Pippi92 Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Skal reise til Kreta, og har aldri reist til varmere strøk før. Lurer på om noen har tips til hva jeg bør pakke? Er det lurest å ta ut euro i Norge eller på Kreta? Er det noe spesielt man bør tenke på før man reiser til Kreta? Hørt at det kan være mye mygg feks.. Hvis du har noen gode tips til hva man bør se og oppleve, tar jeg gjerne i mot. Skal bo i Platanias, men har også planlagt en tur til Chania.
Bestee Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Pakk det du ellers ville pakket til hvilken som helst annen ferie. Man får kjøpt alt dit du kommer, så det er ikke noe stress om du skulle glemme noe. Billetter og pass er jo selvsagt obligatorisk da.:-) Vi pleier å ta ut litt av den aktuelle valutaen i automatene på Gardermoen, bare for å ha litt når vi kommer ned. Ellers bruker vi kort og minibanker på reisemålet. Har aldri vært på Kreta, så kan dessverre ikke svare deg på de andre spørsmålene. God tur!:-)
Gjest Macaron Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Du får mye dårligere kurs i minibankene på Gardermoen enn hva du får i en minibank i utlandet. Jeg tar alltid ut penger på flyplassen når jeg ankommer landet jeg reiser til, og jeg har faktisk pr dags dato ennå til gode å oppleve at det ikke har vært mulig å ta ut penger på flyplassen. (Og jeg har reist MYE, og også til såpass sære steder som Algerie og Bangladesh).
Bestee Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Du får mye dårligere kurs i minibankene på Gardermoen enn hva du får i en minibank i utlandet. Jeg tar alltid ut penger på flyplassen når jeg ankommer landet jeg reiser til, og jeg har faktisk pr dags dato ennå til gode å oppleve at det ikke har vært mulig å ta ut penger på flyplassen. (Og jeg har reist MYE, og også til såpass sære steder som Algerie og Bangladesh). Fungerer sikkert det også, men jeg synes det er deilig å slippe å stresse med det når vi ankommer.:-) Skal jo finne bagasje, reiseleder, buss, taxi etc.
Gjest otrivin Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Skal reise til Kreta, og har aldri reist til varmere strøk før. Lurer på om noen har tips til hva jeg bør pakke? Er det lurest å ta ut euro i Norge eller på Kreta? Er det noe spesielt man bør tenke på før man reiser til Kreta? Hørt at det kan være mye mygg feks.. Hvis du har noen gode tips til hva man bør se og oppleve, tar jeg gjerne i mot. Skal bo i Platanias, men har også planlagt en tur til Chania. Jeg ville vekslet i BANK ikke flyplassen. Vi måtte betale helt sinnsykt med gebyrer i tilegg til 0,??% i valutaetelerannet (var på spansk, NO CLUE).. Men så jo når vi kom hjem hvor stor forskjell det var på å ta ut 3000 i nordea og 3000 der nede... Jeg har vært i Kreta mellom Platanias og Chania (vært begge stedene også da) to ganger og har ikke sett en mygg at all. Ellers er det veldig fint og koselig i Chania, prøv å gå i bakgatene, masse skjønne butikker. Og du må prøve sånn fallskjerm bak båt hvis du vil det, syyykt herlig! Og vannscooter er awesome.
Djungelvrål Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Kjøp solkrem hjemme. Den de har i syden står ofte ute i stekende sol og er nok feil faktor. Ta med aloe vera gel, lindrer både solbrenthet og stikk. Ville tatt med hydrokortison også, den tar evt. soleksem. Ta med en lett strandbag, kjekt å slenge alt oppi. Ta med lader til kamera, batteriet går fort. Ikke ta med med for mye klær, man bruker mye mindre enn man tror. Renseservietter for sminke er kjempepraktisk på tur. Dusjgel, sjampo og bodylotion er kjempebillig i syden, (koster halvparten av norsk pris) kjøp det på Kreta. Ha gode sko for sightseeing. Man får hovne føtter i varmen.
Bestee Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Jeg ville vekslet i BANK ikke flyplassen. Vi måtte betale helt sinnsykt med gebyrer i tilegg til 0,??% i valutaetelerannet (var på spansk, NO CLUE).. Men så jo når vi kom hjem hvor stor forskjell det var på å ta ut 3000 i nordea og 3000 der nede... Jeg har vært i Kreta mellom Platanias og Chania (vært begge stedene også da) to ganger og har ikke sett en mygg at all. Ellers er det veldig fint og koselig i Chania, prøv å gå i bakgatene, masse skjønne butikker. Og du må prøve sånn fallskjerm bak båt hvis du vil det, syyykt herlig! Og vannscooter er awesome. Helt sikkert mye lurere å ta ut i bank dersom man skal ta ut mye ja.. Vi tar aldri ut mer enn en 500-lapp på Gardermoen vi da, bare slik at vi har bittelitt akkurat når vi kommer ned. Har aldri reagert på hverken kurs eller gebyrer der, så det spiller nok ikke så veeldig stor rolle når man tar ut så lite.:-)
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Pakk det du ellers ville pakket til hvilken som helst annen ferie. Hva faen er dette for slags råd? Hun skal til varmere strøk, da må man selvsagt pakke etter det. Pass på å ha med deg godt med solkrem, ta med solbriller og selvsagt også badeklær. Ville også tatt med en del lesestoff da den lange flyturen fort kan bli litt kjedelig. Ville hatt med en god del lommepenger, da det ofte er mye man kan få lyst på som de ikke har i Norge, i et helt nytt land.
Pippi92 Skrevet 2. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2011 Takk for tipsene alle sammen! Jeg lurer stort budsjett jeg trenger på ei uke. Skal ikke feste, så trenger ikke penger til så mye alkohol. Tror heller ikke det blir så mye shopping da kreta kanskje ikke har de største og beste klesbutikkene. Vi må kjøpe egen frokost siden vi skal bo i leilighet. Er rundt 3000 kr nok? Hørt at det skal være billig på Kreta.
marthes Skrevet 3. september 2011 #11 Skrevet 3. september 2011 var på kreta for ett års tid siden, platinas og vi så ikke ut etter en uke hvor myggen fikk kost seg! så jeg reiser aldri til utlandet uten noe mot mygg lengre men det varierer sikkert etter når man reiser og hvor så klart, men vi fikk mellom 50-60 myggstikk på kroppen
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #12 Skrevet 3. september 2011 Kom hjem fra Kreta for ei uke siden. Ble ikke bitt av mygg, og så heller ingen, men jeg var ikke på Plataniakysten. Var noen dager i Chania. Forsåvidt koselig i gamlebyen og havnepromenaden, men utrolig mange turister og kjipe turistsjapper overalt. Skinn er billig på Kreta, og ei av gatene i Chania har mange skinnprodukter forholdsvis billig. Kjøp deg ei skinnveske:) Hadde jeg reist tilbake igjen nå ville jeg tatt med en shorts og fire-fem topper, og fire sol/strandkjoler. I tillegg to kjoler til kveldsbruk hvis ikke strandkjolene kan brukes om kvelden. Ta med (og reis med) en cardigan også, kan kanskje bli kaldt om kveldene utover høsten nå. Det var ikke nødvendig i midten av august da jeg var der - var skrekkelig varmt hele tiden! Så trenger du en sarong til å legge på solsenga, og etpar håndklær. Siden det er sandstrender er det greit med to håndklær, synes jeg, for de blir fort fulle av sand og trenger å skylles opp. Ellers bør du ha med litt basic førstehjelputstyr (plaster, gnagsårplaster, pyrisept etc), solbriller og ei bok eller to. Jeg tar alltid ut femti euro på gardermoen, sånn at jeg har noe til den første dagen/døgnet. Som du sier er det mye annet å tenke på på flyplassen, få bagasje, finne reiseleder etc, og det er greit å slippe å tenke på at du må innom minibanken. Ellers må du naturligvis ta ut resten på Kreta, det er desidert billigst. Vi var to stk, og spiste god middag (forrett+hovedrett+drikke) for 20-30 euro til sammen. Lunsj pleide å havne på ca 10 euro. Det gikk ellers endel til iskaffe og brus på dagtid. De har forresten Zara på Kreta, så hvis du ikke bor i Oslo er kanskje det av interesse? Ellers ble det endel småshopping på meg, noe ørepynt, skinnveske og skinnbelte, lokal honning etc. Siden dere skal bo i leilighet bør dere jo kjøpe inn litt brød og pålegg etc og lage frokost selv, det sparer dere mye på. Frokost ute på cafe kostet nærmere fem-seks euro (toast + pålegg + juice + kaffe), og det er det jo ikke verdt. 1
Bernardette Skrevet 4. september 2011 #13 Skrevet 4. september 2011 Det beste reisetipset jeg noen gang har fått er: Legg frem alle klærne du skal ha frem. Legg også frem pengene. Halver klesmengden mens du fordobler pengene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå