baltazar Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 (endret) Jeg begriper meg ikke på tiltaket bak nøkkelhullprodukter. Staten har kuttet momsen på nøkkelhullprodukter fordi de ønsker at folk skal leve sunnere og kjøpe mer av disse matvarene. Folk er allerede ganske forvirra fra før når det diskuteres sunn ernæring, og jeg mener nøkkelhullet bidrar til å gjøre forvirringen komplett. De sier at Nøkkelhullproduktet skal hjelpe oss med å velge sunnere mat, for hva er egentlig sunn mat når Pizza Graniosa får ha nøkkelhullet på sine produkter? Det er jo nesten ingen ting som skiller næringsinnholdet på Pizza Grandiosa sammenlignet med andre Pizzaprodukter. Det er ikke alle som er like flinke til å forstå seg på næringsinnholdet og de vil automatisk velge nøkkelhullprodukter, men hva hjelper det når det absolutt ikke er sundt. Er det sånn at man virkelig skal rangere hvor sunn maten er i forhold til hvilken kategori de ligger i? jeg forstår meg bare ikke på hva Helsedirektoratet og Mattilsynet har tenkt på. Endret 31. august 2011 av baltazar 1
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Jeg begriper meg ikke på tiltaket bak nøkkelhullprodukter. Staten har kuttet momsen på nøkkelhullprodukter fordi de ønsker at folk skal leve sunnere og kjøpe mer av disse matvarene. Folk er allerede ganske forvirra fra før når det diskuteres sunn ernæring, og jeg mener nøkkelhullet bidrar til å gjøre forvirringen komplett. De sier at Nøkkelhullproduktet skal hjelpe oss med å velge sunnere mat, for hva er egentlig sunn mat når Pizza Graniosa får ha nøkkelhullet på sine produkter? Det er jo nesten ingen ting som skiller næringsinnholdet på Pizza Grandiosa sammenlignet med andre Pizzaprodukter. Det er ikke alle som er like flinke til å forstå seg på næringsinnholdet og de vil automatisk velge nøkkelhullprodukter, men hva hjelper det når det absolutt ikke er sundt. Er det sånn at man virkelig skal rangere hvor sunn maten er i forhold til hvilken kategori de ligger i? jeg forstår meg bare ikke på hva Helsedirektoratet og Mattilsynet har tenkt på. jeg har tenkt akkuratt det samme! jeg finner det rimlig forvirrende at grandisen har fåt nøkkelhull, men god gammeldags fiskegrateng, de 4-pakks remsene med laksefilet og slikt ikke har fått det tilåmed enkelte pølsepakker har fått nøkkelhullmerke! jeg tror det jaggu blir grandis og pølser hver dag til annethvert måltid her i huset fremover gitt :gjeiper:
celujo Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Nøkkelhullet blir satt på det sunneste alternativet i sin kategori. Feks blandt alle pølsene, er det kylling/kalkun eller go' og mager pølsene som har fått nøkkelhullet. Visjonen er visst at folket skal velge det sunneste alternativet av det de pleier å spise, så vidt jeg har skjønt? 4
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Nøkkelhullet blir satt på det sunneste alternativet i sin kategori. Feks blandt alle pølsene, er det kylling/kalkun eller go' og mager pølsene som har fått nøkkelhullet. Visjonen er visst at folket skal velge det sunneste alternativet av det de pleier å spise, så vidt jeg har skjønt? det hørtes mere logisk ut ja men jeg synes alikevell det er litt merkelig, for om man mangler en del kunnskap om innhold og kcal ( som svært mange gjør), tror de kanskje det er lurt å altid velge nøkkelhullsmerket. så da kan jeg tenke meg at mange tror det er like greit å spise grandiosaen som et fiskeprodukt som ikke har nøkkelhullet
Xtra_lilje Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Nøkkelhullet blir satt på det sunneste alternativet i sin kategori. Feks blandt alle pølsene, er det kylling/kalkun eller go' og mager pølsene som har fått nøkkelhullet. Visjonen er visst at folket skal velge det sunneste alternativet av det de pleier å spise, så vidt jeg har skjønt? Det hørs jo logisk nok ut, men i såfall er det ikke kommet godt nok frem at det er sunnest matvare i sin kategori som merkes. De fleste jeg kjenner er like forvirret som jeg når det gjelder nøkkelhullsmerket.
Gjest Elfrida Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Er det lavere moms på nøkkelhullsprodukter? Det ante jeg ikke. Hadde det ikke vært bedre å redusere momsen på frukt, grønnsaker og fisk f.eks? 1
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Er det lavere moms på nøkkelhullsprodukter? Det ante jeg ikke. Hadde det ikke vært bedre å redusere momsen på frukt, grønnsaker og fisk f.eks? det er jaffal det kiwi reklamerer med- at frukt, grønt og nøkkelhullsmerket er nedsatt tilsvarende momsen. men om man kjøper et brokkolihodet på kiwi eller et annet sted, så synes jeg at man betaler det samme jeg hørte noe om det på radioen for litt siden, at det bare er bullshit! en av disse kiwimenneskene klarte ikke svare for seg engang ang dette.
Xtra_lilje Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 det er jaffal det kiwi reklamerer med- at frukt, grønt og nøkkelhullsmerket er nedsatt tilsvarende momsen. men om man kjøper et brokkolihodet på kiwi eller et annet sted, så synes jeg at man betaler det samme jeg hørte noe om det på radioen for litt siden, at det bare er bullshit! en av disse kiwimenneskene klarte ikke svare for seg engang ang dette. Høyere kilopris som gjør at man betaler det samme uten moms? 1
baltazar Skrevet 31. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2011 Nå ble jeg enda mer forvirra. Jeg skrev at staten har kuttet momsen, men det er helt feil, det er visst Kiwi som har kutta momsen. Men hvorfor skryter Kiwi av at de har kuttet momsen? Moms er jo generell skatt på omsetning av varer og tjenester. Og hvorfor skryter de av at de har kutte momsen når alle de andre kjedene er nesten like billige/dyre? Også over til nøkkelhullet. Det må da være blodig urettferdig for andre pizzamerker at Grandioza skal stikke av med sunnhetsmerket når de nesten ikke er noe sunnere...skulle nesten tro at mattilsynet er kjøpt og betalt.
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Nå ble jeg enda mer forvirra. Jeg skrev at staten har kuttet momsen, men det er helt feil, det er visst Kiwi som har kutta momsen. Men hvorfor skryter Kiwi av at de har kuttet momsen? Moms er jo generell skatt på omsetning av varer og tjenester. Og hvorfor skryter de av at de har kutte momsen når alle de andre kjedene er nesten like billige/dyre? Også over til nøkkelhullet. Det må da være blodig urettferdig for andre pizzamerker at Grandioza skal stikke av med sunnhetsmerket når de nesten ikke er noe sunnere...skulle nesten tro at mattilsynet er kjøpt og betalt. kiwi har kuttet prisen på grønnsaker,frukt og nøkkelhullmerker tilsvarende prisen på momsen! staten får nok sin andel moms fordetom. meeeeeeeen, hvorfor disse momskutt-varene koster akkuratt det samme hos alle andre kjeder- DET lurer jeg også på!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #11 Skrevet 31. august 2011 Uansett om det er de sunneste produktene i hver kategori som er nøkkelhullmerket, så er det egentlig ganske tåpelig hvis meninga er at man skal få veiledning om hva som er sunn mat. For det er ikke nødvendigvis sunt bare fordi det har nøkkelhullmerke på seg.
Gjest fjosa Skrevet 31. august 2011 #12 Skrevet 31. august 2011 Synes det er supert jeg, for handler stort sett disse produktene i utgangspunktet (ikke Grandis ) og sparer en del på å handle dem på Kiwi, spesielt på meieriproduktene og frysevarer (grønnsaker). Er enig at grønnsaker ellers kan være mins like rimelig andre steder, men nøkkelhullsvarene er jo lettere å sammenligne. 1
Gjest NozMonster Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 Uansett om det er de sunneste produktene i hver kategori som er nøkkelhullmerket, så er det egentlig ganske tåpelig hvis meninga er at man skal få veiledning om hva som er sunn mat. For det er ikke nødvendigvis sunt bare fordi det har nøkkelhullmerke på seg. nettopp! det er jo akkuratt derfor det skaper enda mere forvirring!
Gjest Niema Skrevet 31. august 2011 #14 Skrevet 31. august 2011 Nøkkelhullsmerket betyr ikke sunneste alternativ i sin kategori i den forstand, men at produktet ikke overskrider en grense for blant annet salt og sukker.
baltazar Skrevet 31. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 31. august 2011 Nøkkelhullsmerket betyr ikke sunneste alternativ i sin kategori i den forstand, men at produktet ikke overskrider en grense for blant annet salt og sukker. Produkter i mindre sunne kategorier kan få nøkkelhullet. Dvs at enkelte produkter kan inneholde mere salt og sukker og det forsvarer de med at f.eks pizza grandiosa med biff og løk er den minst usunne pizzaen. Hvorfor kan de ikke bare merke nøkkelhull på de matvarene som er sunne?
Gjest otrivin Skrevet 31. august 2011 #16 Skrevet 31. august 2011 Dette er faktisk et ekstremt problem her i hjemmet. Jeg LIKER sunn mat best dessverre, og typen har nå en genial unnskyldning for å få grandiosa... Faens nøkkelhull!
bergans Skrevet 31. august 2011 #17 Skrevet 31. august 2011 Produkter i mindre sunne kategorier kan få nøkkelhullet. Dvs at enkelte produkter kan inneholde mere salt og sukker og det forsvarer de med at f.eks pizza grandiosa med biff og løk er den minst usunne pizzaen. Hvorfor kan de ikke bare merke nøkkelhull på de matvarene som er sunne? Det er riktig at nøkkelhullsmerkingen er ment som en guide til det sunnere alternativet når du likevel skal velge mindre optimal mat. Det betyr hvis middagsvalget har falt på pizza åkke som, så har de med kriminelt lav kunnskap om hva de spiser mulighet til å ihvertfall vite hvilket alternativ som er sunnest. Å merke den aller sunneste maten med nøkkelhull er en tanke, men det vil gjøre at de som uansett velger usunt ikke ser de nøkkelhullsmerkede varene (for de vil stort sett ikke ligge sammen med pizza og potetgull). Optimalt er det ikke denne merkingen, men det er en start i riktig retning. Argumenter som at man ikke vet hvilken vare som er bedre enn andre i samme kategori kan dermed kategorisk bli avvist. I andre land, som f.eks USA og UK, så har man trafikklysmerking. Dvs fett, energiinnhold, karbohydrater, protein og salt (og noen ganger kostfiber) står anmerket på pakkene/posene, der rødt er usunt/høyt og gult, så grønt er bedre, ift RDA. Igjen så er det det med at folk ikke kan unnskylde seg med at de ikke visste at produktet var usunt. Trafikklys fungerer også for de med lesevansker, da alle vet hvordan symbolikken bak trafikklysfargene fungerer. 1
baltazar Skrevet 1. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2011 Det er riktig at nøkkelhullsmerkingen er ment som en guide til det sunnere alternativet når du likevel skal velge mindre optimal mat. Det betyr hvis middagsvalget har falt på pizza åkke som, så har de med kriminelt lav kunnskap om hva de spiser mulighet til å ihvertfall vite hvilket alternativ som er sunnest. Å merke den aller sunneste maten med nøkkelhull er en tanke, men det vil gjøre at de som uansett velger usunt ikke ser de nøkkelhullsmerkede varene (for de vil stort sett ikke ligge sammen med pizza og potetgull). Optimalt er det ikke denne merkingen, men det er en start i riktig retning. Argumenter som at man ikke vet hvilken vare som er bedre enn andre i samme kategori kan dermed kategorisk bli avvist. I andre land, som f.eks USA og UK, så har man trafikklysmerking. Dvs fett, energiinnhold, karbohydrater, protein og salt (og noen ganger kostfiber) står anmerket på pakkene/posene, der rødt er usunt/høyt og gult, så grønt er bedre, ift RDA. Igjen så er det det med at folk ikke kan unnskylde seg med at de ikke visste at produktet var usunt. Trafikklys fungerer også for de med lesevansker, da alle vet hvordan symbolikken bak trafikklysfargene fungerer. Veldig bra forklart men jeg synes fortsatt helsedirektoratet er helt på jordet, hva blir det neste...pomfrites med lavest fettinnhold.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #19 Skrevet 1. september 2011 Problemet er jo bare at kiwi har skrudd opp prisene før de har kuttet momsen. derfor tjener man ikke så mye på å handle der 1
Gjest Niema Skrevet 1. september 2011 #20 Skrevet 1. september 2011 Det står i grunn greit forklart her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå