AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 På vei til jobb går jeg over en bru der både syklister og folk går. Mot enden av bruen kommer en bilvei og gå-/sykkelveien "kobles på" denne. Det er laget en overgang, slik at syklister kan sykle ned fra det som blir fortauet, og ut i sykkelfeltet. Ettersom dette er på høyre side av veien, i den retningen folk flest beveger seg på morgenen, ser det ut som folk flest sykler på kjøresiden av veien. Det er likevel enkelte som sykler i motsatt retning, i sykkelfeltet. I går så jeg at en fikk tilsnakk pga. dette (vil jeg tro), og jeg begynte å lure på om det i det hele tatt er lov? Det ser ganske feil ut, og jeg ville selv ikke syklet "mot strømmen" på den måten. MEN man må sykle på den siden av veien for å komme seg inn på gå-/sykkelveien siden sykkelfeltet på den andre siden av veien følger veien, og man da må igjennom en rundkjøring og diverse for å komme seg videre (det er mao mye enklere å sykle på feil(?) side av veien, spesielt siden dette bare er et kort stykke). Dette ble fantastisk dårlig forklart, men jeg håper noen skjønner hva jeg mener.. Dersom noen bor i Bergen, så kan jeg informere om at dette gjelder på bruen inn mot sentrum fra Danmarksplass, der bl.a. bybanen går og skiller bilvei fra gå-/sykkelveien mesteparten av veien over bruen. Spørsmålet er altså: Er det ulovlig å sykle mot kjøreretningen på den måten det gjøres i forklaringen? En sykkel er jo et kjøretøy.
Tussilago_2 Skrevet 30. august 2011 #2 Skrevet 30. august 2011 "Sykling i sykkelfelt Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt. Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau. " 1
Gjest Marregutt Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 JEg elsker å sykle På min raske røde/sorte racer. MIDT i veien
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 "Sykling i sykkelfelt Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt. Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau. " Får jeg kilden også? Da vet jeg et sted politiet burde ha kontroll, altså.. - TS
Zzyzx Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Får jeg kilden også? Da vet jeg et sted politiet burde ha kontroll, altså.. - TS Her er kilden, tror jeg: http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Her er kilden, tror jeg: http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips Takk (igjen). TS (som er samme TS som hadde sopptråden )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå