2 servitører (en på hver side) på langsidene av U'en. Tror man bør se an slike ting også, sånn at man løser det litt praktisk.12

Skrevet

Takk for svar.

Hovmesteren sa nemlig 3 servitører

og jeg syntes det hørtes så fryktelig lite ut. Er det noen som vet med sikkerhet hva som er vanlig i restaurantbransjen?

Er redd for at man blir sittende å vente lenge og at noen kanskje begynner å bli ferdig med å spise før andre har fått mat osv.

Skrevet

Lurer på det samme, men vi skal ha koldtbord. Blir ca. 73 gjester. Siden det er koldbord trenger vi servitører til sjenking av drikke og etterfylling av mat. Har dessverre ikke anledning til at gjestene bytter tallerken for hver rett de tar, da det er begrenset utvalg av tallerkner der vi skal. Kan max bytte 2 ganger.

Skrevet

Obs, ble vist dobbelt.

[ Dette Innlegg er endret av: Rallybrud den 2002-05-16 08:08 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Rallybrud den 2002-05-16 08:08 ]

Skrevet

En venninne av meg jobber som servitør og de pleier og beregne 1 servitør pr 10'ende gjest. Maks 12 pers. pr servitør. Vi blir ca 65 til middag og jeg beregner 7 servitører. Håper dette hjalp litt. icon_smile.gif

Skrevet

En venninne av meg jobber som servitør og de pleier og beregne 1 servitør pr 10'ende gjest. Maks 12 pers. pr servitør. Vi blir ca 65 til middag og jeg beregner 7 servitører. Håper dette hjalp litt. icon_smile.gif

Skrevet

Blir litt anneledes på restaurant enn i et bryllup. På en restaurant skal jo ikke alle gjestene ha mat samtidig, noen har bestillt mat mens noen drikke kaffe liksom. Da jeg jobbet på restaurant hadde vi ofte flere enn 10 gjester å ta ansvar for hver. Men når bord med mange gjester skulle serveres hjalp alle som kunne til for at det skulle gå fortest mulig.

Det man kan beregne er at hver kelner klarer å bære tre fat med mat på en gang. For å servere tolv gjester må altså kelneren gå fire ganger frem og tilbake til kjøkkenet. Dersom det er veldig langt til kjøkkenet er kanskje dette for mye. Men ellers burde det gå bra. Dersom man i tillegg forventer at kelnerene skal sjenke vin og vann, og dessuten følge med på bordet dersom noen har spesielle behov, så må man kanskje ha en eller to ekstra i forhold til dette. Det samme gjelder dersom det er langt til kjøkkenet, eller man har uøvede folk som bare klarer å bære to tallerker på en gang.12

Skrevet

Vi er 54 til middag, og skal ha 4 servitører + hovmester.12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...