Gå til innhold

Kilt til bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har kledd opp brudgommen med Kilt til den store dagen?? Har lyst til at min mann skal bruke dette, men er usikker hva folk vil si. Vi bor i Norge, men har bodd 2 år i Scotland tidligere. Tips??

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

En av mine beste venner giftet seg i kilt, men faren hans er fra Skottland og hele farsdelen av hans familie bor der.

Jeg synes egentlig at det er forbeholdt de som er fra skottland eller føler seg veldig skotsk (men det gjør kanskje din kjære?).

Skrevet

Jeg synes egentlig at det er forbeholdt de som er fra skottland eller føler seg veldig skotsk (men det gjør kanskje din kjære?).

Jeg er egentlig enig med deg. Det passer heller ikke med f.eks bunad i et pakistansk bryllup.

Skrevet

En venn av meg giftet seg i kilt - han er halvt skotsk.

Og jeg kjenner flere, også menn, som gikk i bunad i pakistansk bryllup - det var helt glitrende og ble meget godt mottatt av alle gjestene!

Skrevet

Har selv gått i østerrisk bunad i indisk bryllup mens min venninne hadde på seg svensk nasjonaldrakt. Var stor suksess, det. Hvorfor ikke kilt om han vil? Kilt er jo et festplagg og om dere har en tilknytning til Skottland, så hvorfor ikke?

Skrevet

Men er mannen din skotte da ?

Eller tihører en skotsk familie uti slekten ?

Om ikke det, så synes jeg det ville vært rart om han hadde kilt.

Hvilket klandmønster skulle han da ha brukt '?

( vet det finnes "uavhengige" mønstre og,- men dette er jo mest tradisjonelt ? )

Om han har skotske aner, så passer det jo kjempebra ?

Samme hvor det er,- synes bare det er viktig å ha en viss tilknytning til et så spesielt plagg :)

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Nasjonaldrakter bør kun brukes hvis man har sterk tilknytning til landet, dvs: man bor der (og har gjort det i flere år), man ble født der eller foreldre/besteforeldre ble født der.

Skrevet

Jeg synes kilt kan være lekkert, tilknytning eller ikke, og synes man skla gjøre som man føler for............. :wink:

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Det passer heller ikke med f.eks bunad i et pakistansk bryllup.

Hvis man er norsk, så synes jeg det er fint. Har selv vært i norsk bryllup med indiere i sin fineste sari, og det var bare helt nydelig.

Men om en paksitaner i Pakistan giftet seg i bunad pga synes det var fint og hadde bodd 2 år i Norge ville det vært rart.

Synes man bør ha en viss tilknytning, ergo ha skotsk slekt hvis man skal bruke kilt.

Skrevet

Hvis man er norsk, så synes jeg det er fint. Har selv vært i norsk bryllup med indiere i sin fineste sari, og det var bare helt nydelig.

Men om en paksitaner i Pakistan giftet seg i bunad pga synes det var fint og hadde bodd 2 år i Norge ville det vært rart.

Synes man bør ha en viss tilknytning, ergo ha skotsk slekt hvis man skal bruke kilt.

:enig:

Skrevet

:enig:

Skrevet

Tenker du da for brudeparet?!?

Jeg var i et iransk bryllup for noen år siden og da hadde jeg på meg min Tromsø-bunad. Flere av gjestene (som var tilreisende) hadde iranske "festdrakter" - - og noen penklær på seg. Bruden hadde på seg tradisjonell brudekjole og brudgommen flott sånn "kyss-meg-i-ræva" dress :ler:

Men - - - jeg er enig i at kilt burde være forbeholdt de som har skottiske aner i familien sin.

Skrevet

Jeg har aldri sagt at ikke gjester kan ha på seg byunad i pakistansk bryllup, jeg mente brudeparret, for det var vel det det var snakk om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...