Gå til innhold

Lån for å leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ei veninne av meg skal flytte til oslo for moroskyld.. hun skal ta 2 fag som privatist, og pendle frem og tilbake fra oslo til en by 2 timer unna for å jobbe.... en ekstrahjelpstilling altså.

Hun har funnet seg en leilighet til ca 6000 i måneden eksl. strøm.

Hun snakker om at hun skal ta opp ett lån for å få råd til å bo i Oslo.

Jeg er bare nysgjerrig... tør ikke spørre henne siden det kan virke som at jeg blander meg inn i hennes saker....

Men kan man virkelig få et sånt lån? Hun har jo ikke noe sikker inntekt, og ikke skal hun studere.

Hun har også snakket om at mora hennes skal betale tilbake lånet for henne hvis hun får gode karakterer (o.o), så det kan jo hende det er mora som tar opp lånet. Isåfall, kan hun gjøre det, for at dattera hennes vil bo i Oslo for moroskyld?

Jeg syns det hele virker så..... dumt... det kan da ikke gå an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, hun kan selvfølgelig ta opp et type forbrukslån for å bo dersom hun har grei nok inntekt i forhold til lånebehovet. Men jeg ville absolutt ikke anbefalt dette, av flere grunner:

-Hvis man låner mye, bør det være for å kjøpe seg inn et sted, låner mann for å betale husleie, så låner man i praksis for å betale ned huseiers lån.

-Hva gjør hun om hun ikke får så gode karakterer og moren da ikke vil betale? Kan hun fortsatt betjene lånet?

-Om man betaler selv, vil man uansett måtte betale ned på dette forbrukslånet, og man har i praksis betalt en ganske høy utleiepris. Hun kan regne 6000 i måneden pluss renter og gebyrer som blir en del mer enn bare 6000 i leie.

-Ville selv unngått å flytte til et sted for "moro skyld". Joda, Oslo er en fin by dersom man jobber her, men det må da vel være bedre å bo litt nærmere jobben? Det viktigste med bostedet er vel at det fungerer i hverdagen ift. jobb og det praktiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun trenger å ta opp et lite forbrukslån for å få råd til depositum? Det kan være greit, men dersom moren har tenkt å betale lånet er det bedre om hun låner rentefritt eller til lav rente av moren, og heller betaler tilbake på dette dersom hun ikke er flink nok. Eller om hun kan jobbe litt der hun bor nå, og spare opp til depositumet. Om hun tenker å låne til månedlige husleier framover er det ingen god ide (bortsett fra studielån), og vel optimistisk å basere seg på dette på ubestemt tid - det blir fort sabla dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har ikke tenkt å si så mye i denne sakens anledning annet enn at du trådstarter har helt riktige vibber: dette er idioti. Selvsagt går det an å gjøre det, men det kan bli ganske sure penger å betale tilbake. Forutsatt at hun får lån da (forbrukslån).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager flytter hun til et sted hun ikke har råd til å bo, bare for moro skyld? En litt dårlig ide vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har nå sagt at hun har tatt opp lånet selv. Og det er snakk om depositum + leie for hvertfall ett år (jeg tror hun skal begynne å studere til neste skoleår)

Hun har visst fått lånet, for hun har flyttet dit nå. Men jeg har ikke snakket noe mer med henne om det... :P

Ja det er jo litt dumt. Og hun skal jo pendle hver helg pluss kanskje noen dager i uka for å jobbe i hjembyen som er 2 timer unna med tog. Og da bor hun hos mora si mens hun jobber.

Det er jo snakk om en ekstrastilling, så det er ikke mye penger å få der.

Syns det er litt teit ja. Greit at Oslo er en kul by og at det er deilig å bo alene, men hun kunne hvertfall ha prøvd å få seg en jobb i Oslo... hun har bare lyst til å kun leve på dette lånet...

Og denne leiligheten det var snakk om, til 6000 btw, ville hun ikke ha likevel, for den var for 'skitten' og gammel. Så nå har hun funnet seg en i et finere strøk i Oslo, som er en ganske fin leilighet til ca 7000 i måneden. Ikke inkl. strøm, nett eller noe...

så jah!! merkelige greier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett idioti. Men man må gjøre sånne feil for å lære noen økonomiske regler. :popcorn: Det blir sikkert veldig moro når hun må begynne å nedbetale forbrukslånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett idioti. Men man må gjøre sånne feil for å lære noen økonomiske regler. :popcorn: Det blir sikkert veldig moro når hun må begynne å nedbetale forbrukslånet.

ja, hvis ikke mora hennes ender opp med å betale ne lånet.,. :S jeg forstår ikke hvordan mora hennes kan tillate dattera si å bli så bortskjemt som dette.

Men jeg håper nå at jenta må betale det tilbake selv.... ellers forstår hun ikke at det var dumt, også gjør hu enda mer dumt økonomisk i fremtiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nokre år med samme forbruksmønster med å bruke pengar ein ikkje har, så vil ho havne hos kemnaren. For ei fantastisk fremtid å sjå frem mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez louis altså. Du som startet denne tråden, kanskje du heller kan spørre henne direkte om det er noe du lurer på?!? Ser at du har tatt all infoen din direkte fra veggen henner på facebook (ja, d er tydelig hvem du snakker om for oss som kjenner henne). Det ligger kanskje mer bak her som du ikke veit om, og som hu ikke nødvendigvis har skrivi på veggen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Ser veldig godt at dette er kopiert rett fra veggen min, og jeg har bare én ting å si til denne hønsehjernen som skrev dette:

1. Jeg flytter ikke til Oslo "for moro skyld", jeg flytter dit fordi jeg er privatist ved Sonans, hvilket er en skole, ergo har jeg rett på studielån/stipend fra lånekassen, HVIS jeg vil.

2. Jeg er ikke så tomskalle at jeg tar opp forbrukerlån. Men kanskje du er det?

3. Jeg har nok penger til å betale depositum, skolepenger, livsopphold OG husleie uten å måtte ta opp noe som helst lån. Jeg jobber også i turnus og har dermed sikker inntekt, og elsker jobben min mer enn noe annet, derfor sier jeg ikke opp jobben min. Det med at min mor evt hjelper meg hvis jeg får gode karakterer er for fremtidig utdanning på UiO. Er du kanskje litt småsjalu fordi jeg har råd til alt dette, mens du må leve på studielån?

4. Jeg takket nei til leiligheten på 6000/mnd fordi bildene av leiligheta ikke var den samme leiligheten jeg så på.

5. Det er litt latterlig at du har oppgitt kjønn som "ikke viktig" når du skriver på et kvinneforum. Basert på hvor slarvete du er sier det seg selv at du er et kvinnfolk, helst veldig ung også.

For fremtidige spørsmål kan du kontakte meg på facebook-mail (hvis du er tøff nok da, er jo litt skummelt med sånt har jeg skjønt) om jeg ikke allerede har blokkert deg. Skaff deg et liv, tørk deg sjøl i ræva før du tørker andres.

Endret av Superderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...