Gå til innhold

Kjøpe kjole i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man kjøper kjole i f.eks. London, hvordan gjør man det med tilpasninger?

Jeg skal til London i november og lurer på om jeg skal ta turen innom Jenny Packham (mest fordi den nye kolleksjonen ikke kommer hit før nærmere jul), men jeg vet at jeg må både legge opp og sy inn. Kort og flatbrystet :fnise:

Men kan jeg kjøpe kjolen der og få den sendt hit når den er ferdig? Eller må jeg ta den med meg hjem for så å få noen her til å gjøre det?

Rookie bride :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Det koster ikke så mye og tilpasse kjolen her da, men du vet at disse kjolene veier endel? Med tanke på fly feks.

Skrevet

Ja, det vet jeg :)

Gjest Adriane
Skrevet

Det koster ikke så mye og tilpasse kjolen her da, men du vet at disse kjolene veier endel? Med tanke på fly feks.

Hmmm... det har ikke jeg tenkt på, at brudekjoler veier spesielt mye... Gjelder det alle brudekjoler? Jeg spør fordi vi skal gifte oss i utlandet, men kjolen tar jeg jo med hjemmefra. Har ikke tenkt på det med vekt i det HELE tatt...! Har bare tenkt på det med at den sikkert må tas med som håndbagasje. Hmmm... nå ble jeg betenkt :roll:

Gjest Solstråla88
Skrevet

Min veier i hvertfall endel, men nå har jeg typisk brudekjole med langt slep og hele pakka, men se ann kjolen din, men veier i hvertfall nok, klarer nesten ikke bære den selv.. Den er egentlig stroppløs, men jeg må sy på stropper i frykt for at den vil gli ned. Legg kjolen din på vekta, og se, men er det uten slep og mye fjall, skal nok det gå bra, men dette er jo store kjoler.

Skrevet

Min veier i hvertfall endel, men nå har jeg typisk brudekjole med langt slep og hele pakka, men se ann kjolen din, men veier i hvertfall nok, klarer nesten ikke bære den selv.. Den er egentlig stroppløs, men jeg må sy på stropper i frykt for at den vil gli ned. Legg kjolen din på vekta, og se, men er det uten slep og mye fjall, skal nok det gå bra, men dette er jo store kjoler.

Jenny Packhams kjoler er ikke typiske brudekjoler med slep og hele greia, men de veier nok noen kg. Den jeg prøvde i dag her i Oslo veide kanskje 4 kg...? Vanskelig å si, men tror det skal gå helt fint å fly med dem. Mange flyselskaper lar en også ta med kjolen som håndbagasje, men da må man sikkert klargjøre dette først.

Skrevet

Hmmm... tenke seg til. Det har virkelig ike falt meg inn en gang!! ;) Skjønner at det er mye man skal tenke på når det gjelder kjolen, ikke bare utseende, snitt og pris :fnise:

Skrevet

Jenny Packhams kjoler er ikke typiske brudekjoler med slep og hele greia, men de veier nok noen kg. Den jeg prøvde i dag her i Oslo veide kanskje 4 kg...? Vanskelig å si, men tror det skal gå helt fint å fly med dem. Mange flyselskaper lar en også ta med kjolen som håndbagasje, men da må man sikkert klargjøre dette først.

Jeg er ikke så inne i de forskjellige merkene og sånn, så det sier meg egentlig ikke så veldig mye. Men jeg skal vel ikke ha en typisk brudekjole med slep og hele greia, så da er det vel i den kategorien min kjole vil havne. Har jo ikke kjøpt den ennå :fnise:

Men 4 kg? En kjole? Wow... Man tenker liksom ikke over at klær kan veie så mye, hehe ;) Når jeg først skjønte at jeg måtte tenke på vekta på kjolen (og ikke bare min egen vekt :fnise:), så begynte jeg også å tenke på hvordan i all verden man får fraktet med seg en sånn kjole på en flyreise så den er like fin når man kommer frem? Mye å tenke på skjønner jeg :)

Skrevet

Jeg er ikke så inne i de forskjellige merkene og sånn, så det sier meg egentlig ikke så veldig mye. Men jeg skal vel ikke ha en typisk brudekjole med slep og hele greia, så da er det vel i den kategorien min kjole vil havne. Har jo ikke kjøpt den ennå :fnise:

Men 4 kg? En kjole? Wow... Man tenker liksom ikke over at klær kan veie så mye, hehe ;) Når jeg først skjønte at jeg måtte tenke på vekta på kjolen (og ikke bare min egen vekt :fnise:), så begynte jeg også å tenke på hvordan i all verden man får fraktet med seg en sånn kjole på en flyreise så den er like fin når man kommer frem? Mye å tenke på skjønner jeg :)

Jeg var ute å flydde en gang, og da så jeg en jente som hadde med brudekjolen. Da hun kom på flyet tok kabinpersonalet kjolen og hang i ett skap slik at den ikke ble krøllete under flyturen. Så fikk hun den igjen når vi landet :)

Skrevet (endret)

dobbelpost*

Endret av mp84
Skrevet (endret)

trippelpost* (datan hang seg opp.. )

Endret av mp84
Skrevet

Jeg var ute å flydde en gang, og da så jeg en jente som hadde med brudekjolen. Da hun kom på flyet tok kabinpersonalet kjolen og hang i ett skap slik at den ikke ble krøllete under flyturen. Så fikk hun den igjen når vi landet :)

Aha! Det var veldig verdifull informasjon! Tusen takk, nå ble jeg glad! :danse::klemmer:

Skrevet

Aha! Det var veldig verdifull informasjon! Tusen takk, nå ble jeg glad! :danse::klemmer:

Bare hyggelig :) Nå vet jeg jo ikke om hun hadde snakket med noen på forhånd da, så det kan jo evt være lurt å ta en tlf til flyselskapet og høre :)

Skrevet

Jeg kjøpte kjolen min i Polen og trengte å både sy den opp og inn. Det gjorde brudesalongen helt gratis og på én dag. Kanskje det kan gjøres på den måten i London også? :vetikke:

Jeg hadde ikke snakket med flyselskapet i forkant og fikk ikke hengt den opp i flyet på vei hjem. Men det funket veldig fint å ha den hengende på ''bordkroken'' mellom beina også. Flyturen er jo ikke så lang.

Skrevet

Hvis man kjøper kjole i f.eks. London, hvordan gjør man det med tilpasninger?

Jeg skal til London i november og lurer på om jeg skal ta turen innom Jenny Packham (mest fordi den nye kolleksjonen ikke kommer hit før nærmere jul), men jeg vet at jeg må både legge opp og sy inn. Kort og flatbrystet :fnise:

Men kan jeg kjøpe kjolen der og få den sendt hit når den er ferdig? Eller må jeg ta den med meg hjem for så å få noen her til å gjøre det?

Rookie bride :sjenert:

Og forresten: Unnskyld til deg Samulita, for at jeg nærmest kuppa tråden din!! :flau:

Skrevet

Og forresten: Unnskyld til deg Samulita, for at jeg nærmest kuppa tråden din!! :flau:

Haha, null stress! :fnise:

Skrevet

Jeg skal til Praha nå i høst, og tenkte å se på brudekjole der. Noen som har noen erfaringer eller tips?

Noen som har erfaring med å tilpasset en kjole kjøpt i utlandet her i Norge (finne noen til å gjøre det, pris, o.l.)?

Et tips har jeg plukket opp - ha en plan for å få med en evt. kjole hjem :)

Skrevet

Jeg bodde i England, og kjøpte kjolen min der. Bryllupet var i Norge, så den måtte med på flyet. Men en ting av gangen:

Sying av kjole i England tar mer enn én dag. Jeg tipper det er mer som i Norge. Jeg var innom salongen flere ganger - først for oppmåling, deretter en gang til for tilpasning (da hadde de tatt inn kjolen en del, men siste justeringer gjensto). Det gikk sikkert over en uke mellom hver gang, og før dette hadde jeg vært innom salongen et par ganger for å velge kjole, og etter det ble det ihvertfall en gang for å hente den igjen. Tror jeg var der noen ganger ifm valg av tilbehør også.

Brudekjolen min krevde en hel koffert, altså ikke snakk om noe håndbagasje-størrelse. Nå hadde jeg riktignok en ganske stor kjole (se bilde), og underskjørtet fikk også plass i kofferten. Vi reiste med Norwegian, og jeg er ganske sikker på at de ikke hadde tillatt denne kjolen som håndbagasje, med eller uten koffert. Kjolen ble dampet opp etter at den kom til Norge.

Konklusjonen er vel at dersom du skal handle kjole i London, må du belage deg på ett av følgende alternativer:

1. Kjøpe en prøvekjole i butikken (som vanligvis betyr at det er utgående vare, og kjolen er på salg). Dette innebærer ofte at den er feil størrelse, og må syes inn. Det bør isåfall gjøres hjemme, hvis du ikke har tenkt til å reise frem og tilbake flere ganger.

2. Bestille kjole og komme tilbake for å hente den senere. Frakt er ikke å anbefale, da vil det komme både toll og moms på verdien, og det vil trolig ikke lønne seg å kjøpe kjolen i utlandet. (Grensen er 200kr verdi på varer som sendes, mens det er 6000kr for varer du tar med når du reiser selv).

Skrevet

Jeg giftet meg i Spania og reiste med kjole fra Norge som handbaggasje, og kjolen var kjempestor, sikkert enda større enn den på bildet over. Var ingen problemer, tror vi sjekket inn manuelt og de noterte hva handbaggasjen innehold. De visste det hvertfall da vi kom til gate, fordi vi ble bedt om å gå ombord før de andre slik at de kunne henge opp kjolen i skapet sitt. Mener vi reiste med SAS. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...