AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 Jeg har en drøm om å starte opp som selvstendig næringsdrivende. Jeg har idéen, kompetansen, viljen etc. og har stor tro på at dette er noe jeg kan ha som en bijobb i starten og kanskje etter hvert leve av det. Det som stopper meg er at jeg er virkelig talentløs når det kommer til papirarbeid og økonomi. Jeg hadde antakelig satt meg selv i en alvorlig knipe på kort tid om jeg hadde gjort et forsøk. Jeg har fått informasjon om alt man må passe på, skatteregler, regnskap osv og alt det der skremmer vannet av meg. Jeg har bare ikke det som skal til for å styre selv et enkeltmannsforetak. Finnes det noen måte å starte opp for seg selv uten å måtte sette seg inn i alt det der selv? Går det an å få noen andre til å gjøre den delen av jobben, eller må man selv uansett dobbeltsjekke og se at alt stemmer? Skatteregler og byråkrati får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, men jeg skulle så gjerne gjort drømmen min til virkelighet.
Gjest Spinell Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Det er du som til syvende og sist har ansvar for at regnskap, skatt, moms osv er riktig ført, men var jeg deg ville jeg kostet på meg en regnskapsfører. En god regnskapsfører er oppdatert på regelverket og kan være svært vel anvendte penger.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Man kan alltids sette bort regnskap til en profesjonell regnskapsfører som er oppdatert på lover og regler. Man kan selvsagt også leie inn hjelp til det daglige arbeid som kontering, bilagsføring/arkivering o.l. slik at man har bakgrunnsmaterialet når regnskapet skal gjennomgås/revideres. Spørsmålet er som regel om man har mulighet/økonomi til å gjøre det i begynnelsen. Mange enkeltmannsforetak har sped økonomi i begynnelsen, og det er mange som ser seg nødt til å holde utgiftene nede på et absolutt minimum. På den annen side er det viktig å prøve å frigjøre nok tid til primærvirksomheten, altså det man faktisk tjener penger på. Så dette er en vanskelig balanse for mange i begynnelsen. En mulig måte å gjøre det på kan kanskje være at du hovedsakelig tar det selv, men at du leier inn en regnskapsfører iblant når du "står helt fast" selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå