Pitabrød Skrevet 31. august 2011 #1 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg slitre virkelig med dette å balansere kjemiske ligninger. Er det noen som kan forklare meg hvordan man gjør det? Jeg skjønner ingenting i læreboka. Ca(OH)2 + HCl --> CaCl2 + H2O Hvordan i huleste gjør jeg dette?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 31. august 2011 #2 Del Skrevet 31. august 2011 Ca(OH)2 + HCl -> CaCl + H2O Først teller du atomene på hver side: Venstre siden av likevekten: Ca(OH)2 Er et Ca-atom med to OH-grupper på seg. Altså HO-Ca-OH HCl er et Cl-atom med et Hydrogenatom på. Altså H-Cl Høyre side av likevekten CaCl2, er et Ca-atom og to Cl-atom: Cl-Ca-Cl H2O, et oksygen-atom med to hydrogen Til venstre har du altså: På høyre siden har du: 2 oksygenatom (O)1 oksygenatom (O) 1 Kalsiumatom (Ca)1 kalsiumatom (Ca) 3 hydrogenatom (H)2 hydrogenatom (H) 1 Kloratom (Cl)2 kloratom (Cl) Så skal du sørge for at det er like mange av hvert aom på hver side av likevekten, du ser at på venstre side mangler du et kloratom, så da må du legge til 1 HCl (eneste mulighet for flere Cl i reaksjonen) på den siden. Og siden det er to kloratomer på produktsiden er det nødt til å være det på reaktantsiden også. Ca(OH)2 + 2HCl -> CaCl + H2O (venstre side etter å ha lagt til et molekyl HCl: ( 2O, 1Ca, 4H, 2Cl) Sammenligner du med produktsiden ser du at du har for mange at noen atomer, akkurat nok til et vannmolekyl H2O Ca(OH)2 + 2HCl -> CaCl + 2H2O Håper det hjalp litt iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. september 2011 #3 Del Skrevet 4. september 2011 *rekke opp hånden* På hvilken side er reaktanktsiden og hvilken side er proudktsiden? Altså, hva er høyre og hva er venstre her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 5. september 2011 #4 Del Skrevet 5. september 2011 *ikle seg labfrakken* Reaktantene er de som reagerer og står til venstre, produktene er de som blir dannet og står til høyre. Sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 5. september 2011 #5 Del Skrevet 5. september 2011 Aha! Sånn ja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå