Gå til innhold

Menssmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har alltid skikkelig menssmerter første dagen jeg har mensen. Siden det ikke er bra å ta smertestillende ved enhver annledning trenger jeg kjærringråd. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg ned med en varmeflaske på magen. Dette rådet fikk jeg av helsesøster da jeg gikk på ungdomsskolen.

I hele tatt det å legge seg ned og slappe litt av, kan gjøre ting bedre, når det står på som verst.

Skrevet

Varmeflaske ja. :tommelsmil: Ikke at det passer ved en hver anledning det heller.

Skrevet

Hm, plages av dette jeg også!

Her er hva jeg har hørt:

- å være i aktivitet. Jeg drar gjerne å treningsstudio og er med på en treningsøkt. Eller jeg kan gå tur med bikkja!

- en katt hjelper også. Det har samme funksjon som varmeflasken. Tenk deg en myk, varm katt som legger seg på magen din og maler!

- drikke kjerringrokkte (men det smakker pyton, synes jeg)

Har prøvd ut alle tre. Synes første punkt (trening/aktivitet) er det som hjelper mest. Men de dagene det er så vondt at en knapt nok klarer å gå oppreist, er det vanskelig å trene i tillegg!

Skrevet

Er det ikke slik at orgasme også hjelper? Eller hjelper det bare mot hodepine?? :blunke:

Gjest GreenSky
Skrevet

Orgasme hjelper mot det meste. :wink:

Ellers kan det hjelpe å massere magen forsiktig.

Skrevet

Orgasme hjelper - RIGHT! Herregud, hva slags menssmerter har dere jenter? Mine varierer fra å ligge i senga en hel dag fordi jeg er så kjørt på smerter, til oppkast, diare og svimmelhet. Sex er ikke akkurat det man trenger da...

Leste også om en varmepute i boken "Tøft og Rosa" som man kan lage selv.

Lag en avlang pute og fyll den med økologisk hvete! Puten varmes i mikroovn 3 min på 750W, 4 min 650W. Stekeovn. 15 min på 125 grader.

Puten kan også fryses i en plastpose en time og hjelper da mot migrene, hevelser osv.

Når det gjelder andre råd mot menssmerter: p-piller... Kanskje ikke kjerringråd, men det har hjulpet meg de siste 12 årene med å unngå overnevnte menssmerter.

Skrevet

P-piller er det eneste som hjelper meg, og jeg har virkelig prøvd utrolig mye rart... Det hjalp litt å legge seg ned med en varmeflaske på ryggen/magen og slappe helt av. Når du har vondt spenner du deg automatisk, og da blir det bare verre. Så prøv å puste rolig, helt ned i magen, og slapp av i alle musklene.

Gjest Madam Felle
Skrevet

1 paralgin forte en gang i mnd er ikke farlig, men hjelper meg gjennom den verste økten.

Skrevet

Jepps, p-piller hjalp meg. Jeg var veldig plaget helt til jeg begynte på dem, og allerede lurer jeg på hvordan det skal gå den dagen jeg en gang slutter med dem....

...Håper det går bra, jeg! :roll:

Skrevet

Jeg hadde mer menssmerter når jeg gikk på p piller jeg :o

Skrevet

p-piller hjalp IKKE meg. P-ringen derimot.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg slet med smerter fra første mens til jeg ble gravid, med og uten P-piller. Etter fødselen var det bedre en stund, før smertene kom tilbake.

Snakk med legen din. H*n kan sikkert gi deg råd. Jeg fikk smertestillende tabletter som tok toppen av både menssmerter og migrenen som fulgte med. Levonova-spiral og svangerskap er det eneste som har hjulpet meg skikkelig så langt. Med hormonspiralen inne forsvant mensen rett og slett :D

Skrevet

Ullteppe surret rundt magen...

Lite som hjelper når smertestillende ikke tar noen ting, men en treningsøkt hjelper meg. (Riktignok når det er som verst er man lite i stand til noen ting...) Men det hjelper å varme opp kroppen litt på en måte..

Skrevet

Eneste som hjelper meg er Naproxen smertestillende. Dette er jo svake muskelavslappende.

Er det forskjell på hvordan smerter man har? Jeg får kramper i og rundt musklene i livmoren og derfor hjelper disse tablettene. Er fullstendig avhengig av de.

Det hender at en varm pusekatt på magen lindrer litt.... de skal jo ha healende evner... :)

Skrevet
Eneste som hjelper meg er Naproxen smertestillende. Dette er jo svake muskelavslappende.

Naproxen hjelper meg også!

MÅ ha smertestillende den ene dagen smertene er nærmest uutholdelige.

Tar derfor enten en Naproxen eller to Ibux - så legger jeg meg i sengen og synes forferdelig synd på meg selv.

Malende pusekatt hjelper også litt.

Skrevet

Jeg jobber med fotsoneterapi og refleksologi og erfarer at veldig mange har lindring og bedring av smerter etter svært få behandlinger. De aller fleste vil merke stor bedring etter bare en eller to sykluser.

Skrevet

Menssmerter det hadde jeg de første åra når jeg fikk mensen , men jeg har ikke det noe mer heldig hvis , ta et par tabletter å legg deg det pleier å hjelpe !

Skrevet

Jeg sverger til naproxen.

To stykker så fort jeg kjenner symptomene på at mensen er i farta. Ellers blir det diare, oppkast og magevondt. Har ikke hjulpet med noen form for hormonell prevansjon noen gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...