Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Kort fortalt er jeg en jente på 20 år, som nå går 2.året i en femårig lang utdannelse. Når jeg er ferdig blir jeg lærer... et yrke jeg har funnet ut jeg ikke vil bli likevel! Jeg føler meg skikkelig demotivert, fagene appelerer ikke til meg i det hele tatt, og jeg har ikke lengre lyst å undervise.

Det er naturligvis veldig dumt at jeg finner ut av dette først nå, mens 2.året har begynt. Jeg er itillegg lutalei av byen jeg bor i, og enkelte av menneskene her. Saken er den at jeg har funnet ut at jeg vil bli tannpleier istedet, og dette tilbys både i min by, og på andre siden av landet. Jeg har veldig lyst å søke på tannpleien i den andre byen, selv om jeg ikke får begynt før til høsten. Planen min er å fullføre dette semesteret, og så jobbe fulltid neste semester. Og deretter forhåpentligvis flytte 50 mil til studiestedet.

Men, så er problemet mitt dette: hvordan skal jeg få fortalt dette til foreldrene mine? Jeg bor fortsatt hjemme, og jeg er livredd de blir dritsure på meg for at jeg avslutter utdanningen min. Og en ting er at jeg skifter felt, jeg kommer jo også mest sannsynlig til å flytte et godt stykke, og dette vil de nok bli enda mer skuffet og sinte over. Jeg er også generelt bekymret over at alle rundt meg kommer til å se ned på meg, som ikke orket å fullføre det løpet jeg har startet. Men er det virkelig så gale å ombestemme seg?

Jeg vet egentlig ikke hva jeg spør om, bare følte for å få tankene litt på plass. :sjenert: Takk til dere som tok dere tid å lese dette! har noen hatt det på samme måten før? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg støtter deg, i at du har tenkt å satse på tannpleier istedet for lærer, hvis det er det du vil :)

Prøv og forklar at det er en annen type jobb som virker mer appelerende til deg.

Skrevet

Man har lov å rote litt før man finner det man vil! :) Jeg har prøvd totalt forskjellige studier, og ville ikke ha funnet ut hva jeg vil uten å ha gjort det på den måten. Nå vet du at du ikke vil bli lærer, og det er verdifullt det også. Da kommer du ikke til å sitte der en dag og tenke "skulle ønske jeg hadde prøvd å bli lærer". Det er ingen vits i å gå på noe du vet du ikke kommer til å bruke uansett.

Skrevet

Jeg er på 3. året lærer og vil ikke bli lærer :P Så du er ikke den verste akkurat! Syns det er helt greit sånn du har tenkt det jeg. Du er en voksen person som skal ta sine egne valg. Foreldrene dine har ingenting med å bli sur for det. Isåfall er det de som har et problem! Lykke til.

Skrevet

Ganske mange som gjør det samme, inkludert meg. Først jobba jeg noen år etter vgs, så gikk jeg tre år på universitetet og hadde lyst å bli lærer. Nå har jeg akkurat begynt på en ettårig utdannelse, og dette blir det siste jeg tar(lover). Ingen har reagert negativt på det i det hele tatt, selv om jeg betaler skolepenger nå og dermed får et ennå større studielån. Det viktigste er at du gjør noe du kan trives med hele ditt arbeidsliv, og det vet foreldrene dine også :)

Skrevet

Hvorfor skulle foreldrene dine bli sinte og skuffet fordi du vil utdanne deg og få deg en jobb du trives i? Henger ikke helt på greip.

Skrevet

Jeg skjønner jo hva du mener, jeg var utrolig redd for å skuffe foreldrene mine da jeg avbrøt studier som ikke passa meg i det hele tatt. Men mamma og pappa brydde seg jo mest om at jeg skulle ha det bra, ikke om studielån og bortkasta tid. Det er jo på en måte ens eget problem :gjeiper:

De fleste i min vennegjeng er rundt 27 - 29 og vet fortsatt ikke hva de vil bli når de "blir store". Tror det er veldig vanlig :)

Skrevet

2. år er overhodet ikke for sent å snu!

Og foreldrene dine ønsker garantert ikke å se deg i en jobb du hater :gjeiper: .

Skrevet

Tusen takk for alle støttende kommentarer! :klemmer: Jeg er nå enda mer sikker i min sak om at jeg skal bytte studie!

Er for gale å jobbe som noe man ikke vil trives som :)

Gjest Michelle82
Skrevet

Du kan ikke legge opp livet ditt etter frykten for å skuffe foreldrene dine.

Skrevet

foreldrene dine forstår det sikkert. det er faktisk ganske mange som begynner på nytt studie! de må da skjønne at det er bedre at du driver med noe du trives med....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...