Gå til innhold

Ikke møte til eksamen, rett til å ta ny eksamen?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

Hei! Jeg studerer ved en av landets høgskoler, og har et spørsmål. Dersom jeg ikke møter til eksamen, har jeg da anledning til å ta neste eksamen som arrangeres i faget, altså ny/utsatt eksamen? Eller kan man kun melde seg opp til dette dersom man er syk på eksamen eller stryker? Noen som vet? Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg studerte måtte man da vente til neste ordinære eksamen. Ville ellers være en usedvanlig lettvint måte å snike seg til ekstra lesetid...

Skrevet

Jeg tror i alle fall at det er sånn at det ikke blir ny eksamen hvis ingen stryker.

Men jeg vet ikke.

Har alltid vært der, selv med feber. :engel:

Skrevet
Jeg tror i alle fall at det er sånn at det ikke blir ny eksamen hvis ingen stryker.  

Men jeg vet ikke.  

Har alltid vært der, selv med feber.  :engel:

Hos oss gjaldt KUN legærklæring. Strøk du måtte du også vente, da du hadde fått sjansen din men ikke brukt den. (Er det rart jurister bruker lengre tid enn normert...?)

Gjest gjest nå
Skrevet

Takk for svar! Ligger særdeles dårlig an i det ene faget.. Kommer garantert til å stryke. Men da har vi utsatt/ny eksamen i februar igjen. Nå er dessuten 3-gangers regelen opphevet, gjett om jeg er glad for det!

Gjest gjest igjen
Skrevet

Hva synes dere jeg bør gjøre? Stryke på eksamen, eller ikke møte opp og så melde meg opp igjen neste høst?

Skrevet
Hva synes dere jeg bør gjøre? Stryke på eksamen' date=' eller ikke møte opp og så melde meg opp igjen neste høst?[/quote']

Hvis du VET du vil stryke, ville jeg heller valgt å utsette det og bruke energien på å lese isteden for å ta en eksamen du vet du ikke klarer.

Gjest gjest igjen
Skrevet

Hei! Ja, jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å stryke.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er fryktelig flaut å sitte der på eksamen og ikke kunne skrive noe særlig fordi man er helt blank.. Men samtidig liker jeg ikke tanken på å la være å møte opp..

Skrevet

Jeg tror reglene varierer litt på de ulike høyskolene.

Men utgangspunktet, slik jeg kjenner det, etter ny regler, er at man må møte til eksamen og så trekke seg eller ha legeerklæring for å kunne ta kontinuitetseksamen.

Lar du vær å møte må du vente til neste ordinære eksamen med å få tatt faget.

Er 3-gangers regelen opphevet? Det vet ikke jeg noe om og ville ikke tatt det for god fisk sånn uten videre.

Så sant du er sikker på at denne er opphevet eller at du har nok eksamensforsøk igjen, bør du møte på eksamen slik at du kan få tatt konten i februar.

Hvis du ikke har trukket deg fra eksamen innen fristen, vil jo eksamenen regnes som et forsøk uansett om du lar vær å møte eller om du møter og trekker deg/stryker.

Konklusjonen blir altså at du bør møte opp!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for fint svar, orakel!

Jeg fikk bekreftet av høgskolens eksamensleder at 3-gangers regelen er falt bort. Går ut i fra at den opplysningen er korrekt.

Jeg har ikke tatt eksamen i dette faget før, så dette blir første forsøk. Men hvis jeg stryker så får jeg vel et nytt forsøk i februar? Hva er best, å trekke seg under eksamen eller å levere en tynn besvarelse?

Skrevet

Alle skoler skal ha en eksamensforskrift. Her finner du alle sammen. LEs hva som står i den som gjelder skolen din, så får du sannsynligvis svar.

Skrevet

Jeg har eksamen neste onsdag, regner med at jeg stryker, men skal møte opp likevel. Jeg har lyst til å prøve meg iallefall. Dessuten er det greit å få den erfaringen med seg. Man ser hvordan oppgavene er og stiller kanskje litt sterkere til neste gang???

Gjest Madam Felle
Skrevet
Takk for fint svar, orakel!

Jeg fikk bekreftet av høgskolens eksamensleder at 3-gangers regelen er falt bort. Går ut i fra at den opplysningen er korrekt.

Jeg har ikke tatt eksamen i dette faget før, så dette blir første forsøk. Men hvis jeg stryker så får jeg vel et nytt forsøk i februar? Hva er best, å trekke seg under eksamen eller å levere en tynn besvarelse?

Mange skoler har en regle som sier at det blir bare satt opp ny eksamen, om en har gyldig grunn som forhindrer en fra å møte til den ordinære eksamen. Enkelte skoler er ikke forpliktet til å sette opp ny eksamen selv om noen stryker.

Skrevet

Her har det, hvis mitt lille hode husker rett, vært slik at det settes opp ny eksamen dersom der er stryk, eller noen har levert sykemelding. Da kunne de som uteble melde seg opp til den, men det ble ikke satt opp eksamen ellers, og da måtte de vente.

Skrevet

Retter Starya litt, settes kun opp ny eksamen om det er sykemeldinger. Er du uheldig og stryker og ingen er sykemeldte..ja da må du vente ett år...

Skrevet
Retter Starya litt' date=' settes kun opp ny eksamen om det er sykemeldinger. Er du uheldig og stryker og ingen er sykemeldte..ja da må du vente ett år...[/quote']

Her er det helt klart ulik praksis på de ulike høgskolene.

Les igjennom eksamensreglementet på din høgskole, Vea har link til dem.

Hvis alternativet er å skrive en dårlig besvarelse som du kanskje står på eller å levere blankt (trekke deg under eksamen). Så får du vurdere om faget er viktig for deg eller om du trenger studiepoengene nå.

Jeg ville ha møtt til eksamen og levert inn blankt (så sant ikke oppgaven er grei likevel da). Leverer du blankt får du gå opp til konteeksamen, da kan du lese mye til den.

Får du en dårlig karakter må du vente til neste ordinære eksamen for å ta den opp igjen.

Men hvis det er noen dager til eksamen så kan du jo stormlese. Hvis man virkelig innstiller seg på det er det utrolig hva man kan komme igjennom i løpet av en dag eller tre :wink:

Skrevet

Der jeg gikk kunne man møte til konteeksamen selv om man uteble uten grunn på ordinær eksamen. Det ble også satt opp konteeksamen dersom noen strøk på ordinær eksamen.

Jeg synes du bør møte opp på eksamen, med mindre du enda har tid til å melde deg av.

Skrevet
Hei! Ja' date=' jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å stryke.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er fryktelig flaut å sitte der på eksamen og ikke kunne skrive noe særlig fordi man er helt blank.. Men samtidig liker jeg ikke tanken på å la være å møte opp..[/quote']

100% sikker tror jeg neppe du kan være.. har vært i samme sit, selv. Under hele leseperioden var jeg så fortvilet, for uansett hvor mye jeg pugget og las -jeg skjønte ingenting... Tenkte seriøst å slutte jeg. Gikk opp til eksamen, og beg nesten å grine da oppgaven ble levert ut -jeg var så skuffet, så mye jeg ikke kunne/hadde lest for lite om... Men jeg tenkte at nå får jeg sitte og prøve og se åssen det går. Underveis vurderte jeg å treke meg mange ganger, men visste jo at det uansett telte et forsøk derfor kunne jeg likegjerne levere -da får en jo også se hvordan en ligger an samt hva som kreves.

Etterpå var jeg så sint -sint forsi jeg ikke hadde klart å lære meg mer... Sint da jeg hørte hva alle andre hadde svart som jeg hadde glemt... Men lettet også fordi jeg rett og slett tippet på noe som viste seg å være rett. Da resultatet kom, var jeg mer sikker enn noengang på stryk, siden mange i klassen som er så flinke hadde fått nærmest strykkar - men jeg fikk 2.5 -og jeg var i himmelen! (det var bedre enn gull for meg da)

SÅ, mitt råd til deg er å møte opp .man vet aldri, mest sannsynlig har du mer i hodet enn du selv tror (spes om du har vært flink til å gå på forelesninger) Og nå som 3-regelen er borte, hadde jeg ikke vært itvil engang... Om du stryker, blir du jo forsinket m tanke på lånekassen - men det tar du jo ev igjen på neste forsøk ;)

Lykke til!!!!!

Gjest gjest igjen
Skrevet

Hei igjen! Takk for mange svar. Jeg rekker ikke å melde meg av nå, så jeg kommer nok til å møte opp på eksamen. Jeg føler meg faktisk 100% sikker på at jeg stryker, for jeg har mistet mange forelesninger i høst, og det er et fag som absolutt ikke passer meg.

Men jeg lurer på en ting. Hvis jeg ser at jeg ikke får skrevet noe på eksamen, skal jeg da levere inn besvarelsen slik eller må man da trekke seg? Og er det noen som vet hvordan det fungerer hvis man trekker seg på selve eksamensdagen? Må man fylle ut noen skjemaer, eller? Jeg er nokså blank på dette området fordi jeg er ny student ved høgskolen.

Silja, du skrev at jeg blir forsinket med tanke på lånekassen. Hvilke konsekvenser får det?

Jeg har tatt kontakt med Lånekassen angående dette med å få omgjort deler av lånet til stipend. Da fikk jeg til svar: "Det er ingen forutsetning at du består ved første forsøk, for å få omgjort lån til stipend. Dersom du f.eks. ikke består en eksamen til sommeren, men består den ved en senere anledning, vil du få konvert lån til stipend. Du kan imidlertid kun få omgjort en gang for hver eksamen. Slik at hvis en får ny støtte til å ta samme faget om igjen pga forsinkelse, vil en bare få konverteringslånet for det ene året omgjort".

Skrevet
Retter Starya litt' date=' settes kun opp ny eksamen om det er sykemeldinger. Er du uheldig og stryker og ingen er sykemeldte..ja da må du vente ett år...[/quote']

Dæsken, da har jeg misforstått den. Ja ja, jeg har i alle fall ikke blitt rammet av den regelen. Enn så lenge. :ler:

Det var forresten en del som pustet lettet ut da jeg fikk sykemelding for en eksamen denne våren. Da var de "berga"... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...