AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 Skoleåret har så vidt begynt og i går kom en strålende tenåring hjem og viste meg brev fra Lånekassa. H*n hadde fått stipend på hele 18000 fordelt på 2 terminer. Selvfølgelig har h*n ført opp sitt egen kontonummer, men jeg er vel litt mer enn betenkt på at det skal trille inn 9000 kroner på kontoen. Greit at det skal gå til ungdommen, men klær, månedskort og mobiltelefon er jo en del av utgiftene som jeg tar i dag, bør jeg bruke av stipendet på det? Hva gjør dere andre? Og for ordens skyld, jeg trenger ikke de pengene for at det skal gå rundt, men tenåringen har større behov for å lære nøysomhet enn å strø rundt seg med penger.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #2 Skrevet 30. august 2011 Kan du ikke bare si at fra nå av må h*n betale månedskort og mobil selv? 2
Litia Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 Kan du ikke bare si at fra nå av må h*n betale månedskort og mobil selv? Enig. Det er veldig greit å lære seg så tidlig som mulig å få pengene til å vare. H*n får vel en utbetaling i måneden (noe større i august og januar?), og får derfor ikke plutselig 9000kr rett inn på konto som skal vare et helt semester. Hva med å ta en samtale om pengebruk, hjelp til med å sette opp et budsjett, osv.?
Gjest nupp Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 jeg tror ikke du har lov til å lure det inn på din konto. tror lånekassa har krav om at kontonummeret tilhører den som søker 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Betales det ikke ut en slant i måneden? Da min ungdom fikk stipend kom vi til enighet om at h*n skulle overføre pengene til meg slik at h*n ikke lot seg friste til å brenne alt på en gang... Det var FØR penga kom på konto. For å si det sånn, det ble aldri noe av den planen.
Gjest chiki Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Pengene er til ungen din, du kan ikke få de satt på din konto. Det må på en konto h*n disponerer:) Krev at de blir brukt fornuftig, og om h*n brenne de av får ikke man mer før om så og så lenge. Så har h*n lært til neste gang de kommer på konto
Gjest snoopy_93 Skrevet 30. august 2011 #7 Skrevet 30. august 2011 Når jeg fikk stipend når jeg bodde hjemme fikk jeg bruke pengene på det jeg selv ville. Også fordi jeg aldri har brukt pengene mine på tull. Har alltid spart penger sånn at jeg har til jeg trenger noe/vil være med på noe som koster. Da fikk jeg også barnetrygden til mamma overført på min konto, rett og slett fordi mamma ville gi de til meg. Du kan jo evt snakke med han og si at han bør bruke pengene med omhu.Si til han at han bør spare på pengene sånn at han kan kjøpe nye klær, sko osv nå som det blir kaldere i været? Føler det blir litt dumt om du tar pengene som faktisk er beregnet på han. (selv om du bruker de på ting som har med han å gjøre/han bruker)
Gjesten Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 Er ikke dette slike penger som i utgangspunktet er tiltenkt skolemateriell o.l.? Da jeg gikk på vgs var i alle fall stipend til enkelte elever noe som (ved søknad) ble regnet ut fra foreldres inntekt. Tjente foreldrene "for mye" fikk ikke barnet stipend. Med mindre dette har endret seg, er vel dette penger som er ment å hjelpe på de utgiftene en lavtlønnet husholdning sliter med. Jeg ville sagt at fra nå av må h*n ta mobil og månedskort og slikt selv. Disse pengene fra staten er absolutt ikke ment som penger å boltre seg i. 1
Mamma1 Skrevet 30. august 2011 #9 Skrevet 30. august 2011 sønnen min går også stipend, noen tusen i mnd. Det skal han betale klær, kino, skolesaker, skoleturer, telefonregninger for selv. Han for også bidraget sitt nå, og tilsammen skal 3000 gå til sparing slik at han kan kjøpe seg en bil om et år eller to. Han får utbetalt en sum hver måned, litt mer i august enn resten, så det betyr vel at han får omtrent 1500 i mnd. Ikke all verden med andre ord.. La ham betale mobilutgiftene selv, så kan han vel ta resten i lommepenger?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Min tenåring mottar snart stipendet (vi søkte sent) og han skal selvfølgelig få lov å beholde det selv. Men jeg kommer til opporder ham til å spare litt av det slik at han ha til kjøretimer o.l Han er en fornuftig ung mann når det gjelder pengebruk, så jeg er ikke det minste redd for at han sløser bort pengene, men en prat om emnet kan jo være på sin plass uansett.
Gjest Solsmil Skrevet 31. august 2011 #11 Skrevet 31. august 2011 For det første, så blir det utbetalt hver måned, noe som vil si at han IKKE får 9000 i slengen. For det andre så er det faktisk hans penger. Du har ingen rett på de pengene, og heller ingen disponeringsrett så vidt jeg vet. Han får de inn på hans konto om han vil. En annen sak er selvfølgelig at du kan kreve at han bruker av dise pengene til å betale ting som busskort, kino, mat i kantina, evt. Mobil og andre ting som du kanskje er med og sponser i utgangspunktet. At han skal bruke de pengene til det, og bruker han de til noe annet, så får han ikke mer penger hos deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå