Gå til innhold

Magen har ikke blitt en eneste cm flatere av sunt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er en ung gutt som en gang i blant er innom kvinneguiden (selv om jeg vet det egentlig er for jenter) og synes kostholdsforumet er veldig bra med mye kunnskapsrike folk.

For en stund siden skrev om at jeg hadde lav BMI (bare 20-21) og likevel en relativt stor mage (høy fettprosent) midjemål på 82 cm.

Slanking er jo ikke helt aktuelt for da blir jeg undervektig så fikk beskjed om at man kunne få ned fettprosenten ved å spise like mange kalorier som man forbrenner men at de kaloriene består av sunn mat (kjøtt, fisk, nøtter, grønnsaker, grovt brød) og veldig lite hvitt sukker.

Jeg fortalte om mitt daværende kosthold hvor jeg spiste veldig mye dessert og rundt 1000 kalorier med is/sjokolade/skolebrød hver dag og fant ut at det ble 6000 kalorier med is/sjokolade hver uke. Jeg leste at det kunne være grunnen og at magen ville bli mye flatere hvis jeg kuttet ut det.

Etter det kuttet jeg ut de daglige dessertene (spiste kun mindre desserter i helgen) og spiste

- 1 grov brødskive med gulost & mandler til frokost

- Banan og mandler til lunsj

- Biff/fisk & grønnsaker & litt ris/pasta (1/3 av tallerken, ca en knyttneve, ikke stor mengde) til middag

- Smoothie med jordbær, skogsbær, soyamelk og appelsinjuice til dessert

- 1 brødskive med gulost & mandler til dessert

Fant ut at jeg spiste 4500 kalorier med is/sjokolade (dessert) mindre hver uke.

Selv dette har ikke hjulpet på meg! Målte rundt magen i dag tidlig og det er fortsatt 82 cm! Og jeg spiser jo så mye sunnere, etter all logikk burde jeg jo ha sett forskjell??

Jada, skjønner at jeg karbomengden muligens ikke er helt kjempelav enda (smoothiene, de 2 grove brødskivene hver dag, bananen) men dette er da i all hovedsak ikke så verst?

Og forskjellen er uansett 4500 kalorier med hvitt sukker mindre hver eneste uke! Erstattet med sunn mat.

Har holdt på i fire og en halv uke og midjemålet er det samme og fortsatt samme bollemage. Frustrerende!

Det betyr altså for min del at det ikke har noen ting å si hvor mye hvitt sukker jeg har i kosten, fettkulen på magen er der uansett?

Noen som har noen anelse hva dette kan komme av? Er genetikken min så sterk på akkurat dette at fettprosenten (og dvaskheten) er umulig å få ned?

Har tenkt på dette med feil kroppsbilde (at jeg egentlig har flat mage) men det virker heller ikke logisk når jeg har målt 82 cm rundt midjen. Har en kamerat som har samme BMI som meg og han har flat mage og han målte 74 cm rundt magen.

Takker for alle synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte forresten å si at jeg har løpt mye i denne perioden (ca 40 minutter løping 5 dager i uken (litt gåing og, tror jeg beveget meg rundt 5 kilometer hver dag 5 dager i uken) og da med høy puls, og masse svetting.

Hilsen TS!

Skrevet

Høres nesten ut som at du rent genetisk er skapt for å ha en slik mage ja, og at du nesten ikke kan hindre det. Ellers er jo oppblåsthet en mulighet? Kanskje du har en sykdom som f.eks gir en liten utposning i tarmen?

Gjest Daenerys
Skrevet

Er ikke nødvendigvis høy puls du trenger for å forbrenne fett, fettforbrenningen skjer på så lavt tempo at du kan snakke når du jogger (i hele setninger). Jeg ville heller ha tatt flere turer i dette tempoet enn høy puls :)

Ellers syns jeg du spiser en del mandler? Hvor mye spiser du om gangen? Og hvorfor så mange ganger om dagen?

Skrevet

Har du trent magemuskler? Ikke sikkert det er så mye fett, men litt slappe muskler?

Skrevet

Jeg går ned i cm rundt magen når jeg lever på godteri og junk (og bare det), i motsetning til sunn mat/en blanding av begge deler. Forstå det den som kan.

• Liker 1
Skrevet

Litt over en mnd er jo ikke all verden da...tok meg 3 mnd med daglige løpeturer og strengt kosthold for å bli kvitt kosemagen min...

Ser du spiser en del biff; kanskje du skulle spise mer fisk og kylling? Rødt kjøtt som biff kan være vanskelig for magen å fordøye. En kan virke oppblåst av det.

Ville også kuttet ut brødmaten(gjær) og ost(masse transfett) og erstattet det med havregryn eller Ryvita Knekkebrød med masse magert kjøttpålegg.

Frokost:

Havregryn med frukt

Mellom:

Mandler

Lunsj:

3 knekkebrød med masse magert kjøttpålegg

Mellom:

Frukt(ananas/eple etc)

Middag:

Fisk/kylling stekt i solsikkeolje med masse grønnsaker m/brun ris eller grov pasta

Kvelds:

Frukt/knekkebrød/smoothie

Rett etter trening anbefaler jeg sjokomelk som er supert for restitusjon...

Skrevet

Daenerys: Ja, blir muligens litt for mye mandler, men trodde det var ok? Har hørt at fett er greit mht flat mage (skal jo ikke ned i vekt) og at sukker er det man bør unngå?

Ticket: Ja har trent opp magemusklene - trente magen beinhardt i et år og har vedlikeholdt de musklene, når jeg ligger på rygg ser jeg at det buler ut muskler så de er stramme, men man ser de ikke stående fordi det er for mye flesk.

Maja: Takk for tipset! Bør kanskje bytte ut brødet med knekkebrød ja. Men ost og transfett, er ikke fett greit? Mener å ha hørt at man må spise det man vil forbrenne, altså at hvis man vil få mindre fett så bør man spise fett? Men det gjelder kanskje ikke alle typer fett?

Stemmer nok det du sier at en måned ikke er all verden, men jeg tenker logisk at hvis det er 0 cm endring hver måned kan raskt slutt resultatet og bli 0 cm?

Skrevet

Joda...en må spise fett for å forbrenne fett, men riktig fett. Transfett er ikke bra fett...du får nok fett gjennom oljer, mandler og fisk....

Skrevet

Kloden ble ikke skapt på en dag for å si det slik. Du må bare være klar over at det du gjør med kroppen nå er bra for den, over tid vil du se resultater. Magen er det seigeste å fjerne, så igjen - det tar tid. For å få prosessen til å gå fortere/få det til å funke visuelt, så kan muskelbygging hjelpe på å balansere magen. Magen blir større når man har tynne armer og ben. Ikke at du har stor mage ifølge mål!

Skrevet

Du skal spise protenrik og fettrik mat, slik som avokado, fisk, div nøtter, kjerner og frø. Fettet det er snakk om er det sunne, og det er slankende.

Du skal ikke være redd for å spise frukt, grønt og bær. Karbohydratene i disse tingene er sunne og gode, og det inneholder også mye vitaminer, mineraler og sporstoffer som kroppen trenger.

Selv spiser jeg smoothie nesten hver dag, og jeg spise grønnsaker hver dag. Frukt spise jeg litt av hver dag. Et eple og litt druer, det er favorittene :)

Du sier du spiser mandler ofte, kanskje du skal prøve å variere litt med valnøtter og cashewnøtter f.eks? Også kan du lage egne nøttebladniger av rosiner eller dadler med mandler, solsikkefrø, valnøtter, gresskarfrø ...

Kanksje du skulle prøve å kutte ut all karbohydrater og stivelse? Tenker da på potet, ris, pasta, brød ... Jeg spiser selv ikke noe karbohydrater eller stivelse. Jeg spise kun karbohydrater som frukt, grønt og bær, og jeg har flat mage.

Før hadde jeg litt oppblåst mage, og det kom av at jeg ikke tålte gluten. Kanskje du har oppblåst mage også? Kanskje du skulle sjekket om du har hveteintoleranse eller glutenallergi, eller Cøliai?

Jeg har Cøliaki, så derfor spiser jeg ikke noe med gluten i. Har også kuttet ut stivelse, siden jeg blir så stor og rar i magen av å spise for mye.

Derfor velger jeg heller fett når andre vile velge brød, ris, pasta - for å sette det på spissen :)

Iallfall, fett forbrenner fett, og det kan hende at du ikke tåler mel eller stivelse i det hele tatt og det er derfor du har mage.

Om ikke, kan det hende at du innbilder deg at du har større mage enn kameraten din?

Skrevet

Til syvende og sist er det kalorier inn - kalorier ut som teller. Det du spiser bør selvsagt være sunt, slik at du har overskudd og kroppen får alt den trenger (nytter ikke være slank hvis du ser ut som en zombie), men selv om man spiser sunt kan man fint gå i kalorioverskudd/legge på seg.

Så jeg lurer også på hvor mye mandler du spiser? Mandler er svært kaloririkt selv om det er kjempesunt, det er vel +/- 650 kalorier i 100 gram! Så nøy deg med en liten håndfull til dagen... ;)

Hvis du har erstattet alle is-kaloriene med andre kalorier vil du ikke nødvendigvis automatisk gå ned i fettprosent/ned i vekt, selv om mange KG-ere liker å tro det... Du må spise mindre enn du forbrenner (og med din treningsmengde trenger du ikke sultespise ;) ). Styrketrening kan kanskje også være en ide hvis du allerede er tynn? Skal fettprosenten ned blir du jo bare tynnere (nytter ikke fortelle kroppen at fettet SKAL bort fra magen først, den gjør som den vil).

Ps. Så flink du har vært! :)

Skrevet

Daenerys: Ja, blir muligens litt for mye mandler, men trodde det var ok? Har hørt at fett er greit mht flat mage (skal jo ikke ned i vekt) og at sukker er det man bør unngå?

Ticket: Ja har trent opp magemusklene - trente magen beinhardt i et år og har vedlikeholdt de musklene, når jeg ligger på rygg ser jeg at det buler ut muskler så de er stramme, men man ser de ikke stående fordi det er for mye flesk.

Maja: Takk for tipset! Bør kanskje bytte ut brødet med knekkebrød ja. Men ost og transfett, er ikke fett greit? Mener å ha hørt at man må spise det man vil forbrenne, altså at hvis man vil få mindre fett så bør man spise fett? Men det gjelder kanskje ikke alle typer fett?

Stemmer nok det du sier at en måned ikke er all verden, men jeg tenker logisk at hvis det er 0 cm endring hver måned kan raskt slutt resultatet og bli 0 cm?

Jeg spiste også mye mandler en periode, fordi jeg tenkte det var sunt. Og godt er det også.

Men desverre skal det ikke mye mandler til, før det faktisk stopper vektnedgangen. Kuttet dem ut og jammen gikk vekta ned også. Du kan sikkert spise en neve om dagen, men sånn som jeg, har vanskeligheter med å begrense meg når det kommer til nøtter, så dette er heller nå min helgekos:)

Skrevet

Hei TS!

Først og fremst, jeg er imponert over kostholdsendringen din! Du har vært kjempeflink :)

Videre så skjønner jeg at det er frustrerende at resultatene ikke synes enda. Men 4 og en halv uke er ikke rare greiene. Overvektige vil muligens se forskjeller raskt etter en slik kostholdsendring, men dette absolutt gjelder ikke alle. Alle er forskjellige og kroppen din trenger den tiden den trenger til å tilpasse seg endringene. Det betyr altså at du ikke gjør noe feil selv om du ikke ser resultater enda :)

Du må fortsette slik du gjør nå. Begynn å trene regelmessig og for all del ikke la disse løpeturene bli noe du MÅ gjøre. Finn heller en aktivitet idrett du synes er morsom.

Synes du det er/har vært veldig vanskelig å holde deg til dietten du går på nå? Det er iallefall ikke meningen. En slik kostholdsendring skal gi deg mer energi og få deg til å føle deg bere. Da vet du at du gjør det riktig. Husk det.

Jeg vil gjerne vite hvor stort kcal-inntaket ditt er per dag, får du til å regne det ut? Og hva består disse "mindre" helgedessertene av?

Du sier heller ingenting om hvor gammel du er. Jeg må minne deg på at valpefettet (som ofte ligger på mage og hofter) forsvinner mer eller mindre av seg selv - og kan oppleves å være vanskeligere å kvitte seg med :)

Keep up the good work!

Skrevet

Hei, TS her, takker igjen for gode svar!

Men en ting: seleneluna, Coarvi og AnonymBruker over her, det virker som at dere har misforstått litt og tror at jeg skal slanke meg og gå i kcal-underskudd og miste kilo - det skal jeg ikke. BMI`en min er på 20-21 nå så går jeg ned i vekt blir jeg undervektig. Så jeg prøver å beholde vekten men gjennom sunn mat få lavere fettprosent og flatere mage, derfor trenger jeg ikke tenke på mandlene, fordi jeg vet at jeg forbrenner 2500-3000 kalorier per dag og har regnet ut kcal og at det jeg spiser ikke er over det, selv m mandlene. Men når det er sagt vet jeg ikke om det fungerer sånn at bare sunne kalorier gir flat mage og mindre fett, er bare en teori.

Kanskje jeg må ned noen kilo ja? Problemet da er at jeg blir utmagret i ansiktet og at magen antageligvis fortsatt vil være stor i forhold til resten.

Var en som skrev over her at magen kanskje ikke blir flatere før kroppen har vendt seg til det nye kostholdet. Det kan hende. Håper det. Ellers ser det ut til at det enten er uforandelig eller at jeg har cøliaki/matallergi etc.

Skrevet

Hvordan har du tenkt å gå ned i fettprosent (dvs. miste fett) uten å gå ned i vekt (dvs. gå i kcal-underskudd) uten å bygge muskler samtidig (trene målrettet styrke)? Hvordan hadde du tenkt at det skulle være fysisk mulig å få en mindre mage uten å gå ned i vekt, når du ikke går inn for å vokse på andre områder?

Det er ganske enkel matte. Skal du redusere noe av kroppens masse (i ditt tilfelle fett) kommer du til å gå ned i vekt hvis du ikke samtidig øker en annen type masse (muskler).

• Liker 1
Skrevet

Litt over en mnd er jo ikke all verden da...tok meg 3 mnd med daglige løpeturer og strengt kosthold for å bli kvitt kosemagen min...

Ser du spiser en del biff; kanskje du skulle spise mer fisk og kylling? Rødt kjøtt som biff kan være vanskelig for magen å fordøye. En kan virke oppblåst av det.

Ville også kuttet ut brødmaten(gjær) og ost(masse transfett) og erstattet det med havregryn eller Ryvita Knekkebrød med masse magert kjøttpålegg.

Frokost:

Havregryn med frukt

Mellom:

Mandler

Lunsj:

Mellom:

Frukt(ananas/eple etc)

Middag:

Fisk/kylling stekt i solsikkeolje med masse grønnsaker m/brun ris eller grov pasta

Kvelds:

Det kostholdet du skisserer her(la inn en forutsetning om at kveldsmaten er ca samme porsjon som lunch og at du tenker havregryn uten melk siden du dropper melkeprodukter samt at vi snakker vanlig porsjon middag) så snakker vi omlag 1000 - 1100 kalorier.

Dersom man spiser en litt større middagsporsjon snakker vi kanskje rundt 1300, og det er en kalorimengde man anbefaler sterkt overvektige mennesker med behov for å gå raskt ned i vekt, gitt at de ikke beveger seg.

Legger vi inn at man har hatt en joggetur som forbrenner ca 500 kalorier(nokså vanlig på en joggetur) - og drikker sjokolademelk som inneholder omlag 130 kcal, så har en inntatt maksimalt 1300 kcal, og altså forbrent 500 = man sitter igjen med totalinntak på 800 kcal.....

Kvinner som trener jevnlig(si 3-4 ganger i uka) er anbefalt å ta inn rundt 2000, og en mann skal ha en god del mer. Spesielt om man ønsker å bygge muskelmasse - det krever mye mat, og da særdeles proteiner som den kostholdsplanen inneholder altfor lite av.

Det du skisserer er alt for lite til en person som har tenkt å ha et fornuftig og innholdsrikt kosthold, det du anbefaler av mattyper er gode matvarer, men mengden blir alt for kalorifattig og lite variert.

Men over til TS;

Du kan ikke forvente resultater på 4 uker, og du må snu fokuset totalt.

Uansett utseende på magen din så vil de mengdene med sukkerholdige produkter være veldig helseskadelig. Spiller ingen rolle om man er tykk eller tynn.

Ikke tenk detaljer, bruk heller tiden på å spise normal kost og trapp opp styrketrening fordi det er bra for deg, ikke fordi du skal perfeksjonere magen. Eventuelt så kan du tenke som nå, og gi opp å ha en god helse fordi du ikke synes resultatene er som forventet(forventninger jeg mener er urealistiske).

Skrevet

Frokost:

Havregryn med frukt

Mellom:

Mandler

Lunsj:

Mellom:

Frukt(ananas/eple etc)

Middag:

Kvelds:

Det kostholdet du skisserer her(la inn en forutsetning om at kveldsmaten er ca samme porsjon som lunch og at du tenker havregryn uten melk siden du dropper melkeprodukter samt at vi snakker vanlig porsjon middag) så snakker vi omlag 1000 - 1100 kalorier.

Dersom man spiser en litt større middagsporsjon snakker vi kanskje rundt 1300, og det er en kalorimengde man anbefaler sterkt overvektige mennesker med behov for å gå raskt ned i vekt, gitt at de ikke beveger seg.

Legger vi inn at man har hatt en joggetur som forbrenner ca 500 kalorier(nokså vanlig på en joggetur) - og drikker sjokolademelk som inneholder omlag 130 kcal, så har en inntatt maksimalt 1300 kcal, og altså forbrent 500 = man sitter igjen med totalinntak på 800 kcal.....

Kvinner som trener jevnlig(si 3-4 ganger i uka) er anbefalt å ta inn rundt 2000, og en mann skal ha en god del mer. Spesielt om man ønsker å bygge muskelmasse - det krever mye mat, og da særdeles proteiner som den kostholdsplanen inneholder altfor lite av.

Det du skisserer er alt for lite til en person som har tenkt å ha et fornuftig og innholdsrikt kosthold, det du anbefaler av mattyper er gode matvarer, men mengden blir alt for kalorifattig og lite variert.

Men over til TS;

Du kan ikke forvente resultater på 4 uker, og du må snu fokuset totalt.

Uansett utseende på magen din så vil de mengdene med sukkerholdige produkter være veldig helseskadelig. Spiller ingen rolle om man er tykk eller tynn.

Ikke tenk detaljer, bruk heller tiden på å spise normal kost og trapp opp styrketrening fordi det er bra for deg, ikke fordi du skal perfeksjonere magen. Eventuelt så kan du tenke som nå, og gi opp å ha en god helse fordi du ikke synes resultatene er som forventet(forventninger jeg mener er urealistiske).

Gjest Elfrida
Skrevet

MEN 82 cm livvidde er ikke spes mye for en mann, selv om kameraten din er tynnere rundt midjen. Det har med høyde og bygning å gjøre også. Det virker for meg som om du er mer opptatt av antall centimeter enn av å vurdere om du faktisk har en fleskete mage?

Skrevet (endret)

Frokost:

Havregryn med frukt

365 kcal per 100 gram havregryn+frukt:ca

300kcal

Mellom:

Mandler 50 gram

315

Lunsj:

200 kalorier

Mellom:

Frukt(ananas/eple etc)

(kommer an på frukten, men en banan er 90, ananasboks 120)

200 kalorier

Middag:

300 gram kylling 300 kalorier

Grønnsaker 150

Ris/pasta 200 gram ca 200 kcal

650 kcal

Kvelds:

Ca. 2-300 kalorier

Dette er jo bare grov regnet, men det er jo bare til å øke mendgder...slenge på avocado på knekkebrødene, kjøre på med mer mandler og oljer, mer kjøtt til maten...men kostholdsplanen er veldig bra! Jeg og mannen spiser slik og vi har begge lav fettprosent med god muskelmasse...

Har også en spisedag i uka der vi er på litt ekstra kalorioverskudd...

Endret av *Maja*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...