Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei!

Vi hadde en ganske hard gym-økt på skolen i dag og vi rakk ikke å tøye ut før timen var slutt og vi måtte rekke bussen.

Kan jeg tøye ut nå, eller blir det helt feil/funker ikke/har ingen virkning?

Har veldig lite lyst til å være skikkelig støl i morgen, men det burde jeg kanskje tenkt på før. Haha :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Vi hadde en ganske hard gym-økt på skolen i dag og vi rakk ikke å tøye ut før timen var slutt og vi måtte rekke bussen.

Kan jeg tøye ut nå, eller blir det helt feil/funker ikke/har ingen virkning?

Har veldig lite lyst til å være skikkelig støl i morgen, men det burde jeg kanskje tenkt på før. Haha :fnise:

Stølhet og tøying har ingen sammenheng. Du blir ikke mindre støl av å tøye ut.

Tøye ut gjør du av andre grunner. Det er primært for å sikre full bevegelse i muskler og ledd. Som igjen bidrar til å forebygge skader.

Men du kan godt tøye ut kald på kvelden. Bare tøy litt forsiktig og ikke tøy slik at det gjør vondt. Kalde muskler er ofte litt strammere enn varme og lettere mottagelig for strekkskader. Driv derfor bare med statisk tøying når du er kald.

Det sies også at tøying før man legger seg bidrar til å slappe kroppen av. Dette har jeg bare lest om fra dem som gjør det, og ikke noe forskning, men det er jo ikke verre enn å prøve.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg blir mindre støl av å tøye ut.

Det så lenge musklene dine er varme vil kan du tøye ordentlig og da er det egentlig bare å tøye etter en tur i dusjen eller om du har liggi under dyna en stund.

Skrevet

Jeg blir mindre støl av å tøye ut.

Det så lenge musklene dine er varme vil kan du tøye ordentlig og da er det egentlig bare å tøye etter en tur i dusjen eller om du har liggi under dyna en stund.

Jeg tror du blir mindre støl nå enn før av trening pga tilvenning, ikke tøying. Tøying kan faktisk føre til mer stølhet etter f.eks tung styrketrening.

Stølhet eller delayed onset muscle soreness (doms) er små rifter i muskelfibrene og de oppstår stort sett etter eksentrisk og statisk muskelarbeid. Musklene tilpasser seg belastningen økt etter økt og derfor vil doms være et større problem de første gangene for sesongen enn utover.

Med mindre man er ute i kulden med lite klær rett før man skal tøye om kvelden ser jeg heller ikke spesielt stor forskjell på å tøye kald før man legger seg og etter man har "varmet opp" under dynen. Nå tviler jeg på at det finnes studier på det, men nytteverdien er nok så liten at det ikke er verdt ventetiden. Har du derimot en infrarød badstu så kan jeg varmt anbefale en tur i den før tøying.

Jeg pleier å tøye ut etter jeg står opp, og da er man ganske kald. Har til gode å få strekk da.

Skrevet (endret)

Jeg tror du blir mindre støl nå enn før av trening pgai]...

Endret av sequin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...